Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin. Käsikirja mielenterveyden edistämiseksi ja tukemiseksi kouluyhteisössä.
Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin. Käsikirja mielenterveyden edistämiseksi ja tukemiseksi kouluyhteisössä.
Käsikirja tarjoaa keinoja mielenterveyden edistämiseen ja tukemiseen monitoimijaisesti kouluyhteisöissä. Se tukee koulujen pitkäjänteistä hyvinvointityötä ja sen johtamista.
Toimintamallin nimi
Käsikirja tarjoaa keinoja mielenterveyden edistämiseen ja tukemiseen monitoimijaisesti kouluyhteisöissä. Se tukee koulujen pitkäjänteistä hyvinvointityötä ja sen johtamista.
Kouluissa tehtävä mielenterveyttä edistävä työ on vaikuttavaa, kun se perustuu kouluyhteisön tarpeiden tunnistamiseen ja se sisällytetään osaksi yhteisön toimintakulttuuria, toimintatapoja sekä olemassa olevia rakenteita.
Mielenterveyttä edistäviä toimintatapoja kouluyhteisössä ovat muun muassa:
- turvallisuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva ilmapiiri
- ihmissuhteet ja myönteinen vuorovaikutus
- mielenterveystaitojen vahvistaminen
- opetuksen pedagogiset ratkaisut
- monitoimijainen yhteistyö
- tutkitusti vaikuttavat menetelmät.
Päivittäisen hyvinvointityön lisäksi osa lapsista ja nuorista kaipaa kohdennetumpaa tukea mielenterveyteensä ja koulunkäyntiinsä. Koulussa järjestettävää hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukea voidaan vahvistaa joustavasti oppilaan tarpeen mukaan. Tukea on tärkeää rakentaa niin, että moniammatillisesta yhteistyöstä ja erilaisista tukimuodoista saadaan oppilaan ja perheen näkökulmasta mahdollisimman eheä ja yhtenäinen kokemus.
Käsikirjassa kuvataan, kuinka mielenterveys kytkeytyy oppimiseen ja osaksi oppivan yhteisön arkea. Sen tavoitteena on auttaa hahmottamaan mielenterveyden edistämisen ja tuen kokonaisuutta, joka rakentuu oppilaiden ja kotien aidolle osallisuudelle sekä vankalle moniammatilliselle yhteistyölle. Käsikirja tekee näkyväksi pedagogisen henkilöstön ja opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten roolit ja tilanteet, joissa pedagoginen henkilöstö tekee yhteistyötä opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten kanssa, sekä tarjota tukea kotien kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Koulu tavoittaa kaikki lapset ja nuoret, ja tarjoaa näin merkittävän mahdollisuuden vaikuttaa jokaisen lapsen ja nuoren mielenterveyteen ja hyvinvointiin osana koulupäivää. Lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmat ja oireilu ovat lisääntyneet, ja opetusalan ammattilaiset kaipaavat keinoja ja osaamista oppilaiden mielenterveyden tukemiseen koulussa. Yhteisöllinen opiskeluhuolto toteutuu epätasa-arvoisesti eri kouluissa ja myös muutokset hyvinvointialueilla ovat haastaneet moniammatillisen yhteistyön toteutumista osassa kouluja. Tukea tarvitaan myös yhteisöllisen opiskeluhuollon johtamiseen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja opiskeluhuoltolain mukaiset oppimista ja hyvinvointia tukevat kouluyhteisön toimet ovat hyvin pitkälti niitä, joiden avulla voidaan tutkimusten mukaan edistää ja tukea myös mielenterveyttä. Esimerkiksi koulujen toimintakulttuuri rakentuu opetussuunnitelman mukaan muun muassa yhdenvertaisuudesta, osallisuudesta ja myönteistä vuorovaikutusta vaalivasta yhteisöllisestä työstä. Nämä ovat myös tutkitusti keskeisiä avaintekijöitä mielenterveyden edistämiseksi kouluyhteisöissä.
Käsikirja on tarkoitettu kaikille koulussa työskenteleville – opettajille, ohjaajille, koulujen johtajille, opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisille ja johdolle sekä muille koulun arjessa mukana oleville ammattilaisille.
Käsikirjaa ovat olleet kehittämässä opetusalan, opiskeluhuoltopalveluiden sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja johto. Käsikirjan kehittämistä on toteutettu tiiviissä yhteistyössä MIELI ry:n, THL:n sekä Opetushallituksen asiantuntijoiden kanssa. Käsikirjaa ovat kommentoineet laajasti eri alojen asiantuntijat, mm. nuorisovaltuuston edustajia, hyvinvointialueiden asiantuntijoita ja ministeriöiden asiantuntijoita sekä opetusalan ammattijärjestö (OAJ).
Käsikirja on maksuton ja avoimesti kaikkien käytettävissä. Sen voi ladata Itlan nettisivuilta.
Käsikirja on saanut erinomaista palautetta sitä lukeneilta tahoilta tutkitun tiedon ja käytännön konkretian yhdistämisestä. Erityistä kiitosta käsikirja on saanut sanoituksesta, joka puhuttelee kaikkia kouluyhteisössä toimivia ammattilaisia ja tuo heidän roolinsa näkyväksi oppilaiden mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa.