Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus

Kurssikokonaisuus antaa keinoja ryhmän ja yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. 

Toimintamallin nimi
Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kurssikokonaisuus antaa keinoja ryhmän ja yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. 

Toteutuspaikka
Käyttäytymisen tuen verkkokurssi on kehitetty osana Itlan Kansallinen Implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi 2023–2025-hanketta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Luotu

Luotu

26.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

26.11.2025
Ratkaisun perusidea

Verkkokurssin tavoitteena on antaa keinoja niin ryhmän kuin yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. Kursseilla kuvatut toimintatavat perustuvat uusimpaan tutkimustietoon ja käytännössä hyviksi havaittuihin toimintatapoihin.

Verkkokurssikokonaisuus koostuu viidestä verkkokurssista:

1. Kasvattaja käyttäytymisen tukijana

Ensimmäisessä osassa pohditaan kasvattajan asenteita ja arvoja sekä roolia lasten ja nuorten käyttäytymisen tukijana. Kurssissa esitellään tutkimusperusteiset käyttäytymisen tukemisen keinot, joihin perehdytään tarkemmin seuraavissa osissa.

2. Käyttäytymistä tukeva oppimisympäristö

Toisessa osassa syvennytään oppimisympäristön merkitykseen lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemisessa. Lisäksi tutustumme toimintamalleihin, joilla voidaan tukea koko ryhmän toivottua käyttäytymistä.

3. Käyttäytymisen kohdennettu tuki

Kolmannessa osassa tutustutaan kohdennetun tuen keinoihin, kun lapsen tai nuoren käyttäytymisen tuen tarve kasvaa.

4. Käyttäytymisen yksilöity tuki

Neljännessä osassa keskitytään keinoihin, joilla voidaan vahvistaa lapsen tai nuoren toivotun käyttäytymisen tukemista, kun ryhmälle suunnatut tai yksilön kohdennetut tukitoimet eivät ole riittäviä.

5. Käyttäytymisen tuki osana varhaiskasvatuksen tai koulun toimintakulttuuria ja sen johtamista 

Viidennessä osassa vahvistetaan käsitystä toivotun käyttäytymisen edistämisestä ja tukemisesta osana päiväkodin tai koulun toimintakulttuuria. Lisäksi tutustutaan toimintakulttuurin johtamiseen ja johdon merkitykseen koko yhteisön toiminnalle.

Toimintaympäristö

Käyttäytymiseen liittyvä oireilu on yhä yleisempää varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Kasvattajat ja opettajat kaipaavat tietoa ja keinoja käyttäytymisellään oireilevien lasten ja nuorten tukemiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Verkkokurssit sopivat täydennyskoulutukseksi kaikille peruskoulun opettajille, varhaiskasvattajille, koulunkäynninohjaajille, opiskeluhuollon henkilöstölle ja muille aiheesta kiinnostuneille. Myös opetus-, kasvatus- ja ohjausalojen opiskelijat hyötyvät niistä. 

Kurssia on ollut kehittämässä joukko sairaalaopetuksen konsultoivia opettajia. Verkkokurssin sisältöjä on ollut tuottamassa useita pedagogiikan, lastenpsykiatrian, käyttäytymistieteiden sekä asiantuntijajärjestöjen ammattilaisia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Verkkokurssikokonaisuus on maksuton ja avoimesti kaikkien käytettävissä. Edellyttää rekisteröitymistä kurssille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kurssin jokaisessa osion lopussa on palautelomake, jossa osallistujaa pyydetään arvioimaan kurssin tavoitteita ja niiden tavoitteiden toteutumista, materiaaleja, tehtäviä, kurssin hyödyllisyyttä ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksia omassa työssä, helppokäyttöisyyttä, kuormituksen sopivuutta sekä sitä, suosittelisiko kurssia muille oman alansa ammattilaisille.            

Kurssin osion 1 suorittaneilta on saatu palaute 316 henkilöltä, 2. osiosta 124 henkilöltä, 3. osiosta 110 henkilöltä, 4. osiosta 100 henkilöltä ja 5. osiosta yhdeltä henkilöltä. Arviot jakautuvat seuraavasti:

Tehtävät 4,7 / 5; hyödyllisyys 4,7 / 5; hyödyntäminen 4,6 / 5; helppokäyttöisyys 4,7 / 5; kuormituksen sopivuus 4,7 / 5; suosittelu 9,2 / 10. 

Kurssille on osallistunut varhaiskasvatuksen opettajia ja erityisopettajia, sosionomeja ja lastenohjaajia, päiväkodin johtajia, perusopetuksen rehtoreita /apulaisrehtoreita, luokanopettajia, aineenopettajia, koulunkäynninohjaajia, erityisopettajia ja -luokanopettajia, kouukuraattoreita, rusopetuksen erityisluokanopettaja, koulu- /vakapsykologeja, alojen opiskelijoita ja muita asiasta kiinnostuneita. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suosittelemme käymään kurssit järjestyksessä, sillä jokainen kurssi syventää edeltävässä kurssissa opittua. Yksittäisen kurssin suorittaminen vaatii keskimäärin noin 20 tunnin työpanosta. Itsenäisen opiskelun lisäksi kannustamme opiskelemaan osioita myös yhdessä esimerkiksi työyhteisöjen tai tiimien kehittämistyön yhteydessä. Jokaisen kurssin suorittamisesta saa myös todistuksen.