Vahvan tuen toimintamalli
Vahvan tuen toimintamalli
Toimintamalli rinnalla kulkevan otteen mukaisesti siten, että kaikissa tilanteissa pyritään tukemaan kohderyhmää saamaan tarvitsemansa tuen koulutus- ja työllistymispolulleen, jotta mahdolliset taka-askeleet eivät johda alkuun tai tuen katkeamiseen.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli rinnalla kulkevan otteen mukaisesti siten, että kaikissa tilanteissa pyritään tukemaan kohderyhmää saamaan tarvitsemansa tuen koulutus- ja työllistymispolulleen, jotta mahdolliset taka-askeleet eivät johda alkuun tai tuen katkeamiseen.
Toimintamalli sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön kiinnipitävän ja rinnalla kulkevan otteen mukaisesti siten, että kaikissa tilanteissa pyritään tukemaan päihde-, rikos-, ja/tai mielenterveystaustaisia henkilöitä niin, että kohderyhmä saa tarvitsemansa vahvan tuen koulutus- ja työllistymispolulleen. Vahvan tuen toimintamallin ydintä on, että mahdolliset sivu- tai taka-askeleet eivät johda alkuun palaamiseen tai tuen katkeamiseen.
Kohderyhmään kuuluvat henkilöt suorittavat vahvan tuen toimintamallissa työelämäympäristössä riittävät opinnot ja työllistyvät tavoittelemansa alan tehtäviin tai yrittäjiksi.
Toimintamalli tukee myös osallistujien minäkuvan, oppijakuvan, minäpystyvyyden sekä koetun osallisuuden ja subjektiuden vahvistumista. Se myös vähentää uusintarikollisuutta, koettua turvattomuutta ja väkivaltaa sekä päihde- ja mielenterveyspulmia.
Kohdataan töissä -hanke on toiminut vuosina 2023-2025 Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Kauniaisissa. Hankkeen päätoteuttaja on Valo-Valmennusyhdistys ry ja osatoteuttaja Silta-Valmennusyhdistys ry. Hankkeessa on rakennettu yhdessä oppilaitosten ja työnantajien kanssa malli, jolla kohderyhmä saa tarvitsemansa vahvan tuen koulutus- ja työllistymispolulleen, ja he pystyvät suorittamaan tarvitsemansa tuen avulla vähintään riittävän määrän opintoja, jotta he voivat työskennellä sosiaali- ja terveysalan tai muissa lähialan tehtävissä mitoitukseen luettavan henkilöstön osana.
Hankkeessa kehitetään vahvan tuen, mielekkään tekemisen ja sote-alan koulutuksen yhdistävä integroitu palvelupolku päihde- ja rikostaustaisille sekä vakavista mielenterveyden häiriöistä kärsiville henkilöille. Hankkeessa hyödynnetään Keijo-kokemusasiantuntijamallista saatuja kokemuksia sekä Ilona - yhteiskunnallinen yrittäjyys -hankkeesta saatuja kansainvälisiä kokemuksia toteutuksen suunnittelussa ja mallin rakentamisessa. Hankkeen kohderyhmä tavoitetaan pääosin kummankin toteuttajaorganisaation palveluista, joissa kohdataan laajasti kohderyhmään kuuluvia henkilöitä päivittäin. Hankkeen toimijoiden roolit ja osaaminen tukevat hankkeen toimenpiteitä. Molemmat toimijat ovat kehittäneet aikaisemmin kohderyhmän koulutus- ja työelämäpolkua ja kohtaavat kohderyhmää luonnostaan toiminnassaan.
Toimintamalli etenee vaiheittain; ensimmäinen vaihe on tavoittaa asiakas ja kartoittaa asiakkaan lähtötilanne, toisessa vaiheessa rakennetaan luottamuksellista ja turvallista suhdetta asiakkaaseen, kolmannessa vaiheessa jatketaan työskentelyä säännöllisten tapaamisten avulla joko ryhmä- tai yksilövalmennuksena tai näitä yhdistäen ja tavoitellaan asiakkaan itse asettamia tavoitteita liittyen opintoihin ja työllistymiseen, neljännessä vaiheessa asiakkaan ympärille on rakentunut vahva tukiverkosto ja asiakkaan toimijuus on vahvistunut niin, että työntekijä pyrkii tekemään itsestään asteittain tarpeettoman. Vahvan tuen toimintamalli perustuu matalaan yhteydenpidon kynnykseen, rinnalla kulkijuuteen myös taka-askelissa, kiinnipitämiseen, aitoon läsnäoloon, kannustamiseen ja tulevaisuususkon vahvistamiseen.
Toimintamalli on suunniteltu integroitavaksi organisaatioiden työntekijöiden asiakastyöhön osaksi jatkuvan oppimisen ja työllistymisen toimintaa.
”Näin tutkinnon osan suorittamisen mahdottomuutena, kun tavattiin ekan kerran - että ei koulun penkille. Nyt en enää pelkää että mopo lähtee käsistä, jos ei ole hirveästi töitä sen ohella. Sitten vaan liikun enemmän tai jotain. Koulun penkille meneminen vaatii sitä että muutan päivärytmin/rutiinit, pitää varmaan jumpata tunti ennen kouluun menoa, ottaa stressipallo jne. Olen tottunut ruumiilliseen työhön. Ajatus koulussa istumisesta ei ahdista enää. Minulla on nyt toimintatapoja, joiden avulla uskon pystyväni selviytymään”.
- Osallistujien minäkuva ja oppijakuva on vahvistunut
- Osallistujien voimavarojen ja haasteiden tunnistaminen on parantunut
- Osallistujien uskon luominen itseen on kehittynyt
- On havaittu, että motivaatio, voimavarat, itsetunto ja jaksaminen tarvitsevat vahvaa rinnalla kulkevaa otetta
- Osallistujien kuuleminen ja ymmärtäminen on tärkeää, kaivataan siis aitoa läsnäoloa, luottamusta ja välittämistä
”Te piditte niin vahvasti minusta kiinni, että tiesin, että minulla on teidät taustatukena jos vaikka tämä juttu kaatuu. Olitte niin sitkeästi mukana taustalla. Ohjaaja kirjoitti pitkän listan oppisopimuspaikkoja joita voi hakea. Sain lisäpotkua työhön ja opiskeluasiaan”.
Kansikuva