Aikuisten ohjattu omahoito, Kymenlaakson HVA (RRP,P4,I1)

Aikuisten ohjattu omahoito, Kymenlaakson HVA (RRP,P4,I1)

Ohjattu omahoito on 1-3 käyntikerran lyhytinterventio joka sijoittuu porrastetussa hoitomallissa 1.portaalle. Kymenlaaksossa ohjattua omahoitoa on saatavilla niin etä- kuin lähivastaanotoillakin (esim. asiakasneuvonta ja terveysasemat)

Toimintamallin nimi
Aikuisten ohjattu omahoito, Kymenlaakson HVA (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ohjattu omahoito on 1-3 käyntikerran lyhytinterventio joka sijoittuu porrastetussa hoitomallissa 1.portaalle. Kymenlaaksossa ohjattua omahoitoa on saatavilla niin etä- kuin lähivastaanotoillakin (esim. asiakasneuvonta ja terveysasemat)

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialueen palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa näkyy Euroopan unionin rahoittama -tunnus

Tekijä

Luotu

Luotu

29.5.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

9.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse asiakkaiden varhaisesta avun saannista ja ammattilaisten osaamisen ja tiedon lisäämisestä. Asiakkaiden tulee saada oikea-aikaisesti oikeatasoista hoitoa riippumatta siitä mistä he palvelua hakevat / missä palveluntarve ilmenee. Tässä toimintamallissa mm. yleisvastaanottojen ja äitiysneuvoloiden ammattilaiset voivat toteuttaa ohjattua omahoitoa omalla vastaanotollaan joko lähi- tai etätapaamisina. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson alueella ohjattuun omahoitoon on koulutettu ammattilaisia eri palveluista (asiakasneuvonnan ammattilaiset, mielenterveys- ja päihdeammattilaiset, hyvinvointivalmentajat, äitiysneuvolan terveydenhoitajat, yleisvastaanoton hoitajat). Tavoitteena alueella oli, että alueella koulutettuja omahoidon osaajia olisi syksyyn 2024 mennessä reilu 200 ammattilaista. Alueen terveysasemien yleisvastaanoton sairaanhoitajista 103 ammattilaista on kouluttautunut ohjatun omahoidon osaajaksi. 

Ohjatun omahoidon jalkauttaminen ja juurruttaminen Suomen kestävän kasvun ohjelmassa on jatkoa jo Tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana alkaneella toiminnalle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kaikki alueen asukkaat (kaikki ikäryhmät; lapset, nuoret ja aikuiset). Tämä toimintamallikuvaus on tehty aikuisten palveluista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kaikille alueen terveysasemille jalkauduttiin syksyn 2024 sekä osittain uudestaan 2025 aikana. Jalkautumisissa tavoitteena oli kohdata yleisvastaanottojen ammattilaisia ja kuulla heidän ajatuksiaan, näkemyksiään ja kokemuksiaan ohjatuista omahoidoista. Tarkoituksena oli myös tukea ammattilaisia käyttöönotossa. Jalkautumisia on toteutettu erilaisiin kokoonpanoin, mukana on ollut mm. projektikoordinaattori, miepä-hoitajien esihenkilö, digisairaanhoitaja joka itsekin toteuttaa ohjattuja omahoitoja sekä kokemusasiantuntijat. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämistyö on jatkoa tulevaisuuden sotekeskus hankkeen aikana aloitetulle toiminnalle. 

Terapianavigaattori ja ohjattu omahoito käynnistyivät / otettiin käyttöön Kymenlaaksossa pilottina syksyllä 2022. Juurtuminen ja jalkautuminen on hidasta, vaatii aikaa ja resurssia sillä palvelut joihin toimintamallia jalkautetaan ovat mukana muussakin kehittämistoiminnassa. Näin ollen työtä on jatkettu jalkauttamisen ja juurruttamisen osalta v. 2024-2025 tässä Suomen kestävän kasvun ohjelmassa. 

Toteutettujen ohjattujen omahoitojen määrä terveysasemilla on kasvanut hankkeen aikana n. 86%. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yleisvastaanotoille mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamisen ja tunnistamisen osaamisen vahvistamiseen on hyvä resursoida riittävästi. Vaikka asiakkaat lähtökohtaisesti ovat olemassa olevia niin on havaittu, että tunnistaminen ja puheeksiottaminen on haastavaa ja koetaan vaikeaksi. Tätä haastetta olemme pyrkineet madaltamaan mm. kokemusasiantuntijuutta hyödyntämällä. 

Vastaanotoilla aika on rajallinen, joten ammattilaiset tarvitsevat työkaluja siihen kuinka asioita voi ottaa puheeksi ja toisaalta miten edetä jos asiakas itse ottaa esim. mielenterveyteen tai päihteiden käyttöön liittyviä aiheita puheeksi.