Digipolkujen käyttöönoton toimintamalli (RRP, P4, I4)
Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Toimintamallin tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon (vastuut, resurssit, työvaiheet, kehittämistyön ja toimenpiteiden edistäminen asiakasrajapinnassa). Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on mahdollisuus ohjata asiakkaita hyödyntämään digipolkuja osana omahoitoa ja hyvinvoinnin tukemista. Digipolut tarjoavat myös itsehoitomateriaalia ja ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on kaikkiaan 26 organisaation toimintoja, jotka fuusioitiin yhdeksi uudeksi noin 11 500 henkilön organisaatioksi. Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta kattaa kaikki maakunnan kunnat. Alueella on asukkaita noin 270 000. Väkiluvun odotetaan laskevan n. 1,2 prosenttia vuoteen 2030 ja lähes 4 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Väestömäärän kehitys vaikuttaa muun muassa hyvinvointialueen rahoitukseen sekä elinvoiman kehitykseen.
Väestön sairastavuus on Keski-Suomessa jonkin verran Suomen keskimääräistä sairastavuutta korkeampi. Hoitotarpeen oletetaan kasvavan 2020-luvulla huomattavasti useimpien sairauksien kohdalla, johtuen muun muassa väestön ikääntymisestä. Haaste on suurin muistisairauksien, syöpien ja sydän- ja verisuonisairauksien kohdalla.
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan tukea, täydentää tai jopa kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja sekä muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä asiakkaiden, ammattilaisten ja organisaatioiden näkökulmasta, mutta hyötyjen saavuttaminen edellyttää strategista johtamista. Digihoitopoluilla voidaan sujuvoittaa asiakkaan yhteydenpitoa terveydenhuoltoon, helpottaa materiaalin jakoa asiakkaalle, hoitaa osan kontakteista sovelluksen avulla.
- Eri ikäiset perusterveydenhuollon asiakkaat
- Ammattilaiset
- Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille
- Strategiset päätökset digihoitopolun käytöstä
- Ydintyöryhmän sitouttaminen digipolun suunnitteluun ja käyttöönottoon
- Vastuiden nimeäminen
- Henkilöstön sitouttaminen digihoitopolun käyttöön
- Viestintä
- Seurannasta ja arvioinnista sopiminen
Toimintamallin kuvaaminen on selkeyttänyt digipolkujen suunnittelun ja käyttöönoton vaiheita. Toimintamallin toivotaan hyödyttävän uusien digipolkujen käyttöönottoa.
Kansikuva
