Tiimimallin laajentaminen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)

Tiimimallin laajentaminen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)

Aikaisemmassa Espoon tiimiterveysasemapilotissa syntynyt konsepti otettiin käyttöön Espoonlahden suuralueella. ​

Toimintamallin nimi
Tiimimallin laajentaminen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Aikaisemmassa Espoon tiimiterveysasemapilotissa syntynyt konsepti otettiin käyttöön Espoonlahden suuralueella. ​

Toteutuspaikka
Espoonlahden suuralue​
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

Luotu

18.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

18.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tiimiterveysasemalla asiakkaan palvelutarpeen ratkaisu aloitetaan välittömästi ensimmäisessä asiakaskontaktissa tiimihuoneessa toimivan moniammatillisen tiimin tuella. Tarkoitus on, että palvelutarpeen ratkaisee siihen sopivin sote-ammattilainen hoidon jatkuvuus huomioiden niin, että asiakas ohjautuu suoraan oikealle ammattilaiselle ja oikean palvelun piiriin. ​

Toimintaympäristö

Projektin taustalla olivat etenkin perustason sote-palveluiden saatavuuteen liittyvät haasteet, joiden osalta tilanne on pysynyt huonona hyvinvointialueen alusta alkaen. Asiakkaan oli vaikea saada yhteys sote-ammattilaisiin kohtuullisessa ajassa. Saatavuuden ohella toinen merkittävä haaste liittyi hoidon jatkuvuuteen ja hoidon koordinaatioon eri sote-ammattilaisten välillä.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on terveysaseman johtotiimi ja henkilöstö, joille toimintamallin muutosta on valmennettu. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Konseptissa on keskeistä, että toimintamallin muutos toteutetaan valmentavalla otteella ja kehittämistarpeista kuullaan koko henkilöstöä. ​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Espoonlahden suuralueen terveysasematoiminta siirtyi tiimimallin mukaiseen toimintaan. Terveysasemille muodostettiin moniammatilliset tiimit, jotka työskentelevät pääsääntöisesti tiimihuoneesta käsin. Moniammatillinen tiimi aloittaa asiakkaan palvelutarpeen ratkaisun välittömästi ensikontaktissa ja yhteyttä ottavat asiakkaat saavat oman yhteyshenkilön, jolle yhteydenotot ohjautuvat jatkossa. Yhteyshenkilöt vastaavat omista asiakkaistaan eli ottavat hoitaakseen asiakkaan kokonaisvaltaisesti hyödyntäen tiimin moniammatillista osaamista. Yhteyshenkilö tuntee omat asiakkaansa ja heidän terveydentilansa. Tällöin asiakkaan ottaessa yhteyttä on yhteyshenkilöllä kuva asiakkaan hoidon kokonaisuudesta eikä asiakkaan tarvitse kerrata sairashistoriaansa uudelleen. ​

Tiimeihin nimettiin ja toimintaan valmennettiin tiiminvetäjät, jotka ohjaavat tiimin toimintaa kohti tiimille asetettuja tavoitteita ja huolehtii osaltaan työnjaollisista vastuista tiimissä.​

Terveysasemilla siirryttiin tiimimallin mukaiseen johtamismalliin, jossa ammattiryhmäkohtaisten kokousten sijaan toteutetaan kerroksittaista johtamista ja otettiin käyttöön vakiomittaristo sekä systemaattisen kehittämisen toimintamalli. 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  1. Varaa muutoksen totuttamiseen ja jalkauttamiseen riittävästi aikaa
  2. Hyödynnä aiemmin tehtyjä toimintamalleja
  3. Vältä useita samanaikaisia muutoksia. ​