Vahvan tuen toimintamalli

Toimintamalli rinnalla kulkevan otteen mukaisesti siten, että kaikissa tilanteissa pyritään tukemaan kohderyhmää saamaan tarvitsemansa tuen koulutus- ja työllistymispolulleen, jotta mahdolliset taka-askeleet eivät johda alkuun tai tuen katkeamiseen.

Toimintaympäristö

Kohdataan töissä -hanke on toiminut vuosina 2023-2025 Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Kauniaisissa. Hankkeen päätoteuttaja on Valo-Valmennusyhdistys ry ja osatoteuttaja Silta-Valmennusyhdistys ry. Hankkeessa on rakennettu yhdessä oppilaitosten ja työnantajien kanssa malli, jolla kohderyhmä saa tarvitsemansa vahvan tuen koulutus- ja työllistymispolulleen, ja he pystyvät suorittamaan tarvitsemansa tuen avulla vähintään riittävän määrän opintoja, jotta he voivat työskennellä sosiaali- ja terveysalan tai muissa lähialan tehtävissä mitoitukseen luettavan henkilöstön osana.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päihde- ja rikostaustaisilla sekä vakavista mielenterveyden häiriöistä kärsivillä henkilöillä tiedetään yleisesti oleva sirpaleinen koulutustausta ja heikot mahdollisuudet työllistyä. Haasteellisen työmarkkina-aseman vuoksi kuntoutumisen aikainen ja sen jälkeinen koulutukseen ja työelämään sijoittuminen on vaikeaa. Kohderyhmästä yli kolmanneksella ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta, ja koulutuksen suorittaneistakin hyvin monen osaaminen on vanhentunut ja monet nykyajan perustaidot kuten digitaidot ovat puutteelliset.

Liitteet
Kuva
Kuvaus asiakkaan lähtötilanteesta
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhteiskunnallisessa keskustelussa puhutaan usein mahdollisuuksien tasa-arvosta. Rakenteiden tasolla kaikilla on paperilla mahdollisuus osallistua, mutta käytännön elämässä kohderyhmällä on vastassa loputon määrä käsittämättömältä ja ohittamattomalta tuntuvia muureja, joista yksittäisestäkään yksilön on vaikea saada otetta.

Aiemmin on luotu onnistuneesti toimintamallit, joilla kohderyhmä pystyy suorittamaan kokemusasiantuntijan koulutuksen ja työllistymään hanketyöhön tai järjestöihin tai keikkatöihin esim. kevytyrittäjänä. Koulutus ei kuitenkaan tarjoa käytännössä pysyvän työpaikan mahdollisuutta kuin pienelle joukolle ihmisiä kerralla. Kohderyhmän laajuuden vuoksi tarvitaan pitkäkestoisia ratkaisuja. 

Liitteet
Kuva
Kuvaus työnantajan odotuksista
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hanke on valmisteltu laajassa yhteistyössä kohderyhmän parissa työskentelevien tahojen kanssa. Valmistelussa on kuultu sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä palkkaavia yhteisöjä sekä aiemmin kokemustaustalla koulutukseen tai työelämään lähteneitä henkilöitä.

Tavoiteltu muutos

Hankkeen tuloksena myös kohderyhmän kanssa toimivien ammattilaisten osaaminen ja kohderyhmätuntemus lisääntyy oppilaitoksissa, kuntien palveluissa sekä työllisyyspalveluissa. Työllistävien organisaatioiden ennakkoluulot vähenevät ja kynnys työllistää kohderyhmään kuuluvia madaltuu. Työllisyys lisääntyy keskeisellä työvoimapula-alalla. Pitkällä aikavälillä hankkeella on merkitystä myös alan työyhteisöjen monimuotoistumiselle ja julkisten palvelujen kehittymiselle.

Liitteet
Kuva
Ajatuskupla työnantaja
Toteutussuunnitelma

Hankkeen alussa hanketoimijat kokoavat yhteen hankkeen toteuttamiseen osallistuvan työnantajaverkoston ja yhteistyöoppilaitokset, jotka osallistuvat hankkeessa kehitettävän toimintamallin pilotointiin ja arviointiin. Hankkeen aikana mm. järjestetään työnantajien ja oppilaitosten kanssa yhteisiä työpajamuotoisia arviointitilaisuuksia, joissa kerätään tietoa ja kokemuksia esim. kohderyhmään liittyvien ennakkoluulojen purkamisen tavoista.

Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään vahvan tuen, mielekkään tekemisen ja sote-alan koulutuksen yhdistävää valmennusta päihde- ja rikostaustaisille sekä vakavista mielenterveyden häiriöistä kärsiville henkilöille. Pääosin ryhmämuotoisesti toteutettuun valmennukseen yhdistetään yksilöllistä kiinnipitävää tukea ja ohjausta kohderyhmän valmennusprosessiin kiinnittymisen varmistamiseksi. Valmennuksen ryhmämuotoisissa oppimistilanteissa käsitellään esim. työelämätaitoja ja vahvistetaan oppimisvalmiuksia tukevia perustaitoja. Ryhmämuotoisen valmennuksen rinnalla varmistetaan kuitenkin osallistujan tarvitsema yksilöllinen tuki prosessin kaikissa vaiheissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeessa kehitetään vahvan tuen, mielekkään tekemisen ja sote-alan koulutuksen yhdistävä integroitu palvelupolku päihde- ja rikostaustaisille sekä vakavista mielenterveyden häiriöistä kärsiville henkilöille. Hankkeessa hyödynnetään Keijo-kokemusasiantuntijamallista saatuja kokemuksia sekä Ilona - yhteiskunnallinen yrittäjyys -hankkeesta saatuja kansainvälisiä kokemuksia toteutuksen suunnittelussa ja mallin rakentamisessa. Hankkeen kohderyhmä tavoitetaan pääosin kummankin toteuttajaorganisaation palveluista, joissa kohdataan laajasti kohderyhmään kuuluvia henkilöitä päivittäin. Hankkeen toimijoiden roolit ja osaaminen tukevat hankkeen toimenpiteitä. Molemmat toimijat ovat kehittäneet aikaisemmin kohderyhmän koulutus- ja työelämäpolkua ja kohtaavat kohderyhmää luonnostaan toiminnassaan. 

