Omaolon hyvinvointitarkastuksen hyödyntäminen työttömien palveluissa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Omaolon hyvinvointitarkastus (hvt) on digitaalinen työkalu, jolla voidaan kartoittaa asiakkaan terveyttä, elämänlaatua ja terveysriskejä laaja-alaisesti. Tavoitteena on, että hvt:ta hyödynnetään osana työttömän terveystarkastusprosessia Helsingissä.

Toimintamallin nimi
Omaolon hyvinvointitarkastuksen hyödyntäminen työttömien palveluissa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaolon hyvinvointitarkastus (hvt) on digitaalinen työkalu, jolla voidaan kartoittaa asiakkaan terveyttä, elämänlaatua ja terveysriskejä laaja-alaisesti. Tavoitteena on, että hvt:ta hyödynnetään osana työttömän terveystarkastusprosessia Helsingissä.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Työkyvyn tuen palvelut -yksikkö Digitaalisen terveysaseman kehitysyksikön tuella.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Liisa Lylynen

Luotu

3.7.2025

Viimeksi muokattu

3.10.2025
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointitarkastuksen käyttö käynnistyy ammattilaisen aloitteesta. Ammattilainen sopii asiakkaan kanssa hyvinvointitarkastuksen täyttämisestä ja asiakkaalta pyydetään suostumus lomakkeen luomiseen Omaolossa. Ammattilainen luo asiakkaalle Omaolossa hyvinvointitarkastuksen. Asiakas pääsee täyttämään hyvinvointitarkastuksen kyselyt kirjautumalla vahvan tunnistautumisen avulla omaolo.fi -palveluun. 

Ammattilainen voi tutustua asiakkaan taustatietoihin sillä aikaa, kun asiakas täyttää hyvinvointitarkastusta Omaolossa. Kyselyiden vastaukset ja tulokset tulevat hyvinvointitarkastuksen luoneen ammattilaisen työjonoon sitä mukaa, kun asiakas vastaa kyselyihin. Ammattilainen pääsee perehtymään asiakkaan vastauksiin,  arvioimaan asiakkaan tilannetta sekä hoidon ja palveluntarvetta. Jatkosuunnitelma laaditaan asiakkaan kanssa yhteistyössä, ja asiakkaan suostumuksella voidaan konsultoida myös muita ammattiryhmiä.

Toimintaympäristö

Kestävän kasvun ohjelman (RRP) yhtenä tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tässä hyödynnetään eri digitaalisia palveluita, toimintamalleja sekä digitaalisia työkaluja muun muassa Omaoloa. ​Omaolon hyvinvointitarkastus on ammattilaislähtöinen kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asiakkaan hyvinvointitilannetta laajasti, sekä vahvistaa ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista.​ 

Työttömien terveystarkastuksia tehdään Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla terveysasemapalveluissa sekä perhe- ja sosiaalipalveluiden puolella työkyky- ja terveysneuvonnassa. Tässä kuvattua toimintamallia kokeillaan Työkyvyn tuen palvelut -yksikössä.

Omaolo hyvinvointitarkastuksen kokeilut toteutettiin elo-marraskuun aikana Helsingin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Kokeilun aikana selvitettiin Omaolon hyvinvointitarkastuksen käytettävyyttä prosessissa sekä pyrittiin tunnistamaan ne asiakasryhmät, jotka hyötyvät Omaolon ohjaavammasta otteesta/itsehoito-ohjeista ja tiedosta sekä valmennuksista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallissa hyvinvointitarkastukset kohdistettiin Helsingin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Hyvinvointitarkastuksen avulla tavoitetaan henkilöt, jotka ovat vaarassa pudota palvelujärjestelmän ulkopuolelle. Toimintamallissa hyvinvointitarkastus on suunnattu työikäisille aikuisille, jotka eivät ole pitkään aikaan käyneet terveystarkastuksessa, eivät ole pitkään aikaan asioineet omalla terveysasemalla, eikä asiakkaalla ole voimassa olevaa hoitokontaktia. 

