Digiajanvaraus vastaanottopalveluissa: SYÖPÄYHDISTYKSEN LUOMIHUOLIPÄIVÄT | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käyttöönotettu digitaalinen ajanvaraus Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajien sote-keskuksissa toteuttamiin luomitarkastuspäiviin. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua aikoja.

Toimintamallin nimi
Digiajanvaraus vastaanottopalveluissa: SYÖPÄYHDISTYKSEN LUOMIHUOLIPÄIVÄT | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käyttöönotettu digitaalinen ajanvaraus Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajien sote-keskuksissa toteuttamiin luomitarkastuspäiviin. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua aikoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-keskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Henna Hänninen

Luotu

2.5.2024

Viimeksi muokattu

10.10.2025
Ratkaisun perusidea

Pohjanmaan Syöpäyhdistys järjestää ajoittain maksuttomia luomihuolipäiviä yhteistyössä sote-keskusten kanssa. Tapahtumassa Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja arvioi yksittäisiä huolestuttavia luomia tai ihomuutoksia tietyin rajauksin ja kirjataan tiedot lomakkeelle, joka skannataan potilastietoihin. Mikäli hoitaja arvioi, että muutos vaatii lääkärin arviota tai mahdollista poistoa, asiakas ohjataan jatkohoitoon.

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto luomihuolipäiville tukee hyvinvointialueen digistrategiaa ja parantaa palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Asiakkaat voivat varata ajan sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta, mikä lisää palvelun saavutettavuutta ja sujuvoittaa asiointia. Samalla ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät ja peruuttamattomien käyntien määrä pienenee, kun asiakkaat voivat itse hallinnoida varauksiaan ja peruutuksia. Tämä vapauttaa vastaanottopalvelujen ammattilaisten resursseja muihin tehtäviin.

Toimintaympäristö

Yhtenäiseen ajanvarausjärjestelmään siirryttiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella maaliskuussa 2023. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto edellyttää, että palvelut ovat alueella yhdenmukaiset. Tämä mahdollistaa sujuvamman asioinnin ja parantaa palvelujen saavutettavuutta. Pohjanmaan Syöpäyhdistys järjestää ajoittain maksuttomia luomihuolipäiviä yhteistyössä sote-keskusten kanssa ja heille otettiin käyttöön digitaalinen ajanvaraus.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä olivat kaikki syöpäyhdistyksen luomitarkastuksia tekevät hoitajat sekä lisäksi asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida digitaalisen palvelukanavan kautta. Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä vastaanottopalvelujen lähiesihenkilöillä oli tärkeä rooli uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaati palvelukuvauksen muotoilemisen, joka oli työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaati aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä syöpäyhdistyksen hoitajien ja vastaanottopalvelujen esihenkilöjen kanssa. Potilastietojärjestelmä mahdollisti järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen luomihuolipäivään vaati saumatonta yhteistyötä vastaanottopalvelujen esihenkilöjen, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Syöpäyhdistyksen luomihuolipäivä tarjoaa ylimääräisen resurssin luomien arviointiin. Kun palvelu yhdistetään digitaaliseen ajanvaraukseen, se vapauttaa vastaanottopalvelujen ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin tehtäviin ja tukee hyvinvointialueen digistrategian tavoitteita. Asiakkaalle digitaalinen ajanvaraus mahdollistaa  joustavan asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta, mikä parantaa palvelujen saavutettavuutta ja asiakaskokemusta. Kun asiakkaat voivat varata aikoja sähköisesti, ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät. Samalla peruuttamattomien käyntien määrä pienenee, kun asiakkaat voivat itse hallinnoida varauksiaan ja peruutuksia.