Asiakas- ja palveluohjaus
Asiakas- ja palveluohjaus
Muutosmatkan malli ohjaa sosiaalipalvelujen neuvonnan henkilöstön hallittua siirtymää uusiin tehtäviin.
Keskitetty malli, jossa alle 65-vuotiaiden asukkaiden sosiaalipalvelujen ensikontakti on yhteinen sosiaalipalvelujen neuvonta.
Pilotissa on kehitetty sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työnjakoa gerontologisessa sosiaalityössä ja -ohjauksessa. Työnjaon malli perustuu erityisen tuen tarpeen määrittelyyn.
Tarkoituksena on edistää perhehoitopalvelun hyödyntämistä kotihoidon asiakkaille.
Yhtenäinen malli palvelutarpeen arvioinnille ja päätöksenteolle kotiin vietävissä palveluissa.
MARAK-toimintamalli (moniammatillinen riskinarviointikokous vakavan parisuhdeväkivallan uhreille) ei aina vastaa akuutteihin tilanteisiin.
Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.
Säännöllinen ammattilaisten välinen etäpalaveri, joka mahdollistaa hoito-osastoilla olevien asiakkaiden moniammatillisen tilannearvioinnin toimintakyvyn ja palvelutarpeen osalta asiakkaan siirtyess
Organisaation sisäisen digitaalisen palvelutilauksen kautta sosiaalityöntekijä tilaa asiakkaalle palvelun Pohjanmaan hyvinvointialueen palveluntuottajalta, kuten esimerkiksi lapsiperheiden avopalve
Asiakasohjausta on sujuvoitettu ja yhdenmukaistettu kehittämällä digitaalisia lomakkeita, joilla asiakas voi hakea palveluja ajasta ja paikasta riippumatta.