Alaselkäkipuisten vaikuttavuusperustainen hoito- ja seurantamalli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I3)
Alaselkäkipuisten vaikuttavuusperustainen hoito- ja seurantamalli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I3)
Hoitomalli ohjaa asiakkaat oikea-aikaisesti oikean ammattilaisen vastaanotolle. Malli yhdenmukaistaa hoitopolun, vähentää tarpeetonta kuvantamista ja lähetteitä sekä tuottaa tietoa hoidon vaikuttavuudesta PROM-, PREM- ja prosessimittareiden avulla.
Toimintamallin nimi
Hoitomalli ohjaa asiakkaat oikea-aikaisesti oikean ammattilaisen vastaanotolle. Malli yhdenmukaistaa hoitopolun, vähentää tarpeetonta kuvantamista ja lähetteitä sekä tuottaa tietoa hoidon vaikuttavuudesta PROM-, PREM- ja prosessimittareiden avulla.
Toimintamalli on vaikuttavuusperustainen hoitoprosessi alaselkäkipuisille. Se perustuu riskiluokitukseen, yhdenmukaiseen hoitoon ohjautumiseen, digitaaliseen omahoitoon ja vaikuttavuuden mittaamiseen. Malli tuottaa prosessi- ja vaikuttavuustietoa Power BI:n avulla ja soveltuu laajennettavaksi muihin potilasryhmiin.
Alaselkäkipu on yksi yleisimmistä syistä hakeutua terveysaseman vastaanotolle. Se kuormittaa merkittävästi perusterveydenhuoltoa, työikäisten toimintakykyä ja koko hyvinvointialueen kustannuksia. Kansallisesti korostetaan vaikuttavuusperusteista ohjausta, hoitoon pääsyn sujuvoittamista sekä tarpeettoman kuvantamisen ja erikoissairaanhoidon lähetteiden vähentämistä.
Hyvinvointialueen strategioissa painottuvat yhdenvertaiset palvelut, digitaalisten palveluiden laajentaminen sekä tiedolla johtaminen — kaikki keskeisiä tekijöitä alaselkäkipuisten hoitomallin kehittämisessä.
Kohderyhmä ovat perusterveydenhuollon alaselkäkipuiset aikuisasiakkaat. Asiakasymmärrystä kasvatettiin sähköisten kyselyiden, taustatietojen, riskiluokituksen ja fysioterapeuttien havaintojen avulla.
Asiakkaiden kiputilat, toimintakyky ja elämänlaatu osoittautuivat hyvin erilaisiksi → vahvisti riskiluokituksen tarvetta. Tulevaisuudessa asiakkailta saatu palaute digipolusta ja hoitoprosessin selkeydestä ohjaa mallin kehittämistä.
- Johdon ja esihenkilöiden tuki
- Ammattilaisten koulutus riskiluokitukseen ja mittareihin
- Rakenteinen kirjaaminen potilastietojärjestelmään
- Power BI-raportoinnin ylläpito
- Selkeä viestintä ja visuaalinen hoitopolku
- Digipalvelujen tuki ja helppo saatavuus
Mallin vakiinnuttaminen edellyttää jatkuvaa seurantaa ja palautteen keruuta sekä prosessin säännöllistä arviointia.
- Hoitoon ohjautuminen yhdenmukaistui ja nopeutui
- Riskiluokitus paransi hoidon kohdentumista
- Ensikontaktin toteutuminen fysioterapiassa lisääntyi
- Kuvantamisen ja lähetteiden seuranta mahdollistui ensimmäistä kertaa
- Asiakaskokemus pysyi hyvänä ja digitalisaatio lisäsi omahoidon sujuvuutta