Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen (RRP, P4, I3)

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisen tavoitteena on:

  • Kirjaamisen kehittäminen ja yhtenäistäminen kansallisten suositusten mukaisesti mm. kirjaamisohjeiden avulla
  • Mallintaa kirjaamisen koulutusrakenne

     

     

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollon ammatillinen henkilöstö sekä avustava henkilöstö, joka osallistuu asiakastyöhön, ovat velvollisia kirjaamaan sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot määrämuotoisina asiakirjoina. Kirjaukset on tehtävä viipymättä sen jälkeen, kun asiakkaan asiaa on käsitelty. 

Sosiaalihuollon tietojen siirtyminen Kantaan lisää sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämis- ja koulutustarvetta.  Tavoitteena on vertailukelpoisen tiedon tuottaminen sosiaalipalveluissa rakenteisen kirjaamisen avulla. Asiakasasiakirjat siirtyvä sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon  sosiaalihuollon liittymisvelvoitteen mukaisesti. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitessa käyttöönotetaan uusi sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä (Sosiaali Lifecare) hankkeen aikana.  Sosiaalihuollon henkilöstöä on koulutettu uuden asiakastietojärjestelmän käyttöön sovellustuen ja järjestelmätoimittajan toimesta. Koulutus antaa valmiudet asiakastietojärjestelmän tekniseen käyttöön. 

Uusi käyttöjärjestelmä tukee THL:n määrittelemiä rakenteisia asiakirjoja ja on näin Kanta yhteensopiva. Rakenteiset asiakirjat sisältävät vain vähän pakollisia täytettäviä kohtia ja kirjaamiseen liittyen hyvinvointialueilla on tehtävä myös muita omia linjauksia kirjaamiseen liittyen, joita kansallisesti ei ohjeisteta tarkemmin.  Yhtenäisten kirjaamiskäytänteiden tueksi on tarve laatia kirjaamisohjeita sekä järjestää koulutusta/ työpajoja.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tarve on tarkastella, että Soiten sosiaalihuollon palveluissa otetaan jatkossa käyttöön THL:n määrittelemät rakenteisen asiakirjat ja olla etenkin tukena niille sosiaalipalveluille, jotka ovat vasta siirtymässä kirjaamaan potilastietojärjestelmästä asiakastietojärjestelmään. 

Yhtenäisten kirjaamiskäytänteiden tueksi on tarve luoda kirjaamisohjeet sosiaalihuollon palveluille. Kirjaamisohjeita tehdessä huomioidaan mm. tiedolla johtamisen näkökulma. 

Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämistyön edistämiseksi kutsutaan jatkossa koolle sosiaalihuollon kirjaamistyöryhmä. Kirjaamistyöryhmässä on edustusta: 

  • sosiaalityön johdosta
  • eri vastuualueilta
  • tietohallinnosta
  • sovellustuesta
  • kirjaamiskoordinaattori

Lisäksi Soitesta on nimetty Kansa Koulu-valmennukseen henkilöstöä. Jatkossa on tarve miettiä Kansa Koulu-valmennuksen käyneiden henkilöstön roolia kirjaamisasiantuntijoina, jotta käydyn valmennuksen tiedot saataisiin jalkautettua muulle henkilöstölle. 

 

 

Tavoiteltu muutos

Hankkeen tavoitteena on, että Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa:

  • Sosiaalipalveluiden kirjaaminen kehittyy; kaikki sosiaalipalvelut kirjaavat Kanta yhteensopivaan  asiakastietojärjestelmään, jossa on kansalliset rakenteiset asiakirjat käytössä
  • Tiedontuotanto ja kirjaamiskäytänteet yhdenmukaistuvat; kirjaamisen tukena on riittävät kirjaamisohjeet
  • Jatkossa vertailukelpoisemman tiedon saanti johtamis-, kehittämis- ja tutkimustarkoituksiin
  • Mallintaa kirjaamisen koulutusrakenne Soitelle; henkilöstö saa koulutusta kirjaamiseen yhtenäisen koulutuksen pohjalta sekä tarvittavaa muuta kohdennettua koulutusta kirjaamiseen
  • Sosiaalipalveluiden kirjaamisen kehittämisen rakenne vahvistuu; kirjaamistyöryhmän toiminta vakiintuu, kirjaamisasiantuntijoiden asiantuntijuutta vahvistetaan ja hyödynnetään työyhteisöissä, kirjaamiskoordinaattorin pysyvän tarpeen osoittaminen
Muutoksen mittaaminen

Hankkeen aikana on tarkoituksena tehdä:

  • Alkukartoitus
  • Tavoitteiden saavuttaminen hankesuunnitelman mukaisesti

Mahdollisuus myös: 

  • Kerätä palautetta henkilöstöltä työryhmien toiminnasta ja järjestettävistä infotilaisuuksista sekä koulutuksista 
  • Tilastojen nostaminen käytetyistä asiakasasiakirjoista ja asiakaskertomusmerkinnöistä esim. onko joidenkin asiakasasiakirjojen käyttö lisääntynyt 

 

Ideointi

Sosiaalihuollon kirjaamisohjeet:

  • Kirjaamisen ohjeiden laatiminen hyödyntäen Sosmetan rakenteisten asiakirjojen pohjia ja määritelmiä
  • Ohjeisiin kuvataan organisaation omia sovittuja toimintamalleja sekä mahdollisia muita asiakastyössä hyödynnettäviä mittareita, menetelmiä tai työkaluja
  • Fraasipohjien luonti
  • Ohjeisiin on tarpeen mukaan sisällytetty konkreettisia vinkkejä ja esimerkkejä kirjattavasta sisällöstä
  • Linkki kirjaamisohjeisiin tulee asiakastietojärjestelmään kyseisen asiakasprosessin vaiheeseen
  • Lisäksi kirjaamisohjeille on oma sivusto intranetissä

Työryhmä toiminta: 

  • Hankkeen aikana on käynnistetty Sosiaalipalveluiden kirjaamistyöryhmä ja kirjaamisasiantuntijat- työryhmä
    • Sosiaalipalveluiden kirjaamistyöryhmässä tehdään linjauksia ja päätöksiä kirjaamiseen liittyen
    • Kirjaamisasiantuntijat työryhmässä keskustellaan käytännönläheisemmin kirjaamisesta, siihen liittyvistä ongelmista ja kehittämistarpeista sekä lisätään kirjaamisen osaamista mm. tiedottamalla ja kouluttamalla kirjaamisen liittyvistä  ajankohtaisista asioista
    • Työryhmien toiminnat tukevat toisiaan
      • asioiden työstäminen
      • tiedottaminen
      • juurruttaminen
    • Väliaikaisten työryhmien kokoaminen palvelutehtävittäin kirjaamisohjeiden laatimiseksi 
      • Henkilöstön osallistaminen kirjaamisohjeiden laatimiseen

Hankkeen aikana pyritään luomaan kirjaamisen kehittämisen rakennetta Soitessa: 

  • Kirjaamistyöryhmän toiminnan vahvistaminen
  • Kirjaamisasiantuntijoiden (Kansa koulu-valmennuksen käyneiden) roolin vahvistaminen
  • Selvitys kirjaamiskoordinaattorin asemasta kirjaamisen kehittäjänä hankkeen jälkeen

Sosiaalipalveluiden kirjaamisen ohjeet-intrasivusto: 

  • Sivustolle tulee:
    • Laaditut kirjaamisen ohjeet palvelutehtävittäin
    • Hyödyllisiä linkkejä kirjaamiseen liittyen mm. THL:n oppaita, rakenteisen kirjaamisen tilaisuuksiin
    • UKK-kysymys palsta

Kirjaamisen koulutusrakenne:

  • Sosiaalihuollon koulutusrakenne kootaan HowSpaceen
  • Koulutusrakenne koostuu mm. Kansa Koulun Sosiaalihuollon peruskurssista, Soiten omista kirjaamisohjeista sekä sovituista kirjaamiseen liittyvistä linjauksista