Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli (RRP 4, P4, INV 4)
Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli (RRP 4, P4, INV 4)
Hankkeen aikana on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla olevan prosessin mukaisesti.
Toimintamallin nimi
Hankkeen aikana on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla olevan prosessin mukaisesti.
Toimintamallin idea on palvelumuotoilla uusi digipalvelu systemaattisesti. Tätä varten on luotu digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli. Mallin avulla uudet digipalvelut otetaan hallitusti ja suunnitelmallisesti käyttöön, huomioiden asiakkaiden tarpeet.
Kehittämisen mallissa uusia digipalveluja käyttöönotettaessa palvelutoiminnalta tulevat ideat saatetaan digipalveluksi alla rullaavan kehittämisen prosessin mukaisesti. Näin varmistetaan että palvelut joita lähdetään tuottamaan on palvelumuotoiltu asiakaslähtöisesti ja toimintaprosessi palvelun tuottamiseen on validoitu.
Kohderyhmänä on Keski-uudenmaan (keusote) asukkaat jotka käyttävät hyvinvointialueen sote-palveluita. Uusia digipalveluita käyttöönotettaessa hyödynnetään keusoten asukaskehittäjäryhmää. Asukaskehittäjille voidaan lähettää kyselyitä uusiin palveluihin liittyen. Digitaalisten palvelujen asiakaspalautetta saadaan digipalveluittain ja asiakaspalautetta hyödynnetään palvelujen kehityksessä.
Ratkaisun perusideassa asia kerrotaan ja on kuvattu.
Kehittämisen kohteena olevaa uusien digipalvelujen käyttöönottoa ei ole ollut aikaisemmin. Mallin onkin luotu uutena palvelemaan uusien digipalvelujen käyttöönottoa hallitusti.