Puheentunnistuksen pilotointi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Puheentunnistuksen pilotointi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella pilotointiin edusta- ja taustapuheentunnistusta reilun vuoden ajan kestäneessä pilottiprojektissa 8/2023-12/2024.
Toimintamallin nimi
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella pilotointiin edusta- ja taustapuheentunnistusta reilun vuoden ajan kestäneessä pilottiprojektissa 8/2023-12/2024.
-
Tavoitteena on tehostaa kirjaamisprosessia hyödyntämällä puheentunnistusteknologiaa: sekä edusta- että taustapuheentunnistus olivat laajasti käytössä Ekhvan ammattilaisilla
-
Sanelupalveluita jo hyödyntänyt henkilöstö (oma ja ostopalvelut)
-
Henkilöstö, jolla ei ole ollut tekstinkäsittelypalvelua (koko henkilöstö)
-
-
Tavoitteena lisätä työn tuottavuutta ja tehokkuutta hyödyntämällä puheentunnistusteknologiana sekä edusta- että taustatunnistusta
-
Tavoitteena lisätä asiakas- ja potilasprosessien flowta sekä asiakkaan osallisuutta tuottamalla asiakas- ja potilaskirjaukset entistä nopeammin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin ja Kanta-palveluihin, jolloin tekstit ovat toisen ammattilaisen ja asiakkaan/potilaan itsensä luettavissa entistä aikaisemmin
-
Tavoitteena on tukea sihteerityön kehittämistä siten, että sihteerien asiantuntemusta voidaan hyödyntää tekstinkäsittelyn sijaan sellaisiin tehtäviin, joihin heitä tarvitaan osana moniammatillisia tiimejä
Pilotin taustatavoitteena oli lisätä digiosaamista ja olemassa olevien digityövälineiden entistä parempaa hyödyntämistä sekä tunnistaa myös uudenlaisten digiratkaisujen tarpeita. Tavoitteena oli ottaa puheentunnistusteknologiaa käyttöön laaja-alaisesti EKHVA:lla siten, että kirjaamisprosessi tehostuu.
Kirjaamisen prosessi oli todettu aikaa vieväksi ja ammattilaisilta oli tullut toiveita hyödyntää puheentunnistusratkaisuja arjessaan. Työtä tehdään paljon asiakkaiden kotiin, jolloin asiakirjoille tallennettavat tekstit olisi kätevää saada puheentunnistuksella talteen tietosuojariskejä sisältävien manuaalisten vihkojen ja muiden välineiden sijaan. EKHVA käyttää paljon keikkatyövoimaa ja terveydenhuollon puolella sihteerisanelun prosessiin sisältyy haasteita, jos tekstit sanellut ammattilainen, useimmiten lääkäri, ei työskentele enää EKHVA:lla siinä vaiheessa kun teksti siirtyisi sihteeriltä takaisin hyväksyttäväksi. Tämä vaikeuttaa tiedon hyödyntämistä seuraavissa prosessin vaiheissa sekä häiriökysyntää, kun kansalaisen tiedot eivät näy Omakannassa.
Tässä pilottiprojektissa asiakkaiden roolissa olivat Ekhvan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. He osallistuivat pilottiin puheentunnistuksen käyttäjinä ja arviointitiedon tuottajina. Arviointi tapahtui käyttäjäkyselyiden avulla. Pilotin ajan käyttäjillä oli mahdollisuus saada projektin asiantuntijoilta apua ja tukea sekä antaa palautetta myös teams-kanavan kautta.
-
Puheentunnistusprojektin tavoitteena oli arvioida Inscriptan puheentunnistusratkaisun käyttökokemuksia, hyötyjä ja kustannusvaikutuksia pilotoimalla ratkaisua neljän kuukauden ajan
-
Arvointi työstettiin projektitiimin asiantuntijoiden, Ekhvan controllerien, raportointi- ja analytiikka-asiantuntijan yhteistyönä
-
-
Pilottikäyttö mahdollistettiin koko Ekhva:n asiakas- ja potilastyötä kirjaavalle henkilöstölle
-
Lääkärit, joilla oli käytössään tekstinkäsittely, voivat käyttää sekä Diktamenin tekstinkäsittelyä että puheentunnistusta
-
Kaikki ne, joilla ei ollut sanelua/tekstinkäsittelyä käytössään, voivat testata ja käyttää puheentunnistusta
-
- Henkilöstön koulutus ja tuki
- Käyttäjien tukikanava Ekhvan Teamsissa, jonka kautta saa apua käyttöön ja ongelmatilanteet voidaan reitittää tarvittaessa eteenpäin
- Järjestelmätoimittajan käyttäjätuki arkisin klo 8-16
- Puheentunnistuksen Intra-sivusto (käyttöohjeet, koulutustallenteet, ym. tietoa)
- Koulutukset: teams-koulutukset, joiden tallenteet käytettävissä
- Yksiköiden digimentorit keskeisesti ammattilaisten tukena arjessa
-
Projektissa luotiin arviointimalli ja työsttiin arviointia seuraavien teemojen osalta:
-
Puheentunnistuksesta hyötyvä henkilöstö (joille jatkossa tämä teknologia työvälineenä)
-
Kustannusvaikutukset jatkuvan palvelun osalta (lisenssihinta vs. hyödyt)
-
Käyttökokemukset, riskit, huomiotavat asiat, tuen tarve jne.
-
-
Jatkotoimet
-
Mahdollinen budjetointi Ekhva:lla jatkuvana palveluna
-
Hankinta-asiat jne.
-
Pilottijakson tulokset olivat positiivisia. Arviointiin osallistuneiden ammattilaisten kokemuksia on kuvattu tarkemmin oheisessa liitetiedostossa. Arvioinnin perusteella puheentunnistuksen käyttöä haluttiin jatkaa myös pilotin jälkeen ja hyvinvointialueella aloitettiin puheentunnistusteknologian hankinta yhteistyössä muutaman muun hyvinvointialueen kanssa.