UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.

Toimintamallin nimi
UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen perustason palvelujen yhdenmukaistaminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Tekijä

Henna Hänninen

Luotu

Luotu

6.11.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

20.11.2025
Ratkaisun perusidea

Uniapneahoitajien toimintamalli otettiin käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella marraskuussa 2024. Toimintamalliin koottiin kahdeksan sote-keskusalueen uniapneahoitajien osaaminen, yhtenäistetyt käytännöt ja selkeät pelisäännöt - tavoitellen sujuvia palveluja kaikkien 18 kunnan asukkaille tehokkaasti ja yhdenvertaisesti vastaamaan uniapnean CPAP-hoidossa olevien tarpeisiin. Toimintamalli kattaa pääosin kasvokkain tapahtuvat vastaanotot, mutta uutena lisättiin etävastaanottomahdollisuus ja digitaalisesti varattavat vastaanottoajat, jotka parantavat palvelujen saavutettavuutta ja joustavuutta. Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja yhtenäisti dokumentointia ja tilastointikäytäntöjen yhdenmukaistaminen vahvisti tiedolla johtamisen edellytyksiä. Toimintamalli tukee uniapneahoitajien työskentelyä määritellyillä pelisäännöillä ja konkreettisilla ohjeilla. Yhtenäistämistoimilla parannetaan palvelujen sujuvuutta ja laatua, luoden perustaa tasalaatuiselle ja asiakaslähtöiselle uniapnean CPAP-hoidon seurannalle koko hyvinvointialueella. Toimintamalli liitetään myös osaksi käynnissä olevaa uniapnean hoitoketjutyötä.

Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:

  • Digitaalisesti varattavat vastaanottoajat
  • Etävastaanottomahdollisuus
  • Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja
  • Yhtenäiset tilastointikäytännöt
  • Uniapneahoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
Toimintaympäristö

Uniapneahoitajien toimintatapojen yhdenmukaistaminen palvelee hyvinvointialueen asukkaiden etua ja palvelujen tasalaatuisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä olivat sote-keskusten uniapneahoitajat. Alkuselvittelynä tehtiin Webropol-kysely kaikille vastaanottopalvelujen uniapneahoitajille heidän nykyisistä toimintatavoistaan ja kehittämisajatuksistaan. Näiden pohjalta poimittiin yhtenäistämistarpeessa olevat toimintatavat ja hyvät käytännöt, joista hoitotyön johdon tuella ja asiantuntijakonsulttien turvin kehitettiin toimintamalli (mukana oli pari uniapneahoitajaa ja perustason lääkäri). Hyväksytty toimintamalli esiteltiin johdon linjausten jälkeen lähiesihenkilöille ja uniapneahoitajille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli koostuu yhtenäistetyistä toimintaohjeista ja pelisäännöistä, jotka ohjaavat tekemään asioita uudella tavalla ilman lisärahoituksen tarvetta. Malliin sisältyy myös uusia digitaalisia ratkaisuja, kuten ajanvarausjärjestelmä ja etävastaanottomahdollisuus. Esittelypäivän yhteydessä osaamista vahvistettiin lääkärin luennolla uniapnean alkuselvittelyistä.

Käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii henkilöstön sitoutumista ja esihenkilöjen aktiivista tukea. Prosessi käynnistyi vuorovaikutteisella esittelytilaisuudella, joka järjestettiin esihenkilöille ja uniapneahoitajille. Tiedotus ja jatkuvuuden varmistaminen toteutettiin tallentamalla materiaali uniapneahoitajien ja esihenkilöjen yhteiselle kanavalle. Käyttöönoton aikana sekä esihenkilöille että uniapneahoitajille tarjottiin ohjausta ja tukea. Toimintamalli kerrattiin vielä noin vuoden kuluttua esihenkilöjen ja lähiylilääkäreiden kanssa. 

Kehittämisprosessi vaati aikaa erityisesti nykytilan selvittämiseen, kenttäyhteistyöhön, materiaalin ja koulutusten valmisteluun sekä henkilöstön opastamiseen. Lopputuloksena toimintamalli vakiintui osaksi uniapneahoitajien arkea koko hyvinvointialueella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uniapneahoitajille mm. asetettiin reunaehdot potilaskontaktiin käytettävästä ajasta, tehtiin vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamisen fraasipohja ja tilastointiohjeet. Yhtenäiset tilastointiohjeet tukevat tiedolla johtamista. Käyttöön otettiin myös digitaalinen ajanvaraus ja etävastaanottomahdollisuus.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Samaa hyväksi havaittua toimintamallirakennetta sovellettiin myös hyvinvointialueen muiden erikoistuneiden hoitajien toimintamalleissa.
  • Kahdeksan sote-keskuksen toimintatapojen yhteensovittaminen sekä resurssierot toivat haasteita yhtenäistämisen toteuttamiseen. Uniapneahoitajan tehtävää ei myöskään toteuteta täysimääräisesti, vaan he osallistuvat myös muuhun hoitotyöhön vastaanottopalveluissa.
  • Toimintamalli on hyvä olla helposti löydettävissä, jolloin siihen on helppo palata. Silti kertaus ja muistuttelu on tarpeellista.
  • Lähiesihenkilöjen sitouttaminen toimintamallien käyttöönottoon on tärkeää ja toimintatapojen juurtumisen edellytys.
Kansikuva
Hoitotyön asiantuntija etualalla, muita terveydenhuollon ammattilaisia taustalla

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä