Omaishoidon digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Omaishoidon digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden digipalvelupolku omaishoitajille. 

Toimintamallin nimi
Omaishoidon digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden digipalvelupolku omaishoitajille. 

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama

Tekijä

Luotu

Luotu

30.10.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

10.11.2025
Ratkaisun perusidea

Omaishoidon digipalvelupolku on osa omaishoitajalle annettavaa ohjausta ja neuvontaa. Digipalvelupolku tarjoaa tietoa omaishoidon palvelusta ja omaishoitajan tukimuodoista. Omaishoitajan jaksamisen kyselyllä omaishoitaja voi itse arvioida omaa jaksamistaan.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Omaishoidon digipalvelupolun helminauhakuvaaja liitteenä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen sopimus omaishoitajat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digipalvelupolun käyttäjäksi
  • tekniset vaatimukset
  • tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digipalvelupolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. 

Kansikuva
Itä-Uusimaa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä