Raportointikäytännön kehittäminen

Jokainen työntekijä saa tarpeellisen ja ajantasaisen tiedon työyksikön ja asukkaiden tilanteesta raportointikäytäntöjä miettimällä ja kehittämällä.

Toimintamallin nimi
Raportointikäytännön kehittäminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Jokainen työntekijä saa tarpeellisen ja ajantasaisen tiedon työyksikön ja asukkaiden tilanteesta raportointikäytäntöjä miettimällä ja kehittämällä.

Toteutuspaikka
Varha, asumis- ja laitospalvelut Turku, Kulkurin Valssi 4
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Turku
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Luotu

Luotu

25.8.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

25.11.2025
Ratkaisun perusidea

Selkeä ohje raportointiin, joka kirjattuna joka päivä työnjakolistaan. Aamulla koko henkilökunta kokoontuu klo 7-7:10 päivittäisjohtamisen taulun äärelle, josta sairaanhoitaja, vastaava sairaanhoitaja tai vastuuhoitaja käy läpi päivän tapahtumat, varmistaa riittävän henkilöstön, lääkeluvallisten sijoittelun sekä akuutit asukkaisiin liittyvät asiat. Klo 13:45-14:00 yksi aamuvuoron hoitaja kummastakin tuvasta pitää raportin koko iltavuorolle.

Toimintaympäristö

Henkilökunta tekee vuorotyötä sekä työskentelee kahdessa eri tuvassa, jolloin tiedonkulku on haasteellista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä yksikön vakituinen henkilökunta sekä sijaiset. Kohderyhmänä myös asukkaat, joiden hoitoon tiedonkulku vaikuttaa. Jokainen henkilökunnasta osallistuu raportointiin ohjeen mukaan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jokainen osallistuu ohjeen mukaan yllä mainittuihin raporttitilanteisiin. Resursseja toimintamalli ei vaadi normaalia enempää. Raportin sisällön määrittely vaatii ohjeistamista, jotta pysytään olennaisessa ja määritellyssä ajassa. Tähän tarvitaan sairaanhoitajien vastuuta jalkauttaa toimintaa. Esihenkilön on seurattava ajankäyttöä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kyselyn mukaan raportointimalli on ollut toimiva ja vakiinnutettiin nopeasti. Malli selkeyttää tiedonjakamista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on helppo toteuttaa erilaisiin yksiköihin mukaellen aikaa. Toteumista pitää seurata, sillä jossakin vaiheessa huomioitiin ajan venyvän ja raportoitiin epäolennaisia asioita. Osa iltavuoroon tulijoista jäi toimistoon jo odottamaan raportin alkua. Esihenkilön puututtava tällöin tilanteeseen ja käytävä keskustelua onko toimintamallia tarpeen päivittää.

Kehittämisen vaihe

Valmis