RAI-tiedon hyödyntäminen ja osaamisen vahvistaminen, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamalli ikäihmisten palveluihin RAI-tiedon systemaattiseen hyödyntämiseen sekä RAI-osaamisen vahvistamiseen.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli ikäihmisten palveluihin RAI-tiedon systemaattiseen hyödyntämiseen sekä RAI-osaamisen vahvistamiseen.
Toimintamalli vahvistaa ikäihmisten palveluissa lähijohtajien RAI-osaamista, systemaattista RAI-tiedon hyödyntämistä, selkeyttää RAI-rooleja ja vastuita sekä parantaa kokonaisvaltaisesti toimialueen RAI-toimintakulttuuria.
Toimintamallin alussa toteutimme ikäihmisten palveluissa työskenteleville lähijohtajille RAI-osaamiseen liittyvän kyselyn, jonka perusteella aloimme suunnittelemaan kehittämisen kokonaisuutta. Kyselyn vastausten perusteella lähijohtajat kokivat tarvitsevansa vahvistamisesta laajasti RAI-osaamiseensa, muun muassa mittaritulosten tulkintaan ja tiedon hyödyntämiseen päivittäisessä johtamisessa, laatumoduulin käyttöön ja tiedon hyödyntämiseen päivittäisessä johtamisessa, laatumoduulianalyysien sisältöjen ymmärtämiseen sekä RAI-raporttien hakuun RaiSoft-järjestelmästä.
Tavoitteena oli myös selkeyttää RAI-rooleja ja vastuita omahoitajasta johdon tasoon.
Näiden laajojen kehittämistarpeiden rinnalla pystytään vastaamaan muihin esiinnousseisiin kehittämistarpeisiin loogisemmin ja paremmin.
Toimintamallin keskeiset aikaansaannokset:
- Lähijohtajien RAI-osaamisen polku: Sisältäen neljä eri aiheista RAI-koulutusta, kirjalliset materiaalit sekä osaamisen varmistamisen tehtävän. Osaamisen polkua hyödynnetään jatkossa uusien lähijohtajien perehdytyksen tukena. Organisaatio seuraa sovitulla tavallaan koulutusten käyneiden määrää.
- RAI-roolien ja vastuiden selkeyttäminen: Tavoitteena selkeyttää RAI-roolit ja vastuut omahoitajasta tulosaluejohdon tasolle. Jokaisen roolin keskeiset tehtävät auki kirjoitetaan ja tuodaan näkyväksi Oma Hämeen intraan.
- RAI-ohjeiden saavutettavuuden parantaminen: RAI-ohjeet kerättiin Oma Hämeen intraan, jotta ne ovat helposti saatavilla.
- Olemassa olevia Oma Hämeen sisäisiä RAI-työpajoja kehitettiin tarpeisiin sopivammaksi ja teemoiteltiin niiden aiheet osaamisen vahvistamisen mukaisesti.
RAI-arviointivälineistö (RAI, Resident Assessment Instrument) on standardoitu välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin ja hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. Vanhuspalvelulaki edellyttää RAI-välineistön käyttöä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa säännöllisten sosiaalipalvelujen tarvetta arvioitaessa sekä palvelujen toteutuksen aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tukee RAI-välineistön käyttöönottoa ja jatkuvaa käyttöä iäkkäiden palveluja järjestävissä ja tuottavissa organisaatioissa. RAI-välineistön järjestelmällinen käyttöönotto ja jatkuvaa käyttöä tukevien toimintamallien luominen varmistaa, että RAI-välineistön käyttö toteutuu yhdenmukaisesti ja luotettavasti ja sen avulla saatua tietoa käytetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella ikäihmisten palveluissa RAI-järjestelmä on käytössä jokaisella tulosalueella; asiakasohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa.
Toimintamalli on tarkoitettu RAI-arviointivälineistöä käyttävien yksiköiden lähijohtajille, asiantuntijoille, päälliköille, tulosaluejohtajille sekä työntekijöille.
Ikäihmisten toimialalla työskenteleville lähijohtajille laadittiin RAI-koulutuskokonaisuus, joka koostui yhteensä 12 koulutuskerrasta, jotka jaettiin kolmen tulosalueen (asiakasohjaus, asumispalvelut ja kotihoito) kesken.
Koulutustallenteet sekä koulutusmateriaalit vietiin organisaation omaan verkko-oppimisympäristöön, jossa koulutuksen voi suorittaa myös myöhemmin. Koulutuskokonaisuus toimii jatkossa myös RAI-perehtymisenä uusille lähijohtajille.
Koulutuskokonaisuuden suorittaneiden osuutta organisaatiossa seurataan.
Tavoitteena kokonaisuudelle oli, että ikäihmisten toimialalta 100% lähijohtajista suorittaa RAI-koulutuskokonaisuuden;
- Toteutunut osallistuja määrä oli XX / 58 lähijohtajaa
Osaamistason nousua mitattiin kysymyksellä: "Millaiseksi koet oman RAI-osaamisesi?". Kysely laadittiin lähijohtajille ennen koulutuskokonaisuuden aloittamista sekä koulutuskokonaisuuden suorittamisen jälkeen;
- Ennen koulutuskokonaisuutta RAI-osaamisensa koki erittäin hyväksi 0%, hyväksi 3%, kohtalaiseksi 36%, huonoksi 58% ja erittäin huonoksi 3%.
- Koulutuskokonaisuuden jälkeen RAI-osaamisensa koki erittäin hyväksi %, hyväksi %, kohtalaiseksi %, huonoksi % ja erittäin huonoksi %.
Kansikuva