Tiedon keruu ja tiedolla johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella Aikuisten monialaisissa palveluissa(RRP, P4, I1)

Tiedon keruu ja tiedolla johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella Aikuisten monialaisissa palveluissa(RRP, P4, I1)

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Aikuisten monialaisissa palveluissa kerätään tietoa menetelmien ja palveluiden vaikutuksesta ja tietoa käytetään arkijohtamisessa. Kokonaisuuteen liittyy myös vertaiskehittäminen.

Toimintamallin nimi
Tiedon keruu ja tiedolla johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella Aikuisten monialaisissa palveluissa(RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Aikuisten monialaisissa palveluissa kerätään tietoa menetelmien ja palveluiden vaikutuksesta ja tietoa käytetään arkijohtamisessa. Kokonaisuuteen liittyy myös vertaiskehittäminen.

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Aikuisten monialaiset palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Tekijä

Tanja Kaipainen

Luotu

Luotu

24.7.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

10.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tiedon keruu ja tiedolla johtamisen -toimintamallissa alussa määriteltiin miten ja mitä tietoa kerätään palveluista. Tiedon keruu toteutetaan erilliskeräyksenä Forms-lomakkeilla hoitoonohjaus- ja hoitotapahtumalomakkeilla. Tietoa keräävät työntekijät esihenkilöiden ja terapiakoordinaattorin tukemana. Forms-lomakkeista saatu tietoa on linkitetty PowerBI- työkaluun Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Raportointi ja analytiikka – yksikön avulla. PowerBI-työkalu koostaa kerätyt tiedot visuaaliseen näkymään esihenkilöiden käyttöön. Tietoa kerätään myös asiakaspalautteiden kautta. Kerätyt tiedot käydään työyksiköissä läpi esihenkilöiden toimesta. Lisäksi kerätty tieto käydään läpi palveluiden johtoryhmässä neljä kertaa vuodessa.

Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Tiedon keruu ja tiedolla johtamisen prosessiin vaikuttaa sotepalveluissa lisääntynyt tarve saada tietoa toiminnan vaikutuksista ja  vaikuttavuudesta. 

Perusajatuksena palveluiden toteuttamisessa on, että oikea hoito oikealle ihmiselle oikeaan aikaan → tuottaa todellisen muutoksen hyvinvoinnissa → joka taas johtaa resurssien järkevä käyttöön. Vaikuttavat mielenterveyspalvelut: → auttavat asiakasta voimaan paremmin, toimimaan paremmin ja palaamaan omaan arkeensa. Lisäksi palvelut ovat oikea-aikaisia, tutkimusnäyttöön perustuvia, asiakaslähtöisiä ja jatkuvuuden turvaavia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Aikuisten monialaisten palveluiden työntekijät toteuttavat tiedonkeruuta erilliskeruuna Forms-lomakkeiden avulla. Erilliskeruun avulla on saatu tietoa siitä, miten käytössä olevat menetelmät ja palvelut vaikuttavat asiakkaiden vointiin oirepisteiden sekä jatkohoidon tarpeen perusteella. Esihenkilöt ja työntekijät ovat saaneet tietoa miten palvelut ovat vaikuttaneet asiakkaiden vointiin myönteisesti. Samalla saadaan tietoa mahdollisista haasteista erilaisten asiakkaiden kohdalta. Tuotettu tieto tukee työntekijöiden työssä oppimista.

Lisäksi tiedonkeruuta tehdään asiakaspalautteiden kautta, joiden avulla saadaan asiakkaiden arvioita käytetyistä menetelmistä ja palveluista. Asiakaspalautteen kyselylomake pohjautuu Terveyden ja hyvinvointilaitoksen asiakaspalautteen kansallisen keräämisen yhtenäistämisen suosituksiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiedon keruuseen ja tiedolla johtamiseen on esihenkilöiden kanssa tehty prosessikuvaus, jota arvioidaan säännöllisesti 4 kertaa vuodessa. Terapiakoordinaattori ohjaa toimintamallin prosessia  ja muokkaa Forms-lomakkeiden sisältöä. Esihenkilöt käyvät säännöllisesti läpi tietoa omissa yksiköissään.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi soveltaa muissa sote-palveluissa. Toimintamallin perustalla on ymmärrys tiedon keräämisen merkityksestä ja siitä, miten tietoa voidaan käyttää johtamisessa. On tärkeää alkuvaiheessa kartoittaa mitä tietoa on jo saatavilla ja mitä tietoa tarvitaan lisää. Kerätyn tiedon tulee olla sellaista, jonka avulla voi toimintaa johtaa ja kehittää. On mietittävä sopiva tiedonkeruumenetelmä ja selkeät ohjeet tiedon keräämiseksi.  Tiedon keruun suunnittelussa on huomioitava keneltä tietoa kerätään, koska se myös vaikuttaa siihen mitä ja miten tietoa kerätään. Tiedon keruussa ja käsittelyssä on myös huomioitava tietoturva. Lisäksi ei kerätä tietoa varmuuden vuoksi, vaan kerätään vain sellaista tietoa jota tarvitaan. 

Kansikuva
Tiedon keruu

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt