Moniammatillinen terveysasematoiminta, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)
Terveysasemien moniammatillista yhteistyötä vahvistamalla parannamme asiakkaiden ohjautumista heidän tarpeidensa mukaisiin palveluihin oikea-aikaisesti ja sujuvasti.
Toimintamallin nimi
Terveysasemien moniammatillista yhteistyötä vahvistamalla parannamme asiakkaiden ohjautumista heidän tarpeidensa mukaisiin palveluihin oikea-aikaisesti ja sujuvasti.
Toimintamallin avulla edistetään moniammatillista ja -alaista yhteistyötä terveysasemalla vahvistamalla eri palveluiden ja niiden ammattilaisten välistä vuorovaikutusta sekä selkeyttämällä ja yhtenäistämällä asiakasohjauksen käytäntöjä.
Tavoitteena on, että terveysaseman yhteydenottokanavan kautta yhteyttä ottaneen asiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen ratkaiseminen alkaa heti tämän yhteydenotosta riippumatta siitä, mihin palveluun asiakkaan tarve kohdistuu.
Toimintamalli kokoaa yhteen terveysasemilla hyödynnettäviä yhteistyötä tukevia menetelmiä, kuten työkaluja ja toimintamalleja. Menetelmät kohdistuvat terveysaseman ammattilaisten eri palveluja koskevan osaamisen vahvistamiseen, vaivattomaan muiden ammattilaisten konsultointiin, yhteistyön tekemiseen asiakastyössä ja moniammatillisena tiiminä toimimiseen.
Moniammatillisen yhteistyön menetelmät perustuvat fysioterapeuttien, farmasistien, toimintaterapeuttien, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajien ja ikääntyneiden palveluiden ammattilaisten kanssa.
Toimintamallin muotoilussa on hyödynnetty osahankkeeseen sisältyneiden projektien tuotoksia:
- Fysioterapeutti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin suoravastaanottofysioterapeuttien ja terveysasemien ammattilaisten yhteistyötä muun muassa ammattilaisten välisen konsultoinnin näkökulmasta. Projektissa kehitettiin toimintamalli terveysaseman takaisinsoittopalvelun puhelinvalikkoon sisällytetystä tuki- ja liikuntaelinoireiden valinnasta, jonka avulla tuki- ja liikuntaelinoireita koskevat asiakasyhteydenotot ohjautuvat fysioterapeuteille.
- Mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitaja terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajien ja terveysasemien ammattilaisten yhteistyötä muun muassa ammattilaisten välisen konsultoinnin näkökulmasta. Projektissa kehitettiin toimintamalli aikuisten mielenterveysoireisten arviokäynnistä, jossa mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan vastaanoton avulla tuotetaan asiakkaan ohjautumista oikeaan palveluun.
- Toimintaterapeutti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin toimintaterapeuttien ja terveysasemien ammattilaisten yhteistyötä muun muassa ammattilaisten välisen konsultoinnin näkökulmasta. Projektissa kehitettiin toimintamalli toimintaterapeuttien konsultoinnin puhelinlinjasta, jonka avulla toimintaterapeutin kanssa voi arvioida asiakkaan toimintaterapian tarvetta.
- Ikääntyneiden palvelujen neuvoja -projekti. Projektissa kehitettiin ikääntyneiden palveluneuvonnan ja terveysasemien ammattilaisten yhteistyötä muun muassa ammattilaisten välisen konsultoinnin näkökulmasta. Projektissa kokeiltiin ammattilaisten yhteisvastaanottoja ja muistiterveyttä tukevia toimintamalleja.
- Farmasisti terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin farmasistien integroitumista osaksi terveysasemien toimintaa muun muassa tuotteistamalla farmasistien palveluja ja kehittämällä yhteistyötä terveysaseman lääkelogistiikan järjestämisessä.
- Osastonsihteeri ja tukipalvelu terveysasemalla -projekti. Projektissa kehitettiin osastonsihteereiden ja terveysasemien avustavien työntekijöiden yhtenäisiä tehtävänkuvia.
