Tietotyötrio-malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)

Tietotyötrio-malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)

Mallissa kuvataan LUVN:n tietotyötrion toiminta. Tietotyötrio on kolmen hengen tiimi, joka vastaa jonkin toiminnon tiedolla johtamisen toteuttamisesta​

Toimintamallin nimi
Tietotyötrio-malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mallissa kuvataan LUVN:n tietotyötrion toiminta. Tietotyötrio on kolmen hengen tiimi, joka vastaa jonkin toiminnon tiedolla johtamisen toteuttamisesta​

Toteutuspaikka
Tiedolla johtaminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

Luotu

11.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

15.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tietotyötrio on kolmen hengen tiimi, joka vastaa palvelulinjan tiedolla johtamisen toteuttamisesta. Toimintamallissa on kuvattu kunkin rooliin tehtävät ja vastuut tietotuotannossa, jonka tavoitteena on tuottaa laadukasta tietoa hyödynnytettäväksi johdon päätöksenteon tueksi. ​

Toimintaympäristö

Sote-tietotuotannon prosessien kehittämiseen vaikuttavat poliittiset, lainsäädännölliset ja taloudelliset tekijät, kuten sote-uudistus, tiedolla johtamisen valtakunnalliset linjaukset sekä tietosuoja- ja tiedonhallintalainsäädäntö, jotka ohjaavat tietojen keruuta, jakamista ja hyödyntämistä. Kehittämistä tukevat digitalisaatio, yhteiset tietomallit ja prosessien automatisointi, joiden tavoitteena on parantaa tiedon laatua, vertailtavuutta ja käytettävyyttä päätöksenteossa. Taloudelliset reunaehdot ja rahoituspaineet kannustavat tehokkuuteen, kun taas kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät – kuten tiedon jakamisen kulttuurin muutos ja osaamisen vahvistaminen – mahdollistavat pysyvän toimintatapamuutoksen. Lisäksi kestävyys- ja varautumisnäkökulmat korostavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon merkitystä osana jatkuvasti kehittyvää tietotuotannon prosessia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen tietotuotannon ja raportoinnin parissa työskentelevät asiantuntijat. Asiakasymmärrystä on kerrytetty tunnistamalla sisäisten asiakkaiden (kunkin tietotyötrion roolin) vastuut, tarpeet ja näkökulmat tietotuotannon eri vaiheissa. Mallia pilotointiin alkuun pienimuotoisesti ennen sen laajentamista koko organisaation laajuiseksi. Pilotin aikana tunnistimme kipupisteitä ja kehitysehdotuksia, jotka otettiin huomioon ennen mallin laajempaa jalkauttamista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tietotyötriomalli on ollut LUVN:ssa käytössä vuoden 2024 alusta alkaen. Kun LUVN:ssa ryhdytään toteuttamaan uutta tietotuotetta, ensimmäisiä tehtäviä on tunnistaa tietotyötrion jäsenet. Olemme tunnistaneet, että mikäli tietotyötriosta puuttuu yksikin jäsen, on tietotuotannon kehittäminen hyvin haastavaa. Tästä johtuen tietotuotantoa ei välttämättä aloiteta, mikäli tietotyötrion kaikkia jäseniä ei jostain syystä saataisi nimettyä. Käytännön jalkauttaminen edellyttää riittävää resursointia erityisesti asiantuntijatyöhön, koulutukseen ja viestintään sekä johdon sitoutumista ja tukea. ​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehitetyn toimintamallin käyttöönoton myötä tietotuotannon laatu ja läpimenoajat ovat parantuneet. Työvaiheiden ja vastuiden selkeyttäminen ovat helpottaneet yhteistyötä henkilöiden välillä. Yhteistyöstä yli yksikkörajojen tuli nopeasti normaalia. ​

Toimintamalli on myös tukenut uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Prosessin jalkauttaminen vaatii harjoittelua ja kertausta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Johdon tuki on ensiarvoisen tärkeää. Se auttoi alkuun pääsemisessä ja erityisesti siinä, että kaikille toiminnoille saatiin nimettyä trion jäsenet. Tietotyötrio-mallista poikkeaminen (esim. tietotuotannon toteuttaminen ilman jotain trion jäsentä) saattaa olla haastavaa, mutta joissain tapauksissa välttämätöntä. ​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt