Neuvolan digiasiointi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1b)
Neuvolan digiasiointi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1b)
Asiakkaiden oikea-aikainen, tehokas ja järkevä ohjaaminen neuvolan uuden keskitetyn toimintamallin ja Lunna-digiasioinnin toiminnallisuuksien avulla.
Toimintamallin nimi
Asiakkaiden oikea-aikainen, tehokas ja järkevä ohjaaminen neuvolan uuden keskitetyn toimintamallin ja Lunna-digiasioinnin toiminnallisuuksien avulla.
Hyvinvointialueella käyttöönotettava uusi Lunna-digiasiointialusta yhdessä neuvolapalvelujen uuden keskitetyn toimintamallin kanssa on mahdollistanut paremman sisääntulon ja asiakaslähtöisemmän yhteydensaannin palveluihin ja palvelun paremman saatavuuden. Lunna-digiasiointialustan kautta neuvolan asiakkaat saavat yhteyden palveluun nopeasti ja tietoturvallisesti.
LUVN-alueella neuvoloissa oli koronan jälkeen syntynyt hoitovelkaa ja toimimattomia prosesseja äitiys- ja lastenneuvolaan hoitaja- sekä lääkärityöhön. Kehittäminen mahdollistui yhteisenä etenemisenä hyvinvointialueen laajuisen Lunna-digiasiointialustan käyttöönottoprojektin kanssa.
Projektin kohderyhmänä oli hyvinvointialueen neuvolapalvelujen asiakkaat. Projektin aikana osallistettiin asiakkaita haastatteluilla (15 kpl) ja ammattilaisia haastatteluilla (7 kpl), työpajoilla (6 työpajaa, joissa 11 osallistujaa) sekä työntekijäkyselyllä (n=109).
Erilaisilla tiedottamisen ja markkinoinnin toimenpiteillä hyvinvointialueen asukkaat ohjataan ottamaan Lunna-digiasiointialusta käyttöön ja hyödyntämään sitä yhteydenotoissa palveluihin. Digiasiointialustan käyttämiseen tarvittava osaaminen varmistetaan neuvolan yli kahdellesadalle ammattilaiselle perehdytysprosesseilla ja koulutusmateriaaleilla. Käyttöönoton valmisteluun tarvittiin palvelun esihenkilö- ja asiantuntijaresurssia useissa työpajoissa ja tiedonkeruissa. Käyttöönoton valmistelu käynnistyi tavoitteiden, tarkoituksen ja käyttötapausten tunnistamisesta. Valmistelu eteni toimintamallien ja asiakaspolkujen muotoilun kautta kohti teknistä toteutusta ja toiminnallista testausta. Ammattilaisten koulutuksen ja muutosprosessin jälkeen siirryttiin seurantavaiheeseen, jossa palvelu seuraa hyötytavoitteiden toteutumista osana johtamisen prosesseja.
Käyttöönoton jälkeisten yhdeksän kuukauden aikana neuvolan asiakkaat ovat käyneet Lunna-digiasiointialustalla yhteensä yli 50 000 chat- tai viestikeskustelua. Alustalla kerättyjen asiakasarvioiden keskiarvo on noin 4,5 asteikolla 1-5.