Ammattilaisen digituen ja -osaamisen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue ( RRP, P4, I4 )
Tavoite on kehittää sote-ammattilaisten digituen ja osaamisen kehittämisen malli Satakunnan hyvinvointialueelle.
Toimintamalli koostuu digivastaava-toiminnasta, perehdytyksestä ja koulutuksesta.
Toimintamallin nimi
Tavoite on kehittää sote-ammattilaisten digituen ja osaamisen kehittämisen malli Satakunnan hyvinvointialueelle.
Toimintamalli koostuu digivastaava-toiminnasta, perehdytyksestä ja koulutuksesta.
Ammattilaisten digituen ja osaamisen kehittämistä edistetään toimintamalliin kuvatuilla kolmella eri menetelmällä: digivastaavatoiminnalla, perehdytyksen ja koulutuksen kehittämisellä. Digivastaavatoiminnalle määritellään tavoitteet ja roolikuvaus. Digivastaavatoiminta on niin sanottua matalan kynnyksen digituki toimintaa eri toimialueilla. Digiosaamiselle määritellään osaamistasot. Osaamista kehitetään kurssi- ja perehdytyskokonaisuuksia kehittämällä. Sisällön koostamisessa hyödynnetään muun muassa Opetushallituksen ja Valtioneuvoston työryhmien määrittelemiä sote-ammattilaisten tulevaisuuden digiosaamisen tarpeita. Tuloksena syntyy kaksi digiosaamisen kurssikokonaisuutta: Digiosaaja 1.0 ja 2.0. Ammattilaisten digiosaamisen vahvistaminen päätettiin alueella aloittaa koulutuksen ja perehdytyksen avulla ja siirtää sekä arvioida digivastaava toiminnan aloittamista myöhemmin.
Satakunnan hyvinvointialue koostuu kaikkiaan 16 kunnasta ja sen yhteenlaskettu asukasluku on noin 210 000 (v. 2025). Hyvinvointialueen ammattilaisten kokonaismäärä on noin 10.000.
Satakunnan hyvinvointialue on mukana Kestävän kasvun ohjelmassa, jonka rahoituksella puretaan koronakriisin aiheuttamaa hoito- ja palveluvelkaa uudistamalla toimintamalleja ja ottamalla käyttöön digipalveluja. Tavoitteena on parantaa hoitotakuun toteutumista, vähentää eriarvoisuutta, edistää varhaista ongelmien tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä lisätä palveluiden laatua ja kustannusvaikuttavuutta. (Suomen kestävän kasvun ohjelma.)
Osana hanketta on kehitetty ammattilaisten digiosaamista asiakastyössä toimivien ja heidän esihenkilöidensä sekä osittain myös koko henkilöstön osalta. Satakunnan hyvinvointialueella painotetaan liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja sekä digitaalisten palvelujen integrointia tehokkaaksi kokonaisuudeksi organisaation toimintaan. Keskeisenä tavoitteena on, että asiakkaat saavat tarpeita vastaavaa palvelua oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, turvata myös henkilöstön saatavuus, riittävyys ja hyvinvointi sekä toiminnan ja rakenteiden sekä palveluiden yhteensovittaminen.(Satakunnan hyvinvointialueen strategia 2023-2025.)
Digipalvelut tuovat mahdollisuuksia esimerkiksi hoitoon pääsyn parantamiselle ja työn tehostamiselle. Se edellyttää kuitenkin suunnitelmallista kehittämistä, johdon ja henkilöstön sitoutumista sekä osaamista. Palvelujen tulee olla asiakaslähtöisiä, saavutettavia ja kustannusvaikuttavia. Automatisointi mahdollistaa resurssien kohdentamisen tehtäviin, jotka vaativat ammattilaisen panosta. Digipalvelut ovat korvanneet perinteisiä yhteydenottotapoja ja muuttaneet ammattilaisten työnkuvaa ja prosesseja. Muutos edellyttää uudenlaista osaamista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta.
Digiosaamisen kehittämisen kohderyhmä on koko Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstö (Digiosaaja 1.0). Lisäksi osaamisen kehittämistä halutaan kohdentaa lisäkurssina (Digiosaaja 2.0) sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä heidän esihenkilöille huomioiden kohderyhmälle kansallisesti määritellyt osaamisen kehittämisen tarpeet. Toimintamallin mukaisen digivastaava-toiminnan on suunniteltu kohdentuvan matalan kynnyksen digitukena toimialueilla työskenteleville ammattilaisille, vaikka sitä ei ole toistaiseksi otettu käyttöön.
Satakunnan hyvinvointialueen johtoryhmän päätös edelsi kurssin käyttöönottoa. Johtoryhmässä linjattiin myös kurssien kohderyhmä. Ammattilaisten digiosaamisen kehittämisen tarvetta ja perusteista on kehittämistyön aikana tiedotettu alueen henkilöstötiedotteiden ja hankkeen uutiskirjeen avulla. Kurssisisältöjen valmistelussa yhteistyötä on tehty runsaasti eri vastuu- ja toimialueiden henkilöstön kanssa. Näin monet eri tahot ovat sitoutuneet sisällön valmisteluun. Yhteistyö on pitänyt koko kehitystyön ajan sisällään myös sen suunnittelua, mikä taho vastaa sisällön tarkistamisesta ja päivittämisestä jatkossa. Näistä sopiminen on ollut kehittämisen yksi tavoite ja toiminnan juurruttamisen näkökulmasta keskeistä. Koska kursseilla on runsaasti erilaista sisältöä, on kunkin sisällön asiantuntemusta eri toimialueilla. Lisäksi päivittäminen vaatii työaikaa. Toisaalta vastuiden jakaminen sisällöittäin jakaa myös resurssitarvetta pienemmäksi. Päävastuu sisällön päivittämisen koordinoinnista on henkilöstön osaamisen kehittämisen palveluissa.
Kurssin suorittajia on ollut paljon. Digiosaaja 1.0 kurssia on suorittanut yhteensä 4002 Satakunnan hyvinvointialueen ammattilaista 3-10/2025 välisenä aikana. Kurssi mahdollistaa suorittamisen ammattilaisen tarpeita vastaavasti. Osa ammattilaisista on suorittanut vain osan kurssiosioista. Vaikuttaa siltä, että osaamistarve on kohdistunut digiosaamisen perusteisiin eli erityisesti alueen strategiaan pohjautuvaan digivisioon sekä ohjelmistorobotiikkaan ja tekoälyyn, sillä näiden osalta suoritemäärät ovat suuremmat kuin muiden osioiden suoritemäärät.
Kurssin suorittaneiden kokemuksia kurssin osioista on tulossa lisää myöhemmin.
Kansikuva