Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus
Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus
Kurssikokonaisuus antaa keinoja ryhmän ja yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen.
Toimintamallin nimi
Kurssikokonaisuus antaa keinoja ryhmän ja yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen.
Verkkokurssin tavoitteena on antaa keinoja niin ryhmän kuin yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. Kursseilla kuvatut toimintatavat perustuvat uusimpaan tutkimustietoon ja käytännössä hyviksi havaittuihin toimintatapoihin.
Verkkokurssikokonaisuus koostuu viidestä verkkokurssista:
1. Kasvattaja käyttäytymisen tukijana
Ensimmäisessä osassa pohditaan kasvattajan asenteita ja arvoja sekä roolia lasten ja nuorten käyttäytymisen tukijana. Kurssissa esitellään tutkimusperusteiset käyttäytymisen tukemisen keinot, joihin perehdytään tarkemmin seuraavissa osissa.
2. Käyttäytymistä tukeva oppimisympäristö
Toisessa osassa syvennytään oppimisympäristön merkitykseen lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemisessa. Lisäksi tutustumme toimintamalleihin, joilla voidaan tukea koko ryhmän toivottua käyttäytymistä.
3. Käyttäytymisen kohdennettu tuki
Kolmannessa osassa tutustutaan kohdennetun tuen keinoihin, kun lapsen tai nuoren käyttäytymisen tuen tarve kasvaa.
4. Käyttäytymisen yksilöity tuki
Neljännessä osassa keskitytään keinoihin, joilla voidaan vahvistaa lapsen tai nuoren toivotun käyttäytymisen tukemista, kun ryhmälle suunnatut tai yksilön kohdennetut tukitoimet eivät ole riittäviä.
5. Käyttäytymisen tuki osana varhaiskasvatuksen tai koulun toimintakulttuuria ja sen johtamista
Viidennessä osassa vahvistetaan käsitystä toivotun käyttäytymisen edistämisestä ja tukemisesta osana päiväkodin tai koulun toimintakulttuuria. Lisäksi tutustutaan toimintakulttuurin johtamiseen ja johdon merkitykseen koko yhteisön toiminnalle.
Käyttäytymiseen liittyvä oireilu on yhä yleisempää varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Kasvattajat ja opettajat kaipaavat tietoa ja keinoja käyttäytymisellään oireilevien lasten ja nuorten tukemiseen.
Verkkokurssit sopivat täydennyskoulutukseksi kaikille peruskoulun opettajille, varhaiskasvattajille, koulunkäynninohjaajille, opiskeluhuollon henkilöstölle ja muille aiheesta kiinnostuneille. Myös opetus-, kasvatus- ja ohjausalojen opiskelijat hyötyvät niistä.
Kurssia on ollut kehittämässä joukko sairaalaopetuksen konsultoivia opettajia. Verkkokurssin sisältöjä on ollut tuottamassa useita pedagogiikan, lastenpsykiatrian, käyttäytymistieteiden sekä asiantuntijajärjestöjen ammattilaisia.
Verkkokurssikokonaisuus on maksuton ja avoimesti kaikkien käytettävissä. Edellyttää rekisteröitymistä kurssille.
Kurssin jokaisessa osion lopussa on palautelomake, jossa osallistujaa pyydetään arvioimaan kurssin tavoitteita ja niiden tavoitteiden toteutumista, materiaaleja, tehtäviä, kurssin hyödyllisyyttä ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksia omassa työssä, helppokäyttöisyyttä, kuormituksen sopivuutta sekä sitä, suosittelisiko kurssia muille oman alansa ammattilaisille.
Kurssin osion 1 suorittaneilta on saatu palaute 316 henkilöltä, 2. osiosta 124 henkilöltä, 3. osiosta 110 henkilöltä, 4. osiosta 100 henkilöltä ja 5. osiosta yhdeltä henkilöltä. Arviot jakautuvat seuraavasti:
Tehtävät 4,7 / 5; hyödyllisyys 4,7 / 5; hyödyntäminen 4,6 / 5; helppokäyttöisyys 4,7 / 5; kuormituksen sopivuus 4,7 / 5; suosittelu 9,2 / 10.
Kurssille on osallistunut varhaiskasvatuksen opettajia ja erityisopettajia, sosionomeja ja lastenohjaajia, päiväkodin johtajia, perusopetuksen rehtoreita /apulaisrehtoreita, luokanopettajia, aineenopettajia, koulunkäynninohjaajia, erityisopettajia ja -luokanopettajia, kouukuraattoreita, rusopetuksen erityisluokanopettaja, koulu- /vakapsykologeja, alojen opiskelijoita ja muita asiasta kiinnostuneita.