Vammaispalveluiden puolesta asiointi ja valtuutusten edistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Vammaispalveluiden puolesta asiointi ja valtuutusten edistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Vammaispalveluissa puolesta asiointi ja valtuutukset vaativat selkeää, helposti ymmärrettävää ohjeistusta niin asukkaille, heidän läheisilleen kuin ammattilaisillekin. Ohjeistuksen avulla voidaan varmistaa sujuva asiointi ja yhdenvertaiset palvelut.
Toimintamallin nimi
Vammaispalveluissa puolesta asiointi ja valtuutukset vaativat selkeää, helposti ymmärrettävää ohjeistusta niin asukkaille, heidän läheisilleen kuin ammattilaisillekin. Ohjeistuksen avulla voidaan varmistaa sujuva asiointi ja yhdenvertaiset palvelut.
Asiantuntijaryhmällä toteutettiin etenemissuunnitelma johon liitettiin viestintäsuunnitelma. Asiakkaat ja heidän läheisensä ovat kommentoineet suunnitelmaa ja materiaaleja infoissa ja keskustelutilaisuuksissa ja siten iteroineet materiaalien kehittämistä.
Ammattilaisille toteutettiin eritasoisia infoja johtotiimeille, esihenkilöille, Koko henkilöstölle. Heille tuotettiin materiaalia aiheesta, jotta keskustelua voidaan jatkaa yksiköissä ja asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Ammattilaisten tueksi tuotettiin painotuote puolesta asioinnista ja selkokielinen ohje (liitteenä) asiakkaiden kanssa keskustelun tueksi.
Asiakkaille ja heidän läheisiin järjestettiin infoja ja keskustelutilaisuuksia, joissa käsiteltiin myös jaettava materiaalia ja selkokielistä ohjetta. Selkokielinen ohje on jaettu kaikkiin yksiköihin ja toivottu, että se kiinnitetään näkyvälle paikalle yksikön sisääntulon yhteyteen.
Pirkanmaan hyvinvointialueella on puolesta asiointia kehitetty keväästä 2023 lähtien. Valtakirjojen hallinta todettiin hankalaksi liittyen alkuvaiheen asiakas- ja potilastietojärjestelmien määrään. Digitaalisessa asioinnissa päädyttiin alusta lähtien nojautumaan suomi.fi valtuutukseen ja mahdollistamaan puolesta asiointi teknisesti aina kun mahdollista.
Koska vahvan tunnistautumisen vaativa suomi.fi valtuutus ei ole kaikille mahdollista, kehitettiin Pirkanmaalla avustetun valtuutuksen rekisteröinnin toimintamalli (Avustetun Suomi-fi valtuutuksen toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, l1) | Innokylä ). Puolesta asioinnin toimintatapoja vakiinnuttaessa todettiin vammaispalveluiden erityistarpeita digitalisoituvassa maailmassa.
Monialaisessa vammaispalveluiden ja digikehittämisen työryhmässä kartoitettiin keskeisiä kehittämistarpeita puolesta asioinnista viestimiseen. Todettiin myös, että esimerkiksi vammaispalvelujen asumisen palveluissa valtaosalla asukkaista ei ole laajaa edunvalvontaa tai puolesta asioinnin valtuutuksia, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon asiointia joku hoitaisi asukkaan puolesta kun tällaiselle tarve. Toisaalta tunnistettiin, että mm. aikuisten vammaisten huoltajat ovat asioita hoitaneet. Monille heistä digitaalinen asiointi olisi sujuva tapa hoitaa asioita mutta mahdoton ellei valtuutusta tai ediúnvalvontaa ole.
Tunnistettiin seuraavat kohderyhmät puolesta asioinnin toimintamallin kehittämiseksi
- Vammaispalvelujen ammattilaiset, joilla tulee olla osaamista puolesta asioinnista, jotta he voivat käydä keskusteluja asiakkaiden, asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa ja ohjata tilanteeseen sopiviin puolesta asioinnin ratkaisuihin.
- Tarvitaan keskustelunavauksia ammattilaisen, asiakkaiden ja heidän läheistensä kesken
- Tarvitaan ohjeita ja infoja asiakkaiden läheisille
- Tarvitaan selkokielinen ohje asiakkaille
- Tarvitaan ohjausta ennen vammaisen asiakkaan täysi-ikäistymistä niin hänelle kuin hänen huoltajilleen ja läheisilleen
- Tarvitaan yleistä keskustelua digitalisoituvan yhteiskunnan asioinnista ja puolesta asioinnista
Asiantuntijaryhmällä toteutettiin etenemissuunnitelma johon liitettiin viestintäsuunnitelma.
Ammattilaisille toteutettiin eritasoisia infoja johtotiimeille, esihenkilöille, Koko henkilöstölle. Heille tuotettiin materiaalia aiheesta, jotta keskustelua voidaan jatkaa yksiköissä ja asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Ammattilaisten tueksi tuotettiin painotuote puolesta asioinnista ja selkokielinen ohje (liitteenä) asiakkaiden kanssa keskustelun tueksi.
Asiakkaille ja heidän läheisiin järjestettiin infoja ja keskustelutilaisuuksia, joissa käsiteltiin myös jaettava materiaalia ja selkokielistä ohjetta. Selkokielinen ohje on jaettu kaikkiin yksiköihin ja toivottu, että se kiinnitetään näkyvälle paikalle yksikön sisääntulon yhteyteen.
Toimintamallin kehittämisen perusteella seuraaviin asioihin tulee kiinnittää huomiota
- Ajankohta. Pirkanmaalla tarve toimintamallin kehittämiselle tunnistettiin liittyen digitaalisten palvelujen puolesta asioinnin tarpeeseen, uudistuvaan hyvinvointialuetasoisen asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon ja kansalliseen julkisten palveluiden suomi.fi viestien käyttöönottoon.
- Osallistaminen. On oleellista osallistaa kehittämiseen ammattilaisia erilaisista palveluista, jotta erilaiset asiakastarpeet tulee huomioitua. Vasta vammaisten henkilöiden ja heidän läheistensä mukaan ottaminen tuo koulutusten ja materiaalien sisältöihin asiakaslähtöisen näkökulman. Asiakkaiden ja läheisten kuvaamat käytännön tilanteet puolesta asiointiin liittyen ovat rikastaneet asian käsittelyä ja keskustelua ja tukeneet sen ymmärtämistä.
- Ammattilaisten osaamisen vahvistaminen. Puhutaan haavoittuvan kohderyhmän puolesta asioinnista, jossa asiakkailla ja heidän läheisillään tulee olla oikeus keskustella asiasta ennen päätöksiä tai edunvalvonnan tai puolesta asioinnin edistämistä.
- Asiakasryhmälle soveltuvat ohjeet. Selkeyteen ja selkokielisyyteen kannattaa panostaa.
Keskustelujen perusteella toimintamallin kehittäminen on aikaansaanut paljon keskustelua palveluissa, asukkaiden ja heidän läheistensä kesken. Vammaispalvelujen asiakkaita on ohjattu aiempaa enemmän avustetun valtuutuksen rekisteröintiin. On kiinnitetty huomiota siihen, että mikäli vammaisella henkilöllä on tarvetta hänen vuorovaikutuksensa tulkintaa, sellainen tulee mahdollistaa.
Täysi-ikäistyvän nuoren vammaisen ja hänen huoltajiensa ja läheistensä asiointiin ja puolesta asiointiin liittyvä ohje koetaan tärkeäksi, ja se on työnalla.