Digipolkujen käyttöönoton toimintamalli (RRP, P4, I4)

Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon. 

Toimintamallin nimi
Digipolkujen käyttöönoton toimintamalli (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon. 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

15.1.2024

Viimeksi muokattu

14.10.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon (vastuut, resurssit, työvaiheet, kehittämistyön ja toimenpiteiden edistäminen asiakasrajapinnassa). Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on mahdollisuus ohjata asiakkaita hyödyntämään digipolkuja osana omahoitoa ja hyvinvoinnin tukemista. Digipolut tarjoavat myös itsehoitomateriaalia ja ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueella on kaikkiaan 26 organisaation toimintoja, jotka fuusioitiin yhdeksi uudeksi noin 11 500 henkilön organisaatioksi. Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta kattaa kaikki maakunnan kunnat. Alueella on asukkaita noin 270 000. Väkiluvun odotetaan laskevan n. 1,2 prosenttia vuoteen 2030 ja lähes 4 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Väestömäärän kehitys vaikuttaa muun muassa hyvinvointialueen rahoitukseen sekä elinvoiman kehitykseen.

Väestön sairastavuus on Keski-Suomessa jonkin verran Suomen keskimääräistä sairastavuutta korkeampi. Hoitotarpeen oletetaan kasvavan 2020-luvulla huomattavasti useimpien sairauksien kohdalla, johtuen muun muassa väestön ikääntymisestä. Haaste on suurin muistisairauksien, syöpien ja sydän- ja verisuonisairauksien kohdalla.

Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan tukea, täydentää tai jopa kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja sekä muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä asiakkaiden, ammattilaisten ja organisaatioiden näkökulmasta, mutta hyötyjen saavuttaminen edellyttää strategista johtamista. Digihoitopoluilla voidaan sujuvoittaa asiakkaan yhteydenpitoa terveydenhuoltoon, helpottaa materiaalin jakoa asiakkaalle, hoitaa osan kontakteista sovelluksen avulla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Eri ikäiset perusterveydenhuollon asiakkaat
  • Ammattilaiset
  • Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Strategiset päätökset digihoitopolun käytöstä
  • Ydintyöryhmän sitouttaminen digipolun suunnitteluun ja käyttöönottoon
  • Vastuiden nimeäminen
  • Henkilöstön sitouttaminen digihoitopolun käyttöön
  • Viestintä
  • Seurannasta ja arvioinnista sopiminen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kuvaaminen on selkeyttänyt digipolkujen suunnittelun ja käyttöönoton vaiheita. Toimintamallin toivotaan hyödyttävän uusien digipolkujen käyttöönottoa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

On tärkeää määritellä seuraavat asiat: 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​?

  • Kehittämistyön tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoitopolkujen käyttöönotolla halutaan saavuttaa asiakkaan näkökulmasta?​ Mihin asioihin halutaan sujuvoittamista toiminnan näkökulmasta? 

  • Käytettävät resurssit: Ydintyöryhmään osallistuminen. Kuinka paljon asiakastyötä tekevien, mahd. kokemusasiantuntijoiden ja 3. sektorin toimijoiden on mahdollista suunnitteluun ja käyttöönottoon?

  • Aikataulut, työvaiheet ja työnjako​: Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely. 

  • Seuranta, arviointi ja raportointi: Millä mittareilla, mistä järjestelmistä ja kuinka usein arviointia tehdään? Kuka/ketkä arvioinnin toteuttavat?