Vuonna 2023 voimaan astuneen hoitotakuulain mukaisesti asiakkaan on saatava yhteys terveysasemalle saman arkipäivän aikana. Kiireettömään hoitoon 14 vuorokaudessa ja hammashoitoon neljässä kuukaudessa yhteydenotosta. Koronapandemiasta syntyneen palveluvelan ja henkilöstöpulan takia hoitotakuun tavoitteita ei ole vielä saavutettu kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla.
Helsingin kaupungin terveysasemat toimivat osana kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskuksia. Terveys- ja hyvinvointikeskuksissa tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluja pääasiassa työikäisille helsinkiläisille. Terveysasemien lisäksi terveys- ja hyvinvointikeskuksissa toimiviin palveluihin sisältyy psykiatrian, fysioterapian, toimintaterapian, suunterveyden sekä aikuissosiaalityön ja vammaistyön palveluja.
Helsingin kaupungilla on 23 terveysasemaa, joista 21 terveysaseman toiminta tuotetaan omana palveluna.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti terveysasemien ja muiden terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaisten osaamista. Toimintamallin ja siihen sisältyvien kehittämistehtävien tiedonkeruussa ja yhteiskehittämisessä on hyödynnetty kyselyitä, työpajoja ja muita osallistamisen menetelmiä.
Myös asiakkailta on kerätty palautetta uusista moniammatillisista palvelumuodoista.
Moniammatillista yhteistyötä tukevien menetelmien suunnitteleminen ja kokeileminen toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kehittämistyöhön osallistuvien palvelujen välillä.
Palvelujen välisten kehittämiskokeilujen toimeenpanossa kehittämistyötä tukevia tekijöitä ovat:
- Kehittämistyön tavoitteet perustuvat palvelujen yhteisille asiakkaille tarjottavan hoidon ja palvelun saatavuuden ja laadun parantamiseen.
- Kehittäjät työskentelevät terveysasemilla ja integroituivat osaksi niiden työyhteisöjä. Kehittämistyön kytkemisellä palvelun päivittäiseen toimintaan vahvistettiin sitä, että kehittämistyössä ratkottiin asiakasrajapinnasta nousevia haasteita.
- Tekemällä useita pieniä kokeiluja ja osallistamalla niihin palveluiden ammattilaisia tuotetaan monipuolisesti tietoa toimivista toimintatavoista.
Keskeisimpiä käyttöönotettuja toimintamalleja oli terveysasemien ja muiden palvelujen välistä yhteistyö ja yhteydenottoa tukevien toimintatapojen kokonaisuus. Muutos kohdistui 21 terveysaseman toimintaan.
Laajan muutosprosessin suunnittelussa ja käyttöönotossa korostui seuraavia ehtoja:
- Tarve muutokselle tunnistettu laajasti palvelun johdon, ammattilaisten ja asiakkaiden näkökulmasta.
- Muutoksen toimeenpanoa käsitellään laajasti palvelun johdon, keskijohdon, esihenkilöiden ja ammattilaisten kanssa, jotta käyttöönottoa koskevat käytännön haasteet tunnistetaan varhaisessa vaiheessa.
- Käyttöönotolle varataan riittävästi aikaa, ja siinä huomioidaan huolellisesti viestintä ja seuranta.
Toimintamalliin sisältyvien moniammatillisten ja -alaisten menetelmien avulla on parannettu asiakkaiden ohjatumista heidän tarpeidensa mukaisiin palveluihin ja vahvistettu yhteistyötä useilla tavoilla.
- Avaamalla terveysaseman puhelinpalveluun tuki- ja liikuntaelinoireiden hoidon tarpeen arviointiin kohdistuva puhelinlinja, jossa hoidon tarpeen arvioinnin tekevät fysioterapeutit, asiakkaat ohjautuivat nopeammin oikeaan palveluun. Kokeilujakson aikana saapuneista puheluista noin 60 %: ssa varattiin aika fysioterapeutille ja 16 %:sta puheluista saatiin asiakkaan palvelutarve ratkaistua ensikontaktissa. Fysioterapian suoravastaanottojen määrä pilottiterveysasemalla kasvoi 37 % edelliseen vuoteen verrattuna. Terveysasemalta avofysioterapiaan tehtyjen lähetteiden määrä väheni kokeilun aikana 28 kappaleella edelliseen vuoteen verrattuna.
Kansikuva
