UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
UNIAPNEAHOITAJIEN TOIMINTAMALLI: Toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.
Toimintamallin nimi
Vastaanottopalvelujen uniapneahoitajien toimintatapojen yhtenäistämisellä vahvistetaan hyvinvointialueen palvelujen tasalaatuisuutta.
Uniapneahoitajien toimintamalli otettiin käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella marraskuussa 2024. Toimintamalliin koottiin kahdeksan sote-keskusalueen uniapneahoitajien osaaminen, yhtenäistetyt käytännöt ja selkeät pelisäännöt - tavoitellen sujuvia palveluja kaikkien 18 kunnan asukkaille tehokkaasti ja yhdenvertaisesti vastaamaan uniapnean CPAP-hoidossa olevien tarpeisiin. Toimintamalli kattaa pääosin kasvokkain tapahtuvat vastaanotot, mutta uutena lisättiin etävastaanottomahdollisuus ja digitaalisesti varattavat vastaanottoajat, jotka parantavat palvelujen saavutettavuutta ja joustavuutta. Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja yhtenäisti dokumentointia ja tilastointikäytäntöjen yhdenmukaistaminen vahvisti tiedolla johtamisen edellytyksiä. Toimintamalli tukee uniapneahoitajien työskentelyä määritellyillä pelisäännöillä ja konkreettisilla ohjeilla. Yhtenäistämistoimilla parannetaan palvelujen sujuvuutta ja laatua, luoden perustaa tasalaatuiselle ja asiakaslähtöiselle uniapnean CPAP-hoidon seurannalle koko hyvinvointialueella. Toimintamalli liitetään myös osaksi käynnissä olevaa uniapnean hoitoketjutyötä.
Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:
- Digitaalisesti varattavat vastaanottoajat
- Etävastaanottomahdollisuus
- Vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamispohja
- Yhtenäiset tilastointikäytännöt
- Uniapneahoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
Uniapneahoitajien toimintatapojen yhdenmukaistaminen palvelee hyvinvointialueen asukkaiden etua ja palvelujen tasalaatuisuutta.
Kohderyhmänä olivat sote-keskusten uniapneahoitajat. Alkuselvittelynä tehtiin Webropol-kysely kaikille vastaanottopalvelujen uniapneahoitajille heidän nykyisistä toimintatavoistaan ja kehittämisajatuksistaan. Näiden pohjalta poimittiin yhtenäistämistarpeessa olevat toimintatavat ja hyvät käytännöt, joista hoitotyön johdon tuella ja asiantuntijakonsulttien turvin kehitettiin toimintamalli (mukana oli pari uniapneahoitajaa ja perustason lääkäri). Hyväksytty toimintamalli esiteltiin johdon linjausten jälkeen lähiesihenkilöille ja uniapneahoitajille.
Toimintamalli koostuu yhtenäistetyistä toimintaohjeista ja pelisäännöistä, jotka ohjaavat tekemään asioita uudella tavalla ilman lisärahoituksen tarvetta. Malliin sisältyy myös uusia digitaalisia ratkaisuja, kuten ajanvarausjärjestelmä ja etävastaanottomahdollisuus. Esittelypäivän yhteydessä osaamista vahvistettiin lääkärin luennolla uniapnean alkuselvittelyistä.
Käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii henkilöstön sitoutumista ja esihenkilöjen aktiivista tukea. Prosessi käynnistyi vuorovaikutteisella esittelytilaisuudella, joka järjestettiin esihenkilöille ja uniapneahoitajille. Tiedotus ja jatkuvuuden varmistaminen toteutettiin tallentamalla materiaali uniapneahoitajien ja esihenkilöjen yhteiselle kanavalle. Käyttöönoton aikana sekä esihenkilöille että uniapneahoitajille tarjottiin ohjausta ja tukea. Toimintamalli kerrattiin vielä noin vuoden kuluttua esihenkilöjen ja lähiylilääkäreiden kanssa.
Kehittämisprosessi vaati aikaa erityisesti nykytilan selvittämiseen, kenttäyhteistyöhön, materiaalin ja koulutusten valmisteluun sekä henkilöstön opastamiseen. Lopputuloksena toimintamalli vakiintui osaksi uniapneahoitajien arkea koko hyvinvointialueella.
Uniapneahoitajille mm. asetettiin reunaehdot potilaskontaktiin käytettävästä ajasta, tehtiin vastaanoton sisältöä ohjaava kirjaamisen fraasipohja ja tilastointiohjeet. Yhtenäiset tilastointiohjeet tukevat tiedolla johtamista. Käyttöön otettiin myös digitaalinen ajanvaraus ja etävastaanottomahdollisuus.
Kansikuva