Liitteet
Kuva
Ajatuskupla asiakas
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön kiinnipitävän ja rinnalla kulkevan otteen mukaisesti siten, että kaikissa tilanteissa pyritään tukemaan päihde-, rikos-, ja/tai mielenterveystaustaisia henkilöitä niin, että kohderyhmä saa tarvitsemansa vahvan tuen koulutus- ja työllistymispolulleen. Vahvan tuen toimintamallin ydintä on, että mahdolliset sivu- tai taka-askeleet eivät johda alkuun palaamiseen tai tuen katkeamiseen.

Kohderyhmään kuuluvat henkilöt suorittavat vahvan tuen toimintamallissa työelämäympäristössä riittävät opinnot ja työllistyvät tavoittelemansa alan tehtäviin tai yrittäjiksi. 

Toimintamalli tukee myös osallistujien minäkuvan, oppijakuvan, minäpystyvyyden sekä koetun osallisuuden ja subjektiuden vahvistumista. Se myös vähentää uusintarikollisuutta, koettua turvattomuutta ja väkivaltaa sekä päihde- ja mielenterveyspulmia.

Liitteet
Kuva
Kuvaus uravalmennuksesta
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli etenee vaiheittain; ensimmäinen vaihe on tavoittaa asiakas ja kartoittaa asiakkaan lähtötilanne, toisessa vaiheessa rakennetaan luottamuksellista ja turvallista suhdetta asiakkaaseen, kolmannessa vaiheessa jatketaan työskentelyä säännöllisten tapaamisten avulla joko ryhmä- tai yksilövalmennuksena tai näitä yhdistäen ja tavoitellaan asiakkaan itse asettamia tavoitteita liittyen opintoihin ja työllistymiseen, neljännessä vaiheessa asiakkaan ympärille on rakentunut vahva tukiverkosto ja asiakkaan toimijuus on vahvistunut niin, että työntekijä pyrkii tekemään itsestään asteittain tarpeettoman. Vahvan tuen toimintamalli perustuu matalaan yhteydenpidon kynnykseen, rinnalla kulkijuuteen myös taka-askelissa, kiinnipitämiseen, aitoon läsnäoloon, kannustamiseen ja tulevaisuususkon vahvistamiseen. 

Toimintamalli on suunniteltu integroitavaksi organisaatioiden työntekijöiden asiakastyöhön osaksi jatkuvan oppimisen ja työllistymisen toimintaa.

Liitteet
Kuva
Työntekijän roolin kuvaus
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Osallistujan osaamisen kartoittaminen ja tunnistaminen on hyvin tärkeä osa toimintamallia
  • Opintoihin liittyvien tehtävien suorittaminen työajalla kohentaa osallistujan jaksamista ja motivaatiota
  • Muun mahdollisen yhteistyöverkoston mukaan ottaminen osallistujan päämäärään pääsemiseksi myös tärkeä osa toimintamallia - osallistuja tietää, että aina on tukea tarjolla
  • Avoimuus ja asioiden näkyväksi tekeminen tärkeää, puhutaan aina asiat auki
  • Positiivisen palautteen antaminen, kannustaminen, sisäisen turvan luominen, itsevarmuuden korostaminen ja toivon luominen vuorovaikutuksen ytimessä
  • Tilan ja ajan antaminen osallistujalle, ei saa painostaa tai hoputtaa!
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

”Näin tutkinnon osan suorittamisen mahdottomuutena, kun tavattiin ekan kerran - että ei koulun penkille. Nyt en enää pelkää että mopo lähtee käsistä, jos ei ole hirveästi töitä sen ohella. Sitten vaan liikun enemmän tai jotain. Koulun penkille meneminen vaatii sitä että muutan päivärytmin/rutiinit, pitää varmaan jumpata tunti ennen kouluun menoa, ottaa stressipallo jne. Olen tottunut ruumiilliseen työhön. Ajatus koulussa istumisesta ei ahdista enää. Minulla on nyt toimintatapoja, joiden avulla uskon pystyväni selviytymään”.  

  • Osallistujien minäkuva ja oppijakuva on vahvistunut
  • Osallistujien voimavarojen ja haasteiden tunnistaminen on parantunut
  • Osallistujien uskon luominen itseen on kehittynyt
  • On havaittu, että motivaatio, voimavarat, itsetunto ja jaksaminen tarvitsevat vahvaa rinnalla kulkevaa otetta
  • Osallistujien kuuleminen ja ymmärtäminen on tärkeää, kaivataan siis aitoa läsnäoloa, luottamusta ja välittämistä

”Te piditte niin vahvasti minusta kiinni, että tiesin, että minulla on teidät taustatukena jos vaikka tämä juttu kaatuu. Olitte niin sitkeästi mukana taustalla. Ohjaaja kirjoitti pitkän listan oppisopimuspaikkoja joita voi hakea. Sain lisäpotkua työhön ja opiskeluasiaan”. 

Liitteet
Kuva
Päätöskuva tuloksista