Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli (RRP 4, P4, INV 4)

Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli (RRP 4, P4, INV 4)

Hankkeen aikana on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla olevan prosessin mukaisesti.  

Toimintamallin nimi
Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli (RRP 4, P4, INV 4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hankkeen aikana on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla olevan prosessin mukaisesti.  

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan Hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Benita Kapp

Luotu

Luotu

11.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

11.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin idea on palvelumuotoilla uusi digipalvelu systemaattisesti. Tätä varten on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Mallin avulla uudet digipalvelut otetaan hallitusti ja suunnitelmallisesti käyttöön, huomioiden asiakkaiden tarpeet.

Toimintaympäristö

Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla rullaavan kehittämisen prosessin mukaisesti. Näin varmistetaan että palvelut joita lähdetään tuottamaan on palvelumuotoiltu asiakaslähtöisesti ja toimintaprosessi palvelun tuottamiseen on validoitu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Keski-uudenmaan (keusote) asukkaat jotka käyttävät hyvinvointialueen sote-palveluita. Uusia digipalveluita käyttöönotettaessa hyödynnetään keusoten asukaskehittäjäryhmää. Asukaskehittäjille voidaan lähettää kyselyitä uusiin palveluihin liittyen. Digitaalisten palvelujen asiakaspalautetta saadaan digipalveluittain ja asiakaspalautetta hyödynnetään palvelujen kehityksessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ratkaisun perusideassa asia kerrotaan ja on kuvattu.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämisen kohteena olevaa uusien digipalvelujen käyttöönottoa ei ole ollut aikaisemmin. Mallin onkin luotu uutena palvelemaan uusien digipalvelujen käyttöönottoa hallitusti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Erityisen tärkeätä on suunnitella uudet digipalvelut yhdessä palvelutoiminnan kanssa. Sitouttaa ja vastuutta toiminnan  palvelua tuottavat henkilöt. Toimintamalli on yleinen malli digipalvelujen käyttöönottoon.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä