Pitkäaikaissairaiden digipolkujen rakentaminen (Etelä-Savon hyvinvointialue, RRP2, P4, I1)
Pitkäaikaissairaiden digipolkujen rakentaminen (Etelä-Savon hyvinvointialue, RRP2, P4, I1)
Digipolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.
Toimintamallin nimi
Digipolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.
Digipolku mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen alueen asukkaille.
Digipolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla. Digipolulla tukea saavat 2 tyypin diabetesta, sydän- ja verisuonisairautta ja keuhkosairauksia sairastavat asukkaat.
Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on esimerkiksi mahdollisuus kerätä tietoa erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa. Asiakas saa myös elintapaohjausta itsenäisesti perehtyen digipolun sisällön avulla. Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan tilanteesta ennen vastaanottoa, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. Digipolun kautta tapahtuu myös viestintä asiakkaan ja ammattilaisen välillä.
Asiakkaan näkökulmasta digipolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden käyttää polulla olemassa olevaa materiaalia. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin, kun oma vointi/tilanne sen sallii.
Digipolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia kokonaan vaan kannustaa omahoitoon ja mahdollisesti lyhentää kohtaavaa palvelua tai vähintään käyntien määrää. Kohtaava vastaanotto voi tapahtua myös etävastaanottona.
Etelä-Savossa pitkäaikaissairaiden määrä kasvaa väestön ikääntymisen myötä. Alueella välimatkat ovat pitkiä, eikä julkinen liikenne tavoita kaikkia asukkaita. Tämän vuoksi tarvitaan uusia ratkaisuja, jotka tukevat ihmisten omahoitoa ja helpottavat palvelujen saavutettavuutta.
Pitkäaikaissairaiden digipolut tarjoavat mahdollisuuden sitouttaa asiakkaat omahoitoon digitaalisin keinoin. Kun omahoito vahvistuu, lähivastaanottojen kontaktit lyhenevät ja käyntimäärät vähenevät. Tämä parantaa asiakkaiden arkea ja vähentää terveydenhuollon kuormitusta. Digipolut tukevat myös yhdenvertaisuutta, sillä ne tuovat palvelut lähemmäs ihmisiä riippumatta asuinpaikasta.
Kohderyhmänä koko alueen täysi-ikäinen väestö. Asiakkaita ollut testaamassa digipolkujen sisältöä ja toimivuutta sekä helppokäyttöisyyttä. Heille lähetetty kysely, jonka tulosten pohjalta tehty/tehdään muutoksia digipoluille. Ensimmäisessä asiakasarvioinnissa kyseessä tutkimusasetelma, jossa kyselyn lisäksi osalle asiakastestaajista pidettiin ryhmähaastattelu.
Omassa organisaatiossa kehittämisryhmissä mukana olleet ammattilaiset lähtevät ensin kiinnittämään asiakkaita digipoluille. Ammattilaisten ohjeet digipolkutyöskentelyyn on koottu yhteen paikkaan ja tarkoitus tehdä ohjeiden pohjalta ammattilaisen verkkokurssi osaksi vastaanottotyön perehdytystä.
Koko henkilöstön perehdytys toimintamalliin tulossa esimerkiksi hoitajien koulutuskeskiviikoissa. Myös erillinen asteittain tapahtuva koulutus suunnitteluvaiheessa.
Ajanvarauskirjat luodaan uudelleen niin, että digipolkutyöskentelyyn varataan SÄHKAS-aikaa.
Arvokkaita käyttäjäpalautteita saatiin asiakasarviointeihin osallistuneilta asiakkailta, joiden palautteen perusteella polkuihin tehtiin muutoksia ennen tuotantoon vientiä. Huomionarvoista on, että asiakastestaajien NPS oli 88. Polkuja lähdettiin hiljalleen viemään asiakkaille tuotantoon alkukesästä 2025 työryhmiin osallistuneiden toimesta. Syksyllä 2025 järjestettiin laajemmin työpajoja, joiden tuloksena polkujen avauksia on tehty huomattavasti kasvavalla vauhdilla.
Vielä tässä vaiheessa ei ole kuin ammattilaisten vapaita palautteita käytössä:
-
"Helpottanut tiedon jakamista"
-
"Ei tarvii muistaa kertoa ihan kaikkea vastaanotolla"
-
"Potilaan ei tartte muistaa kaikkea yhden käynnin perusteella vaan voi palata asioihin"
-
"Uuden lääkkeen aloituksen ohjaus helpompaa"
-
"Voi vastaanottaa omamittauksia polun kautta"
-
"Puhelimessa asia rönsyilee ja voi olla että puuttuu jotain tietoja"
-
"Kirjaaminen helpompaa, tulee oleelliset asiat ja osan voi kopioida"
-
"Saa hyvin kuvan potilaan kokonaisterveydentilasta"
-
"Potilas matalalla kynnyksellä voinut kertoa myös mielenterveysasioista"
Kansikuva