Hyvinvointitarkastus tarjoaa mahdollisuuden selvittää asiakkaiden terveys- ja hyvinvointitarpeita sekä esteitä palveluihin hakeutumiselle. Asiakkaat ovat olleet mukana miettimässä jatkosuunnitelmapolkua ammattilaisen kanssa. Asiakkaalta on myös saatu palautetta palvelusta. Hyvinvointitarkastuksen jälkeen kerätty asiakaspalaute on auttanut asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisessä. Ammattilaisilta saatu palaute on edistänyt palvelun jatkokehittämistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli vaatii ammattilaisten ja esihenkilön sekä johdon sitoutumista. Esihenkilöt kannustavat ja mahdollistavat uuden tavan työskennellä digitaalista työkalua hyödyntämällä. Ammattilaisia osallistetaan toimintamallin käytännön suunnitteluun ja ennen käyttöönottoa ammattilaiset perehdytetään digitaalisen työkalun käyttöön. Ammattilaisille tarjotaan tukea ja apua Omaolon käyttöön.

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. 

Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointitarkastus tarjoaa asiakkaalle tietoa terveydestä sekä elintapojen vaikutuksesta sairausriskeihin ja elinajanodotteeseen. Asiakas saa heti raportin sekä konkreettisia ohjeita terveytensä edistämiseen. Asiakkaan raportti terveyden, elämänlaadun ja suun terveyden tilanteesta on myös ammattilaisen saatavilla käsittelyä varten. Terveysriskien tunnistaminen on osoittanut potentiaalia lisätä asiakkaiden motivaatiota elämäntapamuutokseen. Omaolossa on tarjolla monenlaisia valmennuksia esimerkiksi unen, ravinnon, liikunnan ja tupakoinnin lopettamisen tueksi. Asiakas voi aloittaa valmennukset heti raportin saamisen jälkeen tai myöhemmin – niiden aloitus ei aina vaadi ammattilaisen lupaa.

Työttömillä asiakkailla voi olla monia kroonistuneita terveyshaasteita, heikko luottamus terveydenhuoltoon sekä puutteelliset digitaidot. Näissä tapauksissa Omaolon valmennukset ja itsehoito-ohjeet eivät aina ole osoittautuneet riittäviksi työkaluiksi asiakkaan tilanteen arviointiin. Digipalveluiden käytössä voi lisäksi olla teknisiä, kielellisiä tai kognitiivisia esteitä, joiden vuoksi osalle asiakkaille kasvokkainen palvelu on välttämätöntä. 

Hyvinvointitarkastus toimii kuitenkin hyvänä pohjatyökaluna yksilöllisemmän tuen suuntaamiseen. Niiden asiakkaiden kohdalla, jotka käyttävät terveyspalveluita satunnaisesti tai joiden terveydentilaa on jo onnistuttu edistämään, Omaolon hyvinvointitarkastus, itsehoito-ohjeet ja valmennukset voivat vahvistaa kokemusta omasta edistymisestä ja motivoida terveellisempien elintapojen ylläpitämiseen. Tämä voi pitkällä aikavälillä myös vähentää terveysriskejä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. 

Hyvinvointitarkastus on todettu hyväksi työkaluksi asiakkaan terveysriskien ja elämänlaadun heikentymisen havaitsemiseen. Sen käyttö vaatii ammattilaiselta sitoutumista, mutta myös johdon ja lähiesihenkilön tuki ja sitoutuminen uuden työkalun käyttöön ovat erittäin tärkeässä roolissa. Kiire, usein vaihtuvat ohjeet, uudet työn tueksi tarkoitetut työkalut tai työnkulut voivat haastaa ammattilaisia ja vaikeuttaa sitoutumista uuden työkalun käyttöön. 

Hyvinvointitarkastus on työkaluna parhaimmillaan osana jotakin prosessia, jolloin sen käyttö kuuluu osaksi työnkulkua.

Kansikuva
Omaolo, RRP, Helsingin kaupunki

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt