Sosiaalisen kuntoutuksen digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Sosiaalisen kuntoutuksen digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden digipalvelupolku sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille.
Toimintamallin nimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden digipalvelupolku sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille.
Tarjoaa tietoa, ohjausta ja välineitä omahoidon ja osallisuuden edistämiseen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Sosiaalisen kuntoutuksen digipalvelupolun helminauhakuvaaja liitteenä.
Kohderyhmänä hyvinvointialueen sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.
Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:
- miten asiakas ohjautuu digipalvelupolun käyttäjäksi
- tekniset vaatimukset
- tietosuoja-asiat
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Kansikuva