Astman hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson HVA ( RRP, P4, I1)

Astman hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson HVA ( RRP, P4, I1)

Astman hoitopolun tavoitteet keskittyvät pääasiassa uuden astma diagnoosin saaneiden potilaiden hoitoon, oireiden hallintaan ja elämänlaadun parantamiseen. 

 

Toimintaympäristö

Hoitopolku on kehitetty täydentämään jo olemassa olevaa astman palvelupolkua. Hoitopolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta. Sen pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja etäkontaktilla, etäseurannalla ja mahdollisesti videovälitteisesti toteuttavalla etävastaanotolla.  On tunnistettu tarve kehittää palvelupolkua lisää niin , että meidän on  mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä  omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan sairauden hoitoon.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hoitopolun tarkoituksena on ollut kehittää toimintamalli, jolla turvataan sitä, että  asiakkaat saavat riittävän tiedon astmasta, sen hoidosta, seurannasta ja ovat kyvykkäitä hoitamaan vastuullisesti omaa sairauttaan. 

Terveysaseman digitaalisen työnmalli on pohjana. Hoitopolku tulee osaksi tätä laajempaa  toimintaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: osallisuus oman sairauden hoitoon vahvistuu. Sujuva tapa tuottaa terveyteen liittyvää dataa ammattilaiselle hoidon tueksi ja seurantaan. Viestimahdollisuus tuo turvaa kotona pärjäämiselle. 

Ammattilainen: Hoitopolku tuo ammattilaiselle mahdollisuuden seurata opotilaan tilannetta, vointia ja tärkeitä parametrejä etänä. Mahdollistaa hoidon kokonaisvaltaisen toteuttamisen ennalta tulevaan dataan perustuen. Ammattilaisella on mahdollisuus havahtua mahdollisiin haasteisiin ja ongelmiin varhain. 

Organisaatio: digitaaliset palvelut laajenevat. Monikanavainen palvelun tarjoaminen. Kustannustehokas ratkaisu. 

Yhteiskunta: astmaatikkojen parempi hoitotasapino ja lisääntynyt hyvinvointi ja terveys sekä elämänlaatu. Järjestötoiminta on selkeästi tarjolla, joka  mahdollistaa osallisuuden lisääntymisen. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoitopolku tulee noudattaa olemassa olevaa palvelua, yksitätisenä kehittämistyönä sitä on vaikea saada osaksi päivittäistä työtä. 

Palveluiden ammattilaisten osallistaminen on tärkeää ja ehdoton edellytys onnistuneen käyttöönoton turvaamisessa. Palveluiden ammattilaiset kasaavat polulle vietävän materiaalin. 

Myöskin huomioitava resurssin käyttö kun suunnittelee aikataulua ja asettaa deadlineja, palveluiden ammattilaisten päivittäinen työ on pitkälle ennalta suunniteltu ja työpajojen kalenteroiminen on vaativaa. 

Tavoiteltu muutos

Astmaatikkojen hoito on tehokasta, sujuvaa ja oikea-aikaista. Asiakkaat tietävät mitä heidän hoitonsa sisältöä ja miten he itse voivat vaikuttaa siihen. 

Erityiskorvattavuuden toteutuvat ajantasaisesti ja auttavat näin asiakaita kustannustehokkaampaansairauden hoitoon. 

Astmaohjaus on digitalisoitu polulla joka takaa tasalaatuisen ohjauksen kaikille oikeaan aikaan heti diagnoosin jälkeen. Ohjausta vahvistetaan hoitajan vastaanottolla yksilöölisen tarpeen mukaisesti. 

 

Muutoksen mittaaminen

Resurssien kohdentaminen
DIGI-vastaanottolaji tekee ei-reaaliaikaisen työn näkyväksi. Ammattilaisten työlistoilla käytettävä vastaanottolaji mahdollistaa seurannan ja varmistaa, että resurssit riittävät ja kohdentuvat oikein.

Toiminnan juurruttaminen
Seuranta varmistaa, että digitaalinen työ on osa arjen prosesseja, ei irrallinen lisä.

Mittarit ja raportointi

  • Lomakkeiden ja kyselyiden täyttöaste → kertoo asiakasosallistumisesta.
  • Itsearvioiden käyttö → osoittaa sitoutumista ja omahoidon aktiivisuutta.
  • Hoitopolun eteneminen ja tavoitteiden saavuttaminen → näkyvyys hoidon vaikuttavuuteen.
  • Vastaanottojen sisältö ja määrä → tehokkuuden parantuminen.
  • Terveysparametrien muutokset → konkreettinen hoidon tulos.
Toteutussuunnitelma

Kirjaamis- ja tilastointi ohje

Toimintamalli koulutukset 

Digialustan koulutukset

Resurssi, joka tarvitaan hoitamaan hoitopolun potilaita 

Astmanhoitopolku otetaan käyttöön 14.1.2025 osana Oma Kymenlaakso alustan käyttöönottoa kaikilla terveysasemilla. 

