Digiajanvaraus vastaanottopalveluissa: DIABETESHOITAJAT | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella käyttöönotettiin 6/2024 digitaalinen ajanvaraus diabeteshoitajan määräaikaisseurantaan ja puhelinaikaan. Palvelukuvaus ohjeistaa asiakasta käymään laboratoriokokeissa ja tekemään omaseurantaa ennen vastaanottoa
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella käyttöönotettiin 6/2024 digitaalinen ajanvaraus diabeteshoitajan määräaikaisseurantaan ja puhelinaikaan. Palvelukuvaus ohjeistaa asiakasta käymään laboratoriokokeissa ja tekemään omaseurantaa ennen vastaanottoa
Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen on keskeinen osa hyvinvointialueen digistrategiaa ja se on asiakkaiden toivotuin sähköinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalinen ajanvaraus otetaan käyttöön kaikissa terveydenhuollon palveluissa, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.
Diabeteshoitajalle digitaalinen ajanvaraus määriteltiin koskemaan määräaikaisseurantoja joko kasvotusten tai etänä (videovastaanotto), sekä puhelinaikaa. Diabeteshoitaja tarjoaa tukea ja seurantaa diabeteksen hoitoon eri muodoissa. Digitaalisessa ajanvarauksessa asiakas ohjeistetaan mm. seuraaviin asioihin:
- Ensimmäisellä yhteydenotolla suositellaan varaamaan ensin puhelinaika
- Ennen seurantavastaanottoa asiakkaan tulee käydä laboratoriokokeissa ja tehdä verensokerin sekä verenpaineen omaseuranta
- Etävastaanotto edellyttää laitetta, jossa on mikrofoni ja kamera
- Puhelinaika soveltuu kiireettömään ohjaukseen ja tuen tarpeeseen
Yhtenäiseen ajanvarausjärjestelmään siirryttiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella maaliskuussa 2023. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto edellyttää, että palvelut ovat alueella yhdenmukaiset. Tämä mahdollistaa sujuvamman asioinnin ja parantaa palvelujen saavutettavuutta. Diabeteshoitajien digitaalinen ajanvaraus otettiin käyttöön vastaanottopalveluissa koko alueella.
Kohderyhmänä olivat kaikki perustason vastaanottopalvelujen diabeteshoitajat sekä lisäksi asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida digitaalisen palvelukanavan kautta. Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä diabeteshoitajilla ja heidän lähiesihenkilöillä oli tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaati palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka oli työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty. Digitaalinen ajanvaraus oli yksi diabeteshoitajien toimintamalliin yhtenäistetyistä toimintatavoista.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaati aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä diabeteshoitajien ja heidän esihenkilöjen kanssa. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollisti järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaati moniammatillista ja saumatonta yhteistyötä diabeteshoitajien, lähiesihenkilöjen, tietohallinnon ja hankkeen välillä.