Digitaalinen asukasraati, Satakunnan hyvinvointialue (RRP 2, P4, I4)
Asukkaiden osallistamisen vahvistaminen digitaalisen asukasraadin avulla. Digiraati toteutetaan järjestelmällä, jolla voidaan toteuttaa muun muassa kyselyitä, pilotteihin rekrytointeja, esitestauksia ja jakaa tietoa.
Toimintamallin nimi
Asukkaiden osallistamisen vahvistaminen digitaalisen asukasraadin avulla. Digiraati toteutetaan järjestelmällä, jolla voidaan toteuttaa muun muassa kyselyitä, pilotteihin rekrytointeja, esitestauksia ja jakaa tietoa.
Sitran kyselytutkimuksen (2021) mukaan suomalaiset haluavat osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon helppojen, anonyymien ja digitaalisten osallistumisen tapojen avulla. Erityisesti julkisiin terveyspalveluihin vaikuttaminen on lähellä asiakkaiden sydäntä.
Satakunnan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä noin 210 000 asukkaalle. Alueeseen kuuluu 16 kuntaa, joista suurimmat ovat Pori, Rauma ja Huittinen. Hyvinvointialueen palvelut kattavat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen. Palveluja tarjotaan monikanavaisesti mm. fyysisissä toimipisteissä, digitaalisissa kanavissa, liikkuvina ratkaisuina ja kotiin vietävinä palveluina.
Hyvinvointialueen strategiassa yhtenä strategisen periaatteena on, että uudistetaan johtamis- ja toimintamalleja ja luodaan yhteensovitettu palvelujärjestelmä, jota toteutetaan muun muassa luomalla rakenteita ja toimintamalleja, jotka mahdollistavat osallistumisen ja yhteiskehittämisen asukkaille ja sidosryhmille.
Toimintamallin sisäisenä kohderyhmänä tunnistetaan koko hyvinvointialueen henkilökunta ja erityisesti kehittäjät ja yksiköiden esihenkilöt. Ulkoisena kohderyhmänä toimii kaikki Satakunnan hyvinvointialueen asukkaat erityisesti fyysisiä, digitaalisia, liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja käyttävät asiakkaat.
Kansikuva
