Chatbot, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)
Chatbot, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)
Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.
Toimintamallin nimi
Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.
Tekoälypohjainen chatbot-palvelu Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla on auttamassa asiakkaita tiedonhaussa ja ohjautumisessa oikeisiin palveluihin ja sähköiseen asiointiin.
Yhä enenevissä määrin ihmisiä ohjataan sähköisten palveluiden käyttöön perinteisen puhelin- ja paperiasioinnin sekä fyysisen asioinnin sijaan. Tekoälyn nopea kehittyminen ja sen hyödyntäminen eri tehtävissä on ajankohtaista ja siihen panostetaan yhteiskunnan eri sektoreilla.
Kohderyhmänä on yksityiset ihmiset etenkin Kainuun alueella. Kainuun hyvinvointialueen palveluneuvonnan ja puhelinvaihteen henkilökunnan pitkän ajan kuluessa kertynyttä kokemusta on hyödynnetty luotaessa asiakasymmärrystä siitä, mitä tietoa ja apua asiakkaat hakevat yleisestä palveluneuvonnan puhelinpalvelusta ja verkkosivuilta.
- Ennen uuden palvelun julkaisua on luotava selkeä ohjeistus ja vastuumatriisi yhteistyössä niiden organisaatiossa olevien tahojen kanssa, joita palvelun jatko koskettaa. Perustetaan näiden yksiköiden avainhenkilöistä ohjausryhmä, joka kokoontuu jatkossa säännöllisesti käymään läpi palveluun liittyviä asioita ja tilanteita sekä mahdollisia jatkosuunnitelmia.
- Tärkeää on suunnitella myös sisäinen ja julkinen viestintä käyttöön otettavasta chatbotista tukemaan hallittua käyttöönottoa. (palautteiden pohjalta virheiden korjaaminen hallitusti)
- Käyttöönoton tarkastelussa oleellista myös käyttömäärän kattavuuden arviointi palvelun ylläpitosopimuksen suuruuden määrittelemiseksi.
Hankkeen aikana oli tarkoitus perustaa yleiseen palveluneuvontaan myös chat-palvelu asiakkaiden yhteydenottoa varten. Lopulta tehtyyn sopimukseen chatbotista ei sisältynyt chat-palvelua.
Lopputuotoksessa Chatbot rajattiin hakemaan tietonsa vain hyvinvointialue.kainuu.fi ja terveyskylä.fi verkkosivuilta varmistaaksemme tiedon laadun ja oikeellisuuden.
Kansikuva