Terapianavigaattori osana palvelua, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Terapianavigaattori osana palvelua, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on, että asiakas täyttää Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoa. Ammattilainen toteuttaa ensijäsennyksen ja asiakkaan kanssa käydyn keskustelun pohjalta ohjaa asiakkaan oikea-aikaisesti oikeantasoiseen palveluun.
Toimintamallissa on kyse yhteisestä tavasta toimia Kymenlaakson hyvinvointialueen tasolla huolimatta missä hoidon tarpeen arvio tehdään.
Terapianavigaattorin avulla toteutettava hoidontarpeen arvio tasalaatuistaa palvelua. Terapianavigaattori osallistaa asiakasta ja helpottaa/sujuvoittaa ammattilaisen toteuttamaa arvioita ja oikean hoitomuodon löytymistä.
Kymenlaakson alueella mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen sekä terveysasemien yleisvastaanottojen ammattilaiset on koulutettu Terapianavigaattorin ensijäsennykseen.
Asiakasryhmä Terapianavigaattorin osalta ovat kaikki alueen täysi-ikäiset asukkaat.
Asiakkaita osallistetaan kertomalla/jakamalla tietoa navigaattorista eri foorumeissa, jotta asiakkaat voivat löytää navigaattorin pariin. Asiakas täyttää lähtökohtaisesti Terapianavigaattorin itsenäisesti ennen yhteydenottoa ammattilaiseen.
Kymen hva:n prototyyppiyhteisöä osallistettiin pilotin suunnittelun aikana ja kerättiin kokemuksia Terapianavigaattorista Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana jolloin toimintamallin käyttö alueella aloitettiin.
Kokemusasiantuntijoiden kautta saadaan myös arvokasta tietoa navigaattorin toiminnasta tai kehittämistoimista. Kokemusasiantuntijat olivat mukana arviointityössä vuoden 2024 aikana.
Terapianavigaattorin pariin voi ohjautua Kymenlaaksossa monella tapaa; verkkosivuilta, ammattilaisen tiedottamana, puhelimen vastaajan kautta (asiakasohjaukseen jonottaessa), chatin kautta, Oma Kymenlaakso-palvelusta, löydä apua palvelun kautta sekä terveysasemien infonäyttöjen "mainosten" ohjaamana.
Tavoitteena Kymenlaaksossa on, että asiakkaat täyttävät Terapianavigaattorin ennen yhteydenottoaan ammattilaiseen. Toiminnasta saadaan navigaattorin avulla mahdollisimman tasalaatuista ja yhdenmukaista. Hoidontarvetta arvioidessa navigaattorin antaman tiedon pohjalta arviosta tulee kattava ja arviointi on tasalaatuista.
Terapianavigaattorin ensijäsennykseen kouluttaminen vaatii resurssia kouluttautumiseen ja osaamisen vahvistamiseen. Koulutus on verkossa sujuvasti, nopeasti toteutettava, mutta käyttöönotto vaatii myös taitopajatyöskentelyä ja jalkautumista palveluihin.
Toimintamallin juurtumiseen tarvitaan aikaa ja osaamisen lisääntymistä (etenkin yleisvo) ja erityisesti esihenkilötason, johdon tukea.
Uusi toimintamalli tarvitsee tukea ja aikaa jalkautuakseen ja juurtuakseen palveluihin kunnolla. Tätä työtä on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. Johdon sitouttaminen tärkeää. Yhteinen tahtotila. Taitopajoilla saadaan osaamista lisättyä ja ammattilaisten kokemusta omasta osaamisestaan vahvistettua.
Terapianavigaattorin täyttömäärä on kasvanut alueella vuosien 2024-2025 aikana n. 112%.
Kansikuva