Sisäinen verkkokoulutustarjotin henkilöstön perustietojen ja taitojen vahvistamiseksi (RRP2, P4, I1)

Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän henkilöstön mielenterveys- ja päihdetyön perustietoja ja taitoja vahvistetaan hyödyntämällä sisäistä verkkokoulutustarjotinta. 

Toimintamallin nimi
Sisäinen verkkokoulutustarjotin henkilöstön perustietojen ja taitojen vahvistamiseksi (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän henkilöstön mielenterveys- ja päihdetyön perustietoja ja taitoja vahvistetaan hyödyntämällä sisäistä verkkokoulutustarjotinta. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anna Trygg

Luotu

8.10.2025

Viimeksi muokattu

9.10.2025
Ratkaisun perusidea

Säännöllisesti tarjolla olevilla ja saavutettavilla verkkokoulutuksilla vahvistetaan koko henkilöstön lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyön perustietoja ja -taitoja. Koulutukset jaetaan koko henkilöstölle kohdistettuihin koulutuksiin ja palvelulinjakohtaisesti valittaviin koulutuksiin, jotka lokeroidaan aihepiireittäin. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla lasten- ja nuorisopsykiatrisissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut merkittäviä hoitoon pääsyn ongelmia. Tilanne on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja on osittain myös kansallinen ongelma. Taustalla on erityisesti nuorten mielenterveysoireiden lisääntyminen ja palvelutarpeen kasvu. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden organisaatioiden resursseissa ja organisoitumistavoissa on ollut merkittäviä eroja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lasten ja nuorten mielenterveys- ja  päihdepalvelujärjestelmän henkilöstö. Henkilöstön edustajia oli mukana tekemässä selvitys- ja kehitystyötä. Asiakasymmärrystä kerrytettiin kartoittamalla henkilöstön ajatuksia koulutusten tarpeista sähköpostitse.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Verkkokoulutustarjotin on päivittyvä dokumentti, jota pitää kehittää alkuperäisen käyttöönoton jälkeen. Tämän mahdollistamiseksi koulutustarjottimelle pitää osoittaa ylläpitäjä ja päivittäjä, joka tarpeen vaatiessa kokoaa työryhmän tarjonnan ajantasaisuuden tarkistamiseksi.

Jotta palvelutarjotin tulee käyttöön, tulee suunnitella tarjottimen käyttöönotto rakenteisiin. Tarjotin tulee ottaa osaksi perehdytysohjelmaa ja kehityskeskusteluja, sekä sen käyttämisestä tulee laatia tiedotussuunnitelma.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Verkkokoulutustarjottimen vaikutuksia mittarina toimivaan henkilöstökokemuskyselyyn ei ole vielä arvioitu.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutustarjonnan sisältö kannattaa huolellisesti käydä läpi ja tarkistaa, soveltuuko koulutukset tarkoitetulle kohderyhmälle. Koulutusten saatavuuden ehdot (lisenssit, aikamääreet) kannattaa tarkistaa huolella.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä