Digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut.
Toimintamallin nimi
Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut.
Digitaalinen perhekeskus tukee fyysistä perhekeskustoimintaa. Perhekeskuksille luodaan toimivammat verkkosivut asiakkaiden tarpeet edellä. Perhekeskusten brändäyksellä varmistetaan uusittujen sivujen tunnettavuus. Digitaalinen perhekeskus sisältää yhdenmukaiset, asiasisältöiset palvelut, jotka ovat myös kustannustehokkaat. Asiakkaat ja ammattilaiset voivat hyödyntää erilaisia verkkosivuston kokonaisuuksia sekä uusia materiaaleja, jotka kaikki löytyvät sujuvasti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille siirtyi 1.1.2023. Perhekeskus on hyvinvointialueen palveluverkosto, joka kokoaa alleen lasten, nuorten ja perheiden palvelut. Perhekeskuksissa on tarjolla terveys- ja sosiaalipalvelut. Peruspalveluiden lisäksi erityispalvelut tuovat asiantuntemusta erityistason palveluista. Perhekeskusten keskeisiä yhteistyötahoja ovat mm. kunnat, seurakunnat ja järjestöt.
Myös digitaaliset palvelut ovat lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin kohdennettuja palveluja perhekeskuksissa. Fyysiset toimipisteet täydentyvät kattavimmilla verkkosivuilla vastaten myös asiakkaiden sähköiseen palvelutarpeeseen paremmin. Digitaalinen perhekeskus sisältää asiakkaille tietoa ja tukea sekä palveluita. Perhekeskuksen omilla verkkosivuilla on tarjolla kiireetöntä palvelua ja tietoa eri elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.
Verkkosivut vastaavat hyvinvointialueen strategiaa, jossa korostuu palvelujen yhdenvertaisuus. Palvelut ovat saatavilla yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja lähellä monin eri tavoin. Digitaalisia palveluita vahvistamalla pystytään paremmin tukemaan myös omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin parantamista sekä oman hoidon osallisuutta.
Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakkaina ovat pääsääntöisesti lapsiperheet, nuoret ja nuoret aikuiset sekä opiskelijat. Perhekeskusten asiakasryhmän laajat palveluvalikoimat ovat käytettävissä asiakkaille paremmin uusittujen sivustojen kautta. Lisäksi aktiivisella markkinoinnilla edistetään näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Digitaalinen palvelualusta helpottaa myös ammattilaisten työtä. Asiakasosallisuuden toteutuminen kehittämis- ja käyttöönottovaiheessa on tapahtunut eri asiakasryhmiä kuulemalla. Asiakkaiden lisäksi ammattilaisille sekä yhteistyötahoille ja – verkostoille on järjestetty työpajoja.
Verkkosivujen uudistamisprojektin yhteydessä toteutetun Brändikäsikirjan materiaalit ovat kaikkien perhekeskusten ammattilaisten käytettävissä ja tukevat perhekeskusviestintää. Tämä tukee uuden visuaalisen ilmeen juurtumista käyttöön. Uudistetut verkkosivut esitellään ammattilaisille Teamsilla erillisessä infotilaisuudessa ja paikan päällä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden verkostopäivässä, johon kutsutaan myös järjestöjen, kuntien ja muiden yhteistyötahojen kumppanit. Sivuja esitellään ammattilaisille myös erikseen järjestetyissä infotilaisuuksissa ja verkostoissa kevään ja syksyn 2025 aikana. Sivuston käyttöönottoa asiakkailla edistetään viestinnällä ja erilaisiin tapahtumiin osallistumalla. Kehittämisen ja käyttöönoton aikana sekä ammattilaisilta että asiakkailta kerätään palautetta.
Digitaalinen perhekeskus -verkkosivusto koostettiin ja rakennettiin yhteistyössä palvelutuotannon ammattilaisten ja hyvinvointialueen verkkosivutoimittajan kanssa. Sisällössä on hyödynnetty tutkittua tietoa ja Käypä hoito -suosituksia. Valmisteilla olevaa sivustoa esiteltiin ennen julkaisua niin ammattilaisille kuin myös yhteistyökumppaneille ja esimerkiksi alueen nuorisovaltuustolle. Palautteiden ja kehitysehdotusten perusteella sivusto muokattiin julkaisuvalmiiksi. Digitaalinen perhekeskus julkaistiin verkossa 9.4.2025. Kesäkuussa 2025 sivustolle tehtiin saavutettavuusauditointi, jonka jälkeen tehtiin vielä tarvittavat, saavutettavuutta edistävät muutokset. Sivuston markkinoinnin tueksi ja käytön edistämiseksi painatettiin viestintämateriaalia, julkaistiin artikkeli alueen sanomalehdissä sekä radiojuttu paikallisradiossa. Viestintämateriaalia lähetettiin jaettavaksi lasten, nuorten ja perheiden palveluihin, alueen Olka-pisteisiin, erikoissairaanhoidon palveluihin, alueen kouluihin sekä kohtaamispaikoille. Sivustoa markkinoitiin ammattilaisille ja asiakkaille myös erilaisissa tilaisuuksissa, kuten SuomiAreenassa. Lisäksi syyskuussa 2025 sivustoa esiteltiin sähköisten perhepalveluiden kehittäjätapaamisessa, johon osallistui kuusi hyvinvointialuetta. Käyttöönoton aikana, kesäkuusta 2025 marraskuun loppuun 2025, sivustolla vieraili yhteensä xxxx sivuston evästeet hyväksynyttä asiakasta. Palautetta sivustosta antoi kirjallisesti xx asiakasta. x % kävijöistä koki sivuston hyödylliseksi. Sivustoa analysoitiin myös palvelusafari- menetelmällä, jossa sivuston läpikäyntiin osallistui X ammattilaista ja X asiakasta.
Kansikuva