Peruskoulu
Peruskoulu
Käsikirja tarjoaa keinoja mielenterveyden edistämiseen ja tukemiseen monitoimijaisesti kouluyhteisöissä. Se tukee koulujen pitkäjänteistä hyvinvointityötä ja sen johtamista.
Ryhmänhallinta ja myönteinen käyttäytymisen tukeminen (RyMy) -koulutus edistää oppilaiden toivottua käyttäytymistä ja koko kouluyhteisön hyvinvointia.
Kurssikokonaisuus antaa keinoja ryhmän ja yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen.
13–17-vuotiaille suunnattu, kouluissa toteutettava mielenterveyttä edistävä ja ennaltaehkäisevä ohjelma. Toteutetaan koko luokalle viiden oppitunnin ja kolmen viikon aikana.
Toimintamallissa on pureuduttu koulupoissaolojen juurisyihin ja kuvattu onnistunut toimintatapa pitkittyvien koulupoissaolojen ehkäisemisessä ja lasten koulunkäyntiin kiinnittymisessä.
Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta.
Hankkeessa jatkokehitetään ja juurrutetaan yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintamalleja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kouluille.
Kouluilla tarkoitettu nepsyopas.
Arjen kesytys on toimintamalli lapsiperheen tueksi arjen hallintaan ja kaaoksen kesyttämiseen.
Etelä-Savossa LUMO-hankkeen tuella kehitetty teoreettinen toimintamalli lastensuojelun pitkäaikaisen vaativan sijaishuollon yksikköön, jossa on huomioitu integratiivinen yhteistyö nuorisopsykiatria