Tietotuotannon kehitysprosessi​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)

Tietotuotannon kehitysprosessi​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)

Tietoaltaan kautta toteutettavan tietotuotannon kehitysprosessi Länsi-uudenmaan hyvinvointialueella. ​

Toimintamallin nimi
Tietotuotannon kehitysprosessi​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tietoaltaan kautta toteutettavan tietotuotannon kehitysprosessi Länsi-uudenmaan hyvinvointialueella. ​

Toteutuspaikka
Tiedolla johtaminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

Luotu

11.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

15.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on kuvattu prosessikaaviona, joka jäsentää tietotuotannon ja raportoinnin kehittämisprosessin vaiheet, menetelmät, vastuut ja hyväksymispisteet. Malli selkeyttää eri toimijoiden rooleja ja varmistaa, että kehittämistyö etenee systemaattisesti ja yhdenmukaisesti vaiheesta toiseen. Sen tavoitteena on parantaa yhteistyötä, tiedon laatua ja prosessin läpinäkyvyyttä koko tietotuotannon ketjussa.​

Toimintaympäristö

Sote-tietotuotannon prosessien kehittämiseen vaikuttavat poliittiset, lainsäädännölliset ja taloudelliset tekijät, kuten sote-uudistus, tiedolla johtamisen valtakunnalliset linjaukset sekä tietosuoja- ja tiedonhallintalainsäädäntö, jotka ohjaavat tietojen keruuta, jakamista ja hyödyntämistä. Kehittämistä tukevat digitalisaatio, yhteiset tietomallit ja prosessien automatisointi, joiden tavoitteena on parantaa tiedon laatua, vertailtavuutta ja käytettävyyttä päätöksenteossa. Taloudelliset reunaehdot ja rahoituspaineet kannustavat tehokkuuteen, kun taas kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät – kuten tiedon jakamisen kulttuurin muutos ja osaamisen vahvistaminen – mahdollistavat pysyvän toimintatapamuutoksen. Lisäksi kestävyys- ja varautumisnäkökulmat korostavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon merkitystä osana jatkuvasti kehittyvää tietotuotannon prosessia.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen tietotuotannon ja raportoinnin parissa työskentelevät asiantuntijat, johtajat sekä kehittäjät. Asiakasymmärrystä on kerrytetty tunnistamalla näiden roolien vastuut, tarpeet ja näkökulmat tietotuotannon eri vaiheissa. Tätä varten järjestettiin työpajoja, joissa asiantuntijat kuvasivat omia työvaiheitaan, kipupisteitään ja kehitysehdotuksiaan. Osallistamisen kautta kehitysprosessista muodostettiin yhteinen ja jaettu toimintamalli, joka perustuu käytännön työn tuntemukseen ja tukee tiedon laadun, läpinäkyvyyden ja yhteistyön vahvistumista tietotuotannon kokonaisuudessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen toteutetaan vaiheittain osana tietotuotannon ja raportoinnin jatkuvaa kehittämistä. Keskeisiä tehtäviä on mallin käyttöönotto kaikissa uusissa kehittämishankkeissa 2025 syksystä alkaen. Mallia arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti käytännön kokemusten pohjalta. Käytännön jalkauttaminen edellyttää riittävää resursointia erityisesti asiantuntijatyöhön, koulutukseen ja viestintään sekä johdon sitoutumista ja tukea. Vakiinnuttamisvaiheessa toimintamalli otetaan osaksi organisaation normaalia kehittämisprosessia.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehitetyn toimintamallin käyttöönoton myötä tietotuotannon prosessien läpinäkyvyys ja yhtenäisyys suunnitelmien suhteen ovat parantuneet. Työvaiheiden ja vastuiden selkeytyminen on helpottanut yhteistyötä henkilöiden välillä. Prosessikuvaus on myös tukenut uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Prosessin jalkauttaminen vaatii harjoittelua ja kertausta. Suunnitteluvaiheet ovat vieneet yllättävän paljon kalenteriaikaa ja on tunnistettu tarvetta palvelumuotoiluosaamisen kasvattamiselle. ​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Prosessin alussa olevat suunnitteluvaiheet ovat vieneet yllättävän paljon kalenteriaikaa ja on tunnistettu tarvetta palvelumuotoiluosaamisen kasvattamiselle. ​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt