Digitaalinen ajanvaraus opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I4)

Alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat voivat varata digitaalisesti ajan kuraattorin ja psykologin tapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa.  ​Oma Kymenlaakso vaatii vahvan tunnistautumisen.

Toimintamallin nimi
Digitaalinen ajanvaraus opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat voivat varata digitaalisesti ajan kuraattorin ja psykologin tapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa.  ​Oma Kymenlaakso vaatii vahvan tunnistautumisen.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, opiskeluhuollon palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa näkyy Euroopan unionin rahoittama-tunnus

Tekijä

Suvi Vallenius

Luotu

23.4.2024

Viimeksi muokattu

5.11.2025
Ratkaisun perusidea

Aikojen avaaminen

Opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit avaavat aikoja digitaalisesti varattavaksi vähintään kolmeksi viikoksi ja maksimissaan kahdeksi kuukaudeksi eteenpäin. 100 % työaikaa tekevä kuraattori ja psykologi avaavat aikoja seuraavasti

  • huoltaja-ajat: minimi 2 x 1h aikaa/vko​
  • opiskelija-ajat: 3-5 x 1h aikaa/ vko

Ajan varaaminen

Alle 12-vuotiaan oppilaan huoltaja voi varata digitaalisesti ajan kuraattorin tai psykologin etätapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Tapaamisella huoltaja voi keskustella mieltään askarruttavista asioista, jotka liittyvät esimerkiksi lapsen hyvinvointiin ja koulunkäyntiin. Ajanvaraaminen vaatii vahvan tunnistautumisen ja aika varataan lapsen nimellä puolesta-asioinnin kautta.

Lukion tai ammattiopiston opiskelija voi varata digitaalisesti ajan oman oppilaitoksensa kuraattorin tai psykologin etä- tai lähitapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Tapaamisella opiskelija voi  keskustella mieltään askarruttavista asioista, esimerkiksi hyvinvointiin ja opiskeluun liittyen. Ajanvaraaminen vaatii vahvan tunnistautumisen. 

Toimintaympäristö

Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa. Tavoitteenamme on edistää tarpeenmukaisia ja vaikuttavia palveluita Kymenlaakson opiskelijoille siten, että perustasolta saadaan vaikuttavaa psykososiaalista hoitoa ja näin ollen riski mielenterveyden häiriöiden kroonistumiselle pienenee. Tämä näkyy käytännössä toimivassa ennaltaehkäisyssä, eri digitaalisten kanavien saatavuuden paranemisessa ja vaikuttavissa palveluissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluhuollon palveluiden tulee olla jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Kymenlaakson hyvinvointialueella nuorten palveluita kehitetään nuorten ajatuksia ja toiveita huomioiden. Digitaalinen ajanvaraus on Kymenlaaksossa kohdennettu alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajien sekä toisen asteen opiskelijoiden käyttöön, sillä ajanvaraaminen digitaalisesti vaatii vahvan tunnistautumisen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Opiskelijoita sekä heidän huoltajiaan osallistamalla ja kuulemalla, voidaan palveluita kehittää paremmin heidän tarpeitaan ja toiveitaan vastaaviksi. Näin palvelut ovat jatkossa paremmin opiskelijoiden saavutettavissa heille sopivia kanavia pitkin. Toimintamallin käynnistäminen ja juurruttaminen vaatii tavoitteellista suunnittelua, toteutusta, seurantaa sekä jatkuvaa arviointia ja palvelusta markkinointia yhteistyössä palveluiden,  ICT:n sekä järjestelmän tuottajan kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla meidän on mahdollista tavoittaa  alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat ajoissa ja he saavat tarvitsemansa avun tarpeidensa mukaisesti joko lähi- tai etätapaamisen avulla. Parhaimmillaan toimintamalli myös vapauttaa kuraattoreiden ja psykologien työaikaa manuaalisesti tehtävästä tapaamisaikojen varaamisesta, ja mahdollisesta siirtämisestä, muuhun tarpeen mukaiseksi koettuun työtehtävään. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen ajanvarauksen toimintamalli on käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä.  Toimintamallin valmistelu ja käyttöönotto vaativat esihenkilöiltä  työntekijöiden 

  • osallisuuden vahvistamista toimintamallin kehittämisessä
  • ohjaamista uuden työvälineen ja työtavan käyttöönottoon
  • tukemista toimintamallin käytössä ja viestinnässä

Uusi palvelu tarvitsee aikaa ja toistoa, jotta se jää kohderyhmän mieleen. Ilman jatkuvaa viestintää kohderyhmä ei välttämättä edes tiedä, että palvelu on olemassa.

Kansikuva
Kuvassa näkyy Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä