Omaolon ammattilaislähtöisten sisältöjen kokeilut, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Omaolon ammattilaislähtöisten Verenpaineen hoitosuunnitelman ja Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeiden kokeilut Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluissa. 

Toimintamallin nimi
Omaolon ammattilaislähtöisten sisältöjen kokeilut, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaolon ammattilaislähtöisten Verenpaineen hoitosuunnitelman ja Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeiden kokeilut Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluissa. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Digitaalinen terveysaseman kehitysyksikkö yhteistyössä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pilotteihin osallistuvat yksiköt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maija Grönlund

Luotu

26.7.2024

Viimeksi muokattu

24.9.2025
Ratkaisun perusidea

Omaolon Verenpaineen hoitosuunnitelmalomake oli farmasistien takaisinsoittoa tekevillä farmasisteilla kokeilussa. He ehdottivat lomakkeen täyttämistä asiakkaille, joilla oli todettu verenpainetauti ja jotka olivat yhteydessä verenpainelääkitykseen liittyen. Kun asiakas antoi suostumuksen lomakkeen käytölle, loi ammattilainen verenpaineen hoitosuunnitelmalomakkeen asiakkaalle Omaolossa. Asiakas täyttää lomakkeelle kotimittaustulokset neljältä päivältä (aamu- ja iltamittaukset) ja lomake laskee niistä keskiarvon.  ​Lisäksi lomakkeella kysytään oireita, riskitekijöitä ja käytössä olevia lääkkeitä. Asiakas saa tulosten perusteella yhteenvedon. Asiakkaan vastaukset lähtevät ammattilaisen työjonolle. Ammattilainen liittää yhteenvedon pohjalta luodun tiivistelmän potilastietojärjestelmään, kirjaa asiakkaan lomakkeelle syöttämät verenpaine-arvot rakenteisesti potilastietojärjestelmään ja tekee suunnitelman jatkosta. 

Omaolon määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeisiin kuuluvien Lasten ja nuorten suunterveyskyselyn ja 5.-luokkalaisten vanhempien esitietolomakkeen kohdalla toimintamalli käynnistyy sillä, että ammattilainen luo Omaolossa linkin esitietolomakkeelle. Linkki jaetaan halutulle asiakasjoukolle esimerkiksi Wilman, Maisan tai e-kirjeen avulla. Linkin saanut asiakas pääsee täyttämään hänelle tarkoitetun esitietolomakkeen Omaolossa, ja vastaukset lähetetään ammattilaisen työjonolle. Ammattilainen pääsee tutustumaan lomakkeeseen vastaanottoa edeltävästi, ja voi suunnitella vastaanoton kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi, ja esimerkiksi kohdistaa vastaanotolla terveysneuvontaa erityisesti lomakkeelta esiin nousseisiin aiheisiin.  

Toimintaympäristö

Kestävän kasvun ohjelman yhtenä tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tässä voidaan hyödyntää erilaisia toimintamalleja ja digitaalisia työkaluja, muun muassa Omaoloa. ​Omaolon ammattilaislähtöisten sisältöjen avulla voidaan vahvistaa ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista.​ Omaolon ammattilaislähtöisiin sisältöjä ovat hyvinvointitarkastus, verenpaineen hoitosuunnitelma ja määräaikaistarkastuksen lomakkeet.

Kestävän kasvun hankkeen aikana Omaolon ammattilaislähtöisiä sisältöjä kokeiltiin Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluissa. Verenpaineen hoitosuunnitelmaa terveysasemilla, kouluterveydenhuollossa 5.-luokkalaisten määräaikaistarkastuksen vanhempien esitietolomaketta sekä suun terveydenhuollossa Lasten ja nuorten suun terveyskyselyä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolon Verenpaineen hoitosuunnitelmalomake on ollut Omaolossa käytettävissä vuodesta 2020 lähtien. Lomaketta voitaisiin hyödyntää terveysasemilla, mutta sitä ei kuitenkaan ole hyödynnetty. Nyt lomaketta kokeiltiin terveysasemapalveluissa siten, että lomaketta hyödynsivät farmasistit terveysasemilla. 

  • Lomake soveltuu verenpainetautipotilaan kokonaistilanteen seurantaan esimerkiksi verenpainelääkityksen aloituksen yhteyteen tai sen säätämistä varten tai reseptin uusintojen yhteydessä. Lomakkeen avulla voidaan korvata seurantakäynti. Kokeilun aikana ammattilaiset antoivat palautetta lomakkeen käytöstä. Ammattilaisilta kerättiin palautetta lomakkeen käytöstä, mutta asiakkailta ei palautetta saatu. 

Omaolon määräaikaistarkastuksen lomakkeisiin kuuluvaa lasten ja nuorten suun terveyskyselyä pilotoitiin suun terveydenhuollossa. Kouluterveydenhuollossa puolestaan hyödynnettiin 5.-luokkalaisten vanhempien esitietolomaketta.

  • Lasten ja nuorten suun terveyskysely on tarkoitettu täytettäväksi määräaikaista suun terveydenhuollon käyntiä edeltävästi. Lomakkeen voi täyttää lapsi tai nuori itse tai huoltaja yhdessä lapsen kanssa. Lomakkeelle ei tarvitse tunnistautua, mutta lomakkeelle täytetään vastaanotolle menevän lapsen henkilötunnus. Asiakkailta ja ammattilaisiltapalautetta kerättiin lomakkeen käytöstä.
  • 5.-luokkalaisten vanhempien esitietolomake vastaa THL:n paperista esitietolomaketta ja on nimensä mukaisesti tarkoitettu koululaisen vanhempien täytettäväksi määräaikaistarkastusta edeltävästi. Lomakkeen käytön aikana ammattilaisilta ja asiakkailta kerättiin palautetta. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. 

Ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. Omaolon pääkäyttäjät tukevat Omaolon käytössä perehdytyksen jälkeenkin. Esihenkilöiden ja johdon sitoutuminen digitaalisen työkalun käyttöön on tärkeässä roolissa. Esihenkilöt kannustavat ja mahdollistavat uuden tavan työskennellä hyödyntämällä digitaalista esitietolomaketta.  Omaolon sisältöjen käytön juurruttamisessa on lomaketta hyödyntävillä ammattilaisilla iso vaikutus, hyvät käyttökokemukset kannustavat käyttämään lomaketta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Verenpaineen hoitosuunnitelma: 

Käyttömäärä verenpaineen hoitosuunnitelmalomakkeelle jäi vähäiseksi, koska asiakkaita oli kolme kuukautta kestäneen pilotin aikana vaikea löytää ja motivoida osallistumaan. Digipalveluiden käyttö koettiin haastavaksi, ja moni kieltäytyi kokeilusta kiinnostuksen puutteen vuoksi tai koska koki, ettei seurannalle ollut tarvetta. Osa asiakkaista lupautui täyttämään lomakkeen, mutta muistutuksista huolimatta seurantaa ei toteutettu.

Ammattilaisilta saadut kommentit olivat myönteisiä: Alussa epäröitiin onnistumista, mutta käyttökokemuksen myötä käytettävyys vahvistui. Omaolo koettiin helppokäyttöiseksi, lomakkeen luominen sujui hyvin, ja yhteenvedon lisätiedot, kuten verenpaineen keskiarvo ja mahdolliset asiakkaan oireet, koettiin hyödyllisiksi. Farmasistit arvioivat, että lomaketta voisi hyödyntää myös esimerkiksi äitiysneuvolassa, diabeetikoille sekä niille potilaille, joilla ei vielä ole verenpainetautidiagnoosia, mutta jotka kertovat verenpaineen olleen koholla. Lomakkeen hyödyntäminen kokeilun jälkeen on ammattilaisen vastuulla ja sen käyttö on toistaiseksi mahdollista kaikilla terveysasemilla. 

Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet:

 Lasten ja nuorten suun terveyskysely: Linkki Omaolon Lasten ja nuorten suun terveyskyselyyn on ollut täytettävissä hel.fi -sivujen kautta keväästä 2021 lähtien. Aktiivista markkinointia asiakkaille kyselystä ei olla tehty, ja lomakkeen täyttömäärät ovat olleet pieniä. Lomaketta pilotoitiin Myllypuron alueella vuoden 2023 alussa pienellä kohderyhmällä, mutta lomaketäytöt ja tätä myöden käyttökokemukset jäivät vähäisiksi. Vuoden 2025 pilotissa pilotoivaa aluetta ja kohderyhmää laajennettiin Keskustan ja Pohjoisen terveys- ja hyvinvointikeskusalueille siten, että linkki esitietolomakkeelle jaettiin Maisa-viestin tai e-kirjeen avulla 7-, 11- ja 17-vuotiaille määräaikaistarkastukseen tuleville, osalle kohderyhmästä lähti myös muistute Wilman kautta. Kutsuja lähti kohderyhmille tammi-toukokuu aikana yhteensä 2419 kpl, ja täytettyjä Omaolon lomakkeita saapui ammattilaisen käsiteltäväksi 140 kpl​.

​Suurin osa ammattilaisista koki, että Omaolon lomake tukee terveysneuvontaa ja lisää asiakkaiden tietoisuutta suun terveydestä. Lomakkeen sisältö ja omahoidon ohjeet ovat hyödyllisiä ja mahdollistavat yksilöllisemmän ohjauksen. Asiakaspalaute oli vähäistä, mutta myönteistä. ​ Laajasta jakelusta huolimatta vastausmäärät jäivät pieniksi. Osaltaan tähän vaikuttanee Maisan esitietolomake, joka lähtee asiakkaalle automaattisesti ajanvarauksen yhteydessä. 

5.-luokkalaisten vanhempien esitietolomake: Lomaketta pilotoitiin kouluterveydenhuollossa kahdessa pilotissa vuosien 2021-2022 aikana, jonka jälkeen lomake otettiin kaikissa Helsingin julkisissa kouluissa käyttöön. Lomakkeen käytöstä kuitenkin luovuttiin kevään 2024  aikana. Omaolon käyttö kouluterveydenhuollossa kohtasi haasteita hoitajien suuren vaihtuvuuden, perehdyttämisen ja käyttöoikeuksien ylläpidon vuoksi. Apotin ja Omaolon rinnakkaiskäyttö koettiin vaikeaksi, ja digitaalisten lomakkeiden hyödyntämisessä oli osalle ammattilaisista opeteltavaa. Käytön aktiivisuus vaihteli hoitajien innostuksen ja alueellisten tekijöiden mukaan, mutta esihenkilöt toivoivat yhtenäistä linjaa Omaolon käytössä. Lisäksi Maisaan oli alustavan tiedon mukaan tulossa kouluterveydenhuollon lomakkeet. Asiakkaat puolestaan kokivat lomakkeen käytön pääosin helppona ja parempana vaihtoehtona paperisen lomakkeen tilalle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttäminen vaatii sopimuksen DigiFinlandin kanssa. Jos  sopimus on olemassa, on toimintamallia mahdollista hyödyntää. Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa. Johdon ja esihenkilöiden tuki uuden, digitaalisen työkalun käyttöönotossa on merkittävässä roolissa työkalun käytön juurtumisessa. 

Lomakkeen (verenpaineen hoitosuunnitelma, 5.-luokkalaisten vanhempien esitietolomake) täyttääkseen asiakkaat tarvitsevat vahvan sähköisen tunnistautumisvälineen (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne). Asiakas voi täyttää esitietolomakkeen ajasta ja paikasta riippumatta kännykällä, tabletilla tai tietokoneella. Asiakasohjaus ja motivointi lomakkeen käyttöön ovat myös tärkeässä asemassa ja vaikuttavat lomakkeiden täyttömääriin.