Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku.
Toimintamallin nimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku.
Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku tarjoaa tietoa ja ohjeita perheoikeudellisissa asioissa sekä auttaa valmistautumaan sopimusneuvotteluun, tapaamispaikkapalveluiden käyttöön tai olosuhdeselvitykseen.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolun helminauhakuvaaja liitteenä.
Kohderyhmänä hyvinvointialueen perheoikeudellisen yksikön asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.
Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:
- miten asiakas ohjautuu digipalvelupolun käyttäjäksi
- tekniset vaatimukset
- tietosuoja-asiat
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Kansikuva