Tiedon keruu ja tiedolla johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella Aikuisten monialaisissa palveluissa(RRP, P4, I1)
Tiedon keruu ja tiedolla johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella Aikuisten monialaisissa palveluissa(RRP, P4, I1)
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Aikuisten monialaisissa palveluissa kerätään tietoa menetelmien ja palveluiden vaikutuksesta ja tietoa käytetään arkijohtamisessa. Kokonaisuuteen liittyy myös vertaiskehittäminen.
Toimintamallin nimi
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Aikuisten monialaisissa palveluissa kerätään tietoa menetelmien ja palveluiden vaikutuksesta ja tietoa käytetään arkijohtamisessa. Kokonaisuuteen liittyy myös vertaiskehittäminen.
Tiedon keruu ja tiedolla johtamisen -toimintamallissa alussa määriteltiin miten ja mitä tietoa kerätään palveluista. Tiedon keruu toteutetaan erilliskeräyksenä Forms-lomakkeilla hoitoonohjaus- ja hoitotapahtumalomakkeilla. Tietoa keräävät työntekijät esihenkilöiden ja terapiakoordinaattorin tukemana. Forms-lomakkeista saatu tietoa on linkitetty PowerBI- työkaluun Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Raportointi ja analytiikka – yksikön avulla. PowerBI-työkalu koostaa kerätyt tiedot visuaaliseen näkymään esihenkilöiden käyttöön. Tietoa kerätään myös asiakaspalautteiden kautta. Kerätyt tiedot käydään työyksiköissä läpi esihenkilöiden toimesta. Lisäksi kerätty tieto käydään läpi palveluiden johtoryhmässä neljä kertaa vuodessa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Tiedon keruu ja tiedolla johtamisen prosessiin vaikuttaa sotepalveluissa lisääntynyt tarve saada tietoa toiminnan vaikutuksista ja vaikuttavuudesta.
Perusajatuksena palveluiden toteuttamisessa on, että oikea hoito oikealle ihmiselle oikeaan aikaan → tuottaa todellisen muutoksen hyvinvoinnissa → joka taas johtaa resurssien järkevä käyttöön. Vaikuttavat mielenterveyspalvelut: → auttavat asiakasta voimaan paremmin, toimimaan paremmin ja palaamaan omaan arkeensa. Lisäksi palvelut ovat oikea-aikaisia, tutkimusnäyttöön perustuvia, asiakaslähtöisiä ja jatkuvuuden turvaavia.
Aikuisten monialaisten palveluiden työntekijät toteuttavat tiedonkeruuta erilliskeruuna Forms-lomakkeiden avulla. Erilliskeruun avulla on saatu tietoa siitä, miten käytössä olevat menetelmät ja palvelut vaikuttavat asiakkaiden vointiin oirepisteiden sekä jatkohoidon tarpeen perusteella. Esihenkilöt ja työntekijät ovat saaneet tietoa miten palvelut ovat vaikuttaneet asiakkaiden vointiin myönteisesti. Samalla saadaan tietoa mahdollisista haasteista erilaisten asiakkaiden kohdalta. Tuotettu tieto tukee työntekijöiden työssä oppimista.
Lisäksi tiedonkeruuta tehdään asiakaspalautteiden kautta, joiden avulla saadaan asiakkaiden arvioita käytetyistä menetelmistä ja palveluista. Asiakaspalautteen kyselylomake pohjautuu Terveyden ja hyvinvointilaitoksen asiakaspalautteen kansallisen keräämisen yhtenäistämisen suosituksiin.
Tiedon keruuseen ja tiedolla johtamiseen on esihenkilöiden kanssa tehty prosessikuvaus, jota arvioidaan säännöllisesti 4 kertaa vuodessa. Terapiakoordinaattori ohjaa toimintamallin prosessia ja muokkaa Forms-lomakkeiden sisältöä. Esihenkilöt käyvät säännöllisesti läpi tietoa omissa yksiköissään.
Kansikuva