Digitaalinen ajanvaraus opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluissa, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I4)
Alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat voivat varata digitaalisesti ajan kuraattorin ja psykologin tapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Oma Kymenlaakso vaatii vahvan tunnistautumisen.
Toimintamallin nimi
Alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat voivat varata digitaalisesti ajan kuraattorin ja psykologin tapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Oma Kymenlaakso vaatii vahvan tunnistautumisen.
Aikojen avaaminen
Opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit avaavat aikoja digitaalisesti varattavaksi vähintään kolmeksi viikoksi ja maksimissaan kahdeksi kuukaudeksi eteenpäin. 100 % työaikaa tekevä kuraattori ja psykologi avaavat aikoja seuraavasti
- huoltaja-ajat: minimi 2 x 1h aikaa/vko
-
opiskelija-ajat: 3-5 x 1h aikaa/ vko
Ajan varaaminen
Alle 12-vuotiaan oppilaan huoltaja voi varata digitaalisesti ajan kuraattorin tai psykologin etätapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Tapaamisella huoltaja voi keskustella mieltään askarruttavista asioista, jotka liittyvät esimerkiksi lapsen hyvinvointiin ja koulunkäyntiin. Ajanvaraaminen vaatii vahvan tunnistautumisen ja aika varataan lapsen nimellä puolesta-asioinnin kautta.
Lukion tai ammattiopiston opiskelija voi varata digitaalisesti ajan oman oppilaitoksensa kuraattorin tai psykologin etä- tai lähitapaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa. Tapaamisella opiskelija voi keskustella mieltään askarruttavista asioista, esimerkiksi hyvinvointiin ja opiskeluun liittyen. Ajanvaraaminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa. Tavoitteenamme on edistää tarpeenmukaisia ja vaikuttavia palveluita Kymenlaakson opiskelijoille siten, että perustasolta saadaan vaikuttavaa psykososiaalista hoitoa ja näin ollen riski mielenterveyden häiriöiden kroonistumiselle pienenee. Tämä näkyy käytännössä toimivassa ennaltaehkäisyssä, eri digitaalisten kanavien saatavuuden paranemisessa ja vaikuttavissa palveluissa.
Opiskeluhuollon palveluiden tulee olla jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Kymenlaakson hyvinvointialueella nuorten palveluita kehitetään nuorten ajatuksia ja toiveita huomioiden. Digitaalinen ajanvaraus on Kymenlaaksossa kohdennettu alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajien sekä toisen asteen opiskelijoiden käyttöön, sillä ajanvaraaminen digitaalisesti vaatii vahvan tunnistautumisen.
Opiskelijoita sekä heidän huoltajiaan osallistamalla ja kuulemalla, voidaan palveluita kehittää paremmin heidän tarpeitaan ja toiveitaan vastaaviksi. Näin palvelut ovat jatkossa paremmin opiskelijoiden saavutettavissa heille sopivia kanavia pitkin. Toimintamallin käynnistäminen ja juurruttaminen vaatii tavoitteellista suunnittelua, toteutusta, seurantaa sekä jatkuvaa arviointia ja palvelusta markkinointia yhteistyössä palveluiden, ICT:n sekä järjestelmän tuottajan kanssa.
Toimintamallin avulla meidän on mahdollista tavoittaa alle 12 -vuotiaan oppilaan huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat ajoissa ja he saavat tarvitsemansa avun tarpeidensa mukaisesti joko lähi- tai etätapaamisen avulla. Parhaimmillaan toimintamalli myös vapauttaa kuraattoreiden ja psykologien työaikaa manuaalisesti tehtävästä tapaamisaikojen varaamisesta, ja mahdollisesta siirtämisestä, muuhun tarpeen mukaiseksi koettuun työtehtävään.
Kansikuva