Terveysasemien toiminnan periaatteet - Sujuva terveysasema -opas​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)

Terveysasemien toiminnan periaatteet - Sujuva terveysasema -opas​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)

Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.​

Toimintamallin nimi
Terveysasemien toiminnan periaatteet - Sujuva terveysasema -opas​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.​

Toteutuspaikka
LUVNin terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

Luotu

18.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

18.12.2025
Ratkaisun perusidea

Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Opas sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.

Terveysasemiemme yhdenmukainen toiminta edistää tavoitettamme taata yhdenvertaiset palvelut koko Länsi-Uudenmaan alueen asukkaille. Oppaaseen määritellyt toimintaperiaatteet ovat kaikille terveysasemille samat, niihin pääsemisen keinoissa voi kuitenkin olla paikallista vaihtelua. Oppaaseen on koottu lisäksi ammattilaistemme vinkkejä hyväksi todetuista käytännöistä sekä ohjeita ja linkkejä. ​

Toimintamalliin on lisäksi tehty terveysasemakohtaista kehittämistä yhteisiin periaatteisiin pääsemiseksi. 

Toimintaympäristö

Avosairaanhoidon toimintaympäristö koostuu useista terveysasemista ja lisäksi mm. digitaalisista palveluista sekä keskitetyistä palveluista. Terveysasematoiminta on siirtynyt kymmeneltä kunnalta hyvinvointialueelle ja yhteinen toiminnan kehittäminen on alkanut hyvinvointialueen alkaessa. Seuraava yhteisen kehittämisen vaihe on ollut tuottaa yhteiset toimintaperiaatteet ja kerätä hyviä käytänteitä periaatteisiin pääsemiseksi. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on ollut terveysasemien henkilöstö ja johtotiimit. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteinen työskentely henkilöstön, johtotiimien ja johtoryhmän kesken on edellytys yhteisien toimintaperiaatteiden muodostamiselle. ​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteisien periaatteiden toteutumisen tilaa arvioitiin terveysasemakohtaisesti sekä laadittiin kehittämis- sekä toimenpidesuunnitelmat arvioiden perusteella.  Seurannassa terveysasemien toiminta oli kehittynyt yhteiseen suuntaan digitaalisen yhteydensaannin, hoidon aloittamisen, konsultaatiokäytänteiden sekä toiminnan kehittämisen osa-alueilla. Puhelinyhteydensaanti sekä osaamisen jakamisen käytänteet eivät olleet kehittyneet seurannassa.  ​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteisten periaatteiden luominen vaatii aikaa ja yhteistä työskentelyä. Yhteisiin periaatteisiin pääseminen edellyttää terveysasemakohtaista kehittämistä ja seurantaa, koska kehittämistarpeet ovat erilaisia. ​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt