UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.
Toimintamallin nimi
Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.
Uniapneahoitajien toimintamalliin yhtenäistettiin työskentelykäytäntöjä, parannettiin tiedolla johtamisen edellytyksiä ja lisättiin asiakaslähtöisiä palveluratkaisuja. Keskeiset yhtenäistämistä vaativat toimintatavat tunnistettiin alkuselvitysten avulla ja niihin etsittiin yhtenäiset ratkaisut niiltä osin, kun se oli mahdollista.
Toimintamalli kattaa sekä kasvokkain toteutettavat vastaanotot että etäpalvelumahdollisuudet. CPAP-laitehoidon seurantaan ja ohjaukseen luotiin yhtenäiset käytännöt, joiden myötä palvelujen sujuvuus ja laatu paranevat luoden hyvinvointialueelle tasalaatuisen ja asiakaslähtöisen uniapneahoidon seurannan. Teams-kanavalle liitetty materiaali tukee toimeenpanoa ja jatkuvuutta. Toimintamalli liitetään myös osaksi käynnissä olevaa uniapnean hoitoketjutyötä.
Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:
- Digitaalisesti varattavat vastaanottoajat
- Etävastaanottomahdollisuus
- Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja
- Yhtenäiset tilastointikäytännöt
- Uniapneahoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
Kansikuva
