Terveysasemien toiminnan periaatteet - Sujuva terveysasema -opas, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Terveysasemien toiminnan periaatteet - Sujuva terveysasema -opas, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.
Toimintamallin nimi
Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.
Terveysasematoiminnan opas, konkretisoi, kiteyttää ja paketoi yhteisen vision koko henkilöstölle. Opas sisältää kaikille terveysasemille yhteiset toimintaperiaatteet ja terveysasematoiminnan palvelulupauksen.
Terveysasemiemme yhdenmukainen toiminta edistää tavoitettamme taata yhdenvertaiset palvelut koko Länsi-Uudenmaan alueen asukkaille. Oppaaseen määritellyt toimintaperiaatteet ovat kaikille terveysasemille samat, niihin pääsemisen keinoissa voi kuitenkin olla paikallista vaihtelua. Oppaaseen on koottu lisäksi ammattilaistemme vinkkejä hyväksi todetuista käytännöistä sekä ohjeita ja linkkejä.
Toimintamalliin on lisäksi tehty terveysasemakohtaista kehittämistä yhteisiin periaatteisiin pääsemiseksi.
Avosairaanhoidon toimintaympäristö koostuu useista terveysasemista ja lisäksi mm. digitaalisista palveluista sekä keskitetyistä palveluista. Terveysasematoiminta on siirtynyt kymmeneltä kunnalta hyvinvointialueelle ja yhteinen toiminnan kehittäminen on alkanut hyvinvointialueen alkaessa. Seuraava yhteisen kehittämisen vaihe on ollut tuottaa yhteiset toimintaperiaatteet ja kerätä hyviä käytänteitä periaatteisiin pääsemiseksi.
Kohderyhmänä on ollut terveysasemien henkilöstö ja johtotiimit.
Yhteinen työskentely henkilöstön, johtotiimien ja johtoryhmän kesken on edellytys yhteisien toimintaperiaatteiden muodostamiselle.
Yhteisien periaatteiden toteutumisen tilaa arvioitiin terveysasemakohtaisesti sekä laadittiin kehittämis- sekä toimenpidesuunnitelmat arvioiden perusteella. Seurannassa terveysasemien toiminta oli kehittynyt yhteiseen suuntaan digitaalisen yhteydensaannin, hoidon aloittamisen, konsultaatiokäytänteiden sekä toiminnan kehittämisen osa-alueilla. Puhelinyhteydensaanti sekä osaamisen jakamisen käytänteet eivät olleet kehittyneet seurannassa.