Verkkoajanvarausten laajennus avosairaanhoidossa Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Verkkoajanvarausten laajennus avosairaanhoidossa Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Verkkoajanvarausten mahdollisuuksien laajentamisen tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden verkkoajanvarauksen mahdollisuutta koko hyvinvointialueella sekä parantaa palvelutuotannon resurssitehokkuutta ohjaamalla asiakkaita pois puhelinjonosta.
Toimintamallin nimi
Verkkoajanvarausten mahdollisuuksien laajentamisen tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden verkkoajanvarauksen mahdollisuutta koko hyvinvointialueella sekä parantaa palvelutuotannon resurssitehokkuutta ohjaamalla asiakkaita pois puhelinjonosta.
Tavoitteena parantaa ja yhtenäistää asiakkaiden mahdollisuutta verkkoajanvarausten suhteen.
Tavoitteena yhteneväistää verkkoajanvarauksen mahdollisuutta koko hyvinvointialueella ja lisätä verkosta varattavien aikojen määrää avosairaanhoidossa. Hyvinvointialueella on jo pitkään ollut haasteita puhelinpalvelun ruuhkautumisen vuoksi. Digitaalisten palveluiden ansiosta asiakkailla on enemmän asiointikanavia ja verkosta varattavien aikojen avulla asiakas voi hoitaa ajanvarauksen itse, mikäli hoidon syy on selkeä. Tämä tukee resurssitehokasta puhelinpalvelua.
Kohderyhmänä on koko hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät digitaalisia palveluita.
Verkkoajanvarausten määrää avosairaanhoidossa saadaan nostettua ja sen suhdetta ammattilaisten varaamiin aikoihin saadaan nostettua. Määritellään vastuuhenkilöt terveysasemittain, jotka ovat vastuussa verkosta varattavien aikojen määristä yksiköittäin. Seurataan kuukausittain johdon kanssa millaista kehitystä verkosta varattavien aikojen suhteen tapahtuu. Lisäksi keräämme verkkoajanvarauksista sekä asiakas- että ammattilaispalautteita. Viestimme aktiivisesti hyvinvointialueen asukkaille digitaalisista palveluista mahdollisuuksista varata aikoja myös itse verkosta.
Verkosta varattavat ajat lisäsivät asiakkaiden mahdollisuutta arvioida omaa palveluntarvetta ja vahvistivat heidän toimijuuttaan, mikä tehosti palveluprosessia ja vähensi puhelinpalvelun kuormitusta. Keski-Suomen hyvinvointialueen avosairaanhoidossa verkosta varattujen aikojen prosentuaalinen osuus kaikista käynneistä näyttäisi olevan koko ajan kasvussa, mikä osoittaa, että kuntalaiset ovat oppineet hyödyntämään uutta mahdollisuutta ja tämä vapauttaa puhelinpalvelun resurssia niille, kenelle verkkoajanvaraus ei ole mahdollinen.
Kansikuva