Työhyvinvointikysely perhetuen tiimille
Työhyvinvointikysely perhetuen tiimille
Toimintamallissa luotiin perhetuen tiimin käyttöön tiivis työhyvinvointikysely, jolla avulla saadaan tietoa tiimin työhyvinvoinnin tilasta. Samalla tehdään näkyväksi kehittämistarpeita, joitta niihin on mahdollista tarttua pikaisesti.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa luotiin perhetuen tiimin käyttöön tiivis työhyvinvointikysely, jolla avulla saadaan tietoa tiimin työhyvinvoinnin tilasta. Samalla tehdään näkyväksi kehittämistarpeita, joitta niihin on mahdollista tarttua pikaisesti.
Toimintamalli luo perhetuen tiimin käyttöön työhyvinvointikyselyn, jolla kartoitetaan tiiviisti työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen liittyviä teemoja. Keskeisinä näkökulmina ovat tiimin toimintatavat sekä esihenkilötyö ja sen kehittäminen.
Hyvinvointialue tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Palveluiden kohdentaminen ja saatavuus ovat olleet keskeisiä teemoja sosiaalipalveluiden kehittämisessä. Toisaalta tuotettavien palveluiden laatu liittyy vahvasti palveluita tuottavien työntekijöiden työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Työssään hyvin voiva työntekijä tuottaa myös asiakkaan näkökulmasta laadukasta palvelun.
Kehittämistyön kohteena ovat sosiaalitoimessa työskentelevät kotiin vietäviä palveluita toteuttavat työntekijät. Välillisesti työn kehittäminen ja prosessien tarkentaminen tuottaa asiakkaille laadukkaampaa palvelua ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen. Asiakkaat antavat palautetta työntekijöille työskentelyjaksojen aikana ja työskentelyn päättyessä.
Toimintamallin mukainen kysely on liitetty osaksi tiimin vuosikelloa. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useamminkin. Webropol-alustalle luotu kysely on helppokäyttöinen ja kyselyyn vastaamiseen kuluu vain muutama minuutti aikaa. Kyselyyn vastataan tiimin viikkopalaverissa.
Tiimin tilanne on tullut näkyväksi, kehittämiskohteita on tunnistettu ja niiden työstämiseksi on tehty toimintasuunnitelma.