Geneerinen digituen toimintamalli - Oma Häme (RRP, P4, I2)

Geneerinen digituen toimintamalli - Oma Häme (RRP, P4, I2)

  • Oma Hämeen digituen malli on geneerinen. Samoin periaattein tuotetaan digitukea ammattilaiselle ja asukkaalle/asiakkaalle.
  • Malli huomioi digituen tarjoamiseen viranomaisia velvoittavat lait ja hyvinvointialueille annetut valtakunnalliset suositukset.
Toimintamallin nimi
Geneerinen digituen toimintamalli - Oma Häme (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  • Oma Hämeen digituen malli on geneerinen. Samoin periaattein tuotetaan digitukea ammattilaiselle ja asukkaalle/asiakkaalle.
  • Malli huomioi digituen tarjoamiseen viranomaisia velvoittavat lait ja hyvinvointialueille annetut valtakunnalliset suositukset.
Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, Kehittämispalvelut, Kestävän kasvun RRP2 -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Annina Junikka

Luotu

Luotu

21.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

4.12.2025
Ratkaisun perusidea
  1. Tarjotaan ajantasaista tietoa ja ohjeita digipalveluiden käytöstä. Tarjotaan yhteydenottokanava lisätietojen ja lisäohjeiden saamiseksi.
  2. Kuunnellaan tuen tarvitsijan asia hänen ottaessaan yhteyttä. Kartoitetaan tilanne. Tunnistetaan tuen tarve. Arvioidaan tukea tarjoava taho.
  3. Ohjataan ja neuvotaan Oma Hämeen digipalveluiden käytössä. Ohjataan tuen tarvitsija yleisen digituen tai muun palvelutuottajan asiassa oikeaan paikkaan tuen saamiseksi.
Toimintaympäristö

Yhteiskunnallisten ilmiöiden vaikutukset digipalveluihin ja digituen tarpeeseen

Yhteiskunta on viime vuosien aikana digitalisoitunut kiihtyvällä tahdilla ja digiosaaminen on uusi kansalaistaito. Erilaiset yhteiskunnalliset ilmiöt – kuten digitalisaation nopeus, väestön digikyvykkyyden vaihtelu, lainsäädännön vaatimukset, taloudelliset paineet, väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen sekä yhteistyön tarve – ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat jatkossakin merkittävästi digipalveluiden kehittämiseen, niiden määrän lisääntymiseen ja sitä kautta syntyvään digituen tarpeeseen. Näihin ilmiöihin vastaaminen edellyttää jatkuvaa palveluiden kehittämistä, digituen muotojen monipuolistamista tuen tarpeeseen vastaamiseksi ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Politiikan ja taloudellisen tilanteen vaikutus hyvinvointialueiden palveluihin ja niiden kehittämiseen

Politiikka vaikuttaa hyvinvointialueiden palveluiden kehittämiseen ainakin lainsäädännön, rahoituksen ja yhdenvertaisuustavoitteiden kautta. Lainsäädäntö ohjaa digipalveluiden kehittämistä sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa asettamalla velvoitteita saavutettavuudesta, neuvonnasta, yhdenvertaisuudesta ja tietoturvasta. Nämä vaatimukset ohjaavat palveluiden suunnittelua, toteutusta ja jatkuvaa kehittämistä. Tiukka taloudellinen tilanne vaikuttaa hyvinvointialueiden palveluiden tarjontaan. Resurssien niukentuessa palveluita joudutaan priorisoimaan, palvelukanavia kehittämään sekä palveluiden ja toimijoiden välistä yhteistyötä lisäämään, jotta yhdenvertaisuus palveluiden saatavuudessa ja saavutettavuudessa turvataan. Palveluiden digitalisointi ja toimintamallien uudistaminen ovat keskeisiä keinoja vastata talouden haasteisiin. 

Kulttuuristen ja sosiaalisten ilmiöiden vaikutus digipalveluiden käyttöön ja digituen tarpeeseen

Kulttuuriset ja sosiaaliset ilmiöt vaikuttavat digipalveluiden käyttöön ja digituen tarpeeseen monin tavoin: ne määrittävät, kenellä on valmiudet ja mahdollisuudet käyttää digipalveluita, millaista tukea tarvitaan ja miten palvelut tulisi suunnitella, jotta ne olisivat nyt ja jatkossa aidosti saavutettavia ja yhdenvertaisia kaikille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Geneerinen digituen toimintamalli on suunniteltu sekä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaisten että asiakkaiden / alueen asukkaiden digiosaamisen lisäämisen, digipalveluiden tunnistamisen ja niiden käytön tukemisen yhteen kokoavaksi välineeksi.

Digituen kohteina olevien ammattilaisten ja asiakkaiden/asukkaiden tulee ymmärtää, mitä digituella tarkoitetaan, mitä se sisältää ja mistä sitä saa. Hyvinvointialueen digituki kohdistuu omien digitaalisten palveluiden käyttöönottoon ja käyttöön annettavaan tukee. Ammattilaisten tarvitseman tuen tarve on selvinnyt ammattilaisille järjestetyllä asiakasrajapinnan digipalveluita esittelevällä kiertueella. Asiakkaiden tarvitsema tuki ilmenee runsaina kysymyksinä moniin eri palveluihin liittyen tapahtumissa ja tilaisuuksissa, joissa digipalveluja on käyty esittelemässä asiakkaille.

Toimintamallin kehittämisen projektin aikana  hyödynnettiin muun muassa aiheeseen liittyvistä tutkimuksista saatua tietoa hyvinvointialueella käytännön työssä kokemuksen tuottamaa tietoa sekä kerättyä tilastotietoa digipalveluiden käytön määrästä, palveluiden käyttöönottamista estävistä tai hidastavista asioista, digipalveluiden käytön haasteista ja käyttöä edistävistä tekijöistä. Myös muiden hyvinvointialueiden kokemuksia vastaavien palveluiden tuottamisesta hyödynnettiin. 

Projektin loppupuolella tehdään vielä hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisille kysely digiosaamiseen ja digipalveluiden tuntemiseen liittyen. Tulosten perusteella voidaan kohdentaa tukea ja tarpeen mukaan suunnitella uusia digituen toteuttamisen muotoja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurrutus

  • Mallin sisällön avaaminen ymmärrettäväksi ja mallin julkaisu organisaation sisällä.
  • Tiedottaminen  organisaation sisällä (intra, some, kuukausitiedotteet, ym.) digituen yhteydenottokanavista.
  • Tiedottaminen organisaation ulkopuolelle (verkkosivut, some, mediatiedote, ym.) asiakkaille ja asukkaille digituen sisällöstä ja yhteydenottokanavista.
  • Digituen liittäminen osaksi digitaalisten palveluiden kokonaisuutta.
  • Digituen markkinointi osana digitaalisia palveluita organisaation järjestämissä ja muissa alueen tapahtumissa ja tilaisuuksissa.
  • Oma Hämeen digituelle oma logo mieleen jäämistä tukemaan.

Vaadittavat resurssit

Henkilöresurssi

  • Digituen vastaajaksi muutama ammattilainen, joilla on riittävä osaaminen asiakasrajapinnan digipalveluista ja joilla ajallista resurssia digituen työtehtäviin.
  • Aika digituen ohjeiden päivittämiseen säännöllisesti palveluiden kehittyessä ja aina otettaessa käyttöön uusi digitaalinen palvelu.

Taloudellinen resurssi 

  • Digituen markkinointi sovituin tavoin ja riittävällä laajuudella.
  • Yhteydenottokanavien ylläpitäminen.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

RRP-hankkeen loppupuolella kehitetty geneerinen digituen toimintamalli on ollut kokeilussa vasta niin lyhyen aikaa, että arviointia sen hyödystä tai aiheuttamasta muutoksesta on vielä liian aikaista arvioida.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on helposti sovellettavista erilaisille kohderyhmille ja erilaisiin toimintaympäristöihin. Keskeinen periaate tuen tarjoamisessa pysyy samanlaisena, kohderyhmien tai toimintaympäristöjen erityispiirteet tulee huomioida heille tukea suunniteltaessa ja toimintamallia toteutettaessa. Eri kohderyhmille toimintamallia soveltaessa on tärkeää ymmärtää kyseisen ryhmän erityispiirteet esimerkiksi, ikä, digikyvykkyys, monikulttuurisuus, kielitaito. Tukea toteuttamaan kannattaa valita ammattilainen, jolla on osaamista sekä kyseisen kohderyhmän kanssa toimimisesta, että digituen kokonaisuuden suhteen. Vaihtoehtoisesti digitukea tarjottaessa voidaan hyödyntää kahta ammattilaista, joista toinen tuntee ryhmän erityispiirteet ja toinen digituen kokonaisuuden.