Koulutukset on pidetty keuhkohoitajille joulukuussa 2024. keuhkohoitajat ovat  myös vahvasti olleet mukana itse polun kehittämisessä, joka auttaa toimintamallin jalkautumisessa. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla keuhkohoitajien vastaanotoilla ja lääkärillä astman määräaikaiskontrolleissa sekä astmaan liittyvissä  tutkimuksissa tai hoidossa. 

Ratkaisun perusidea

ensimmäisen vuoden tuki

Astman hoitopolku digitalisoi perusterveydenhuollon olemassa olevan hoitoprosessin Oma Kymenlaakso -alustalla. Digitaalinen polku tarjoaa monikanavaisen, ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun astmadiagnoosin saaneille kuntalaisille ja tukee hoitoa kohtaavien palvelujen rinnalla.

Tavoite:
Tukea asiakasta hoidon alkuvaiheessa ja tarjota oikea-aikaista ohjausta joustavasti. Asiakas voi tutustua hoitoon liittyvään tietoon, tehdä tehtäviä ja seurata omaa edistymistään silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Hyödyt ammattilaiselle:

  • Vähentää manuaalista työtä: esitiedot ja kyselyt kerätään ennen vastaanottoa.
  • Mahdollistaa kokonaisvaltaisen tilannekuvan ja riskiasiakkaiden tunnistamisen.
  • Kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti.

Hyödyt asiakkaalle:

  • Turvallinen viestintäkanava ja pääsy hoitoa koskeviin tietoihin ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Mahdollisuus kerrata ohjeita ja seurata omaa vointia.
  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sisältö tukee elämäntapamuutosta ja tarjoaa itsehoito-ohjelmia.

Lisäominaisuudet:

  • Muistutukset varmistavat oikea-aikaiset toimenpiteet ja tapaamisiin saapumisen.
  • Digipolku ei korvaa kasvokkaista hoitoa, mutta täydentää sitä. Kohtaamiset voidaan toteuttaa myös etävastaanottona, jos hoito ja digitaidot sen sallivat.
  • Digitaalinen astmaohjaus: Polulle toteutettiin digitaalinen astmaohjaus, jotta asiakkaat voivat tutustua uuteen sairauteen ja sen hoitoon. Ohjaus koostuu aiemmin kohtaavana vastaanottona tarjottavan ohjauskäynnin sisältöä noudattaen ja joissain tapauksissa voi korvata tämän käynnin osittain tai kokonaan hoitoketjusta. Ohjas tarjoaa luotettavaa tietoa, ohjeita ja videoita, jotka auttavat oppimaan astman hallintaa ja vahvistavat motivaatiota hoidon toteuttamiseen ja vastuun ottamista omasta hoidosta.

Astman hoitopolku on toteutettu Oma Kymenlaakso alustalla.

Liitteet
Kuva
Astman hoitopolun toimintamallikuvaus
Astman hoitopolun toimintamallikuvaus
Kuva
Polun sisältö
Polun sisältö
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.

Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa.  Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digipolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa. 

Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia  ja tarvittavat päätökset. 

Polun käyttöönotto on osa laajaa vastaanottopalveluiden  digitaalisen työntoimintamallia. Tämä helpottaa yksittäisen hoitopolun käyttöönottoa osana isompaa kokonaisuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoitopolun malli on kopioitavissa kaikkiin kehitettäviin hoitopolkuihin perusterveydenhuollon vastaanottopalveluihin. Huomioitava vaan polun fokus, asiakasryhmä ja ammattilaisten käytössä oleva resurssi. kehittämiseen. Toivottavaa olisi, että polut pystytään ottamaan käyttöön osana omaa työtä lähes heti koulutuksen jälkeen, jolloin se tulee paremmin osaksi omaa päivittäistä työtä.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keuhkohoitajat  odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa. 

Toimintamallia  on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa. 

On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen . 

Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin  kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita, jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät.

Astman hoitopolulla on ollut hiukan hidas käyttöönotto mutta käyttäjämäärät ovat nousseet vuoden aikana paljon. Yhteensä astmahoitopolkuja on käynnistetty 86 kappaletta.