Omaolo-palvelun käyttöönottojen laajentaminen ja kehitystyö Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Omaolo-palvelun käyttöönottojen laajentaminen ja kehitystyö Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Omaolo-palvelun käyttöönottojen, koordinoinnin ja toiminnan muutostuen malli, jossa toimitaan kansallisessa ja alueellisessa kehittämisyhteistyössä sekä alueellisen pääkäyttäjän koordinoimana.

Toimintamallin nimi
Omaolo-palvelun käyttöönottojen laajentaminen ja kehitystyö Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaolo-palvelun käyttöönottojen, koordinoinnin ja toiminnan muutostuen malli, jossa toimitaan kansallisessa ja alueellisessa kehittämisyhteistyössä sekä alueellisen pääkäyttäjän koordinoimana.

Toteutuspaikka
Kestävän kasvun Varsinais-Suomi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama -logo
Kuvateksti
Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).

Tekijä

Tekijä

Eemeli Impola

Luotu

Luotu

4.6.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

12.11.2025
Ratkaisun perusidea

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on RRP-hankkeen myötä laajennettu, yhtenäistetty ja keskitetty DigiFinlandin Omaolo-palvelun kautta tehtyjen sähköisten oire- ja palveluarvioiden käsittelyä. Omaolo on valtakunnallinen, sosiaali-, terveys- ja suun terveydenhuollon digitaalinen palvelu- ja asiointikanava, jonka avulla asukkaat voivat arvioida omaa hoidon tai palvelun tarvettaan ja saada ohjausta alueen palveluihin. Palvelu tukee itse- ja omahoitoa ja on käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.

Toimintamallissa keskeistä on ollut Omaolon kautta saapuvien oire- ja palveluarvioiden käsittelyn keskittäminen ja palvelun alueellinen laajentaminen. Aiemmin kuntakohtaisesti järjestetty käsittely on perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa keskitetty hyvinvointialueen yhteisiin työjonoihin, kun alueella siirryttiin yhteisiin potilastietojärjestelmiin vuosina 2024–2025. Tämä mahdollistaa yhtenäisen ja tasalaatuisen käsittelyn, jossa keskitetyn yksikön ammattilaiset hoitavat koko alueen tehtävät.  Keskittämisen myötä perusterveydenhuollossa Omaolon oirearviot ohjautuvat keskitetyn yksikön ammattilaisille, jotka käsittelevät sekä kiireettömät että virka-aikana saapuneet kiireelliset arviot. Virka-ajan ulkopuolella kiireellisiksi arvioidut oirearviot ohjautuvat suoraan alueen yhteispäivystykseen.

Suun terveydenhuollossa vastaava keskitetty malli otettiin käyttöön vaiheittain vuoden 2023 alusta alkaen, ja keväällä 2025 tehtävien käsittely keskitettiin yhteiseen yksikköön, kun alue siirtyi yhtenäiseen potilastietojärjestelmään.

Ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa tilanne muistutti terveyskeskusten osalta aiempaa mallia: osa kunnista oli ottanut Omaolon määräaikaistarkastuksia käyttöön jo ennen hyvinvointialueelle siirtymistä. Hankkeen aikana nämä palvelut laajennettiin koko hyvinvointialueelle – esimerkiksi neuvoloiden 1,5-vuotiaan laaja terveystarkastus otettiin käyttöön keväällä 2024, ja kouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa esitietolomakkeet otettiin käyttöön syksyllä 2024.

Myös sosiaalihuollossa Omaolon "Muu yhteydenotto" -kanava otettiin käyttöön koko alueella toukokuussa 2024, jolloin yhteydenotot ohjautuvat yhdelle työjonolle ja ammattilainen voi tarvittaessa ohjata ne oikealle toimijalle.

Toimintaympäristö

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) koostuu 27 kunnasta ja on vastannut Varsinais-Suomen julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista vuoden 2023 alusta lähtien. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen alueella asuu yhteensä noin 490 000 asukasta ja työntekijöitä hyvinvointialueella on yhteensä lähes 23 000. 

Alueen kunnissa ei kaikkialla oltu ehditty ottamaan Omaolo-palvelun sisältöjä käyttöön ennen hyvinvointialueelle siirtymistä. RRP Kestävän kasvun Varsinais-Suomi hankkeen kautta saatu rahoitus on mahdollistanut resurssit Omaolo-palvelun sisältöjen (oirearviot, määräaikaistarkastuksia, terveystarkastuksia sekä muun yhteydenoton sosiaalihuollon osalta) käytön levittämiseen koko alueen asukkaiden käyttöön. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolo-palvelun oirearvioiden ja digitaalisen terveystarkastuksen (muu) osalta kohderyhmänä ovat alueen yli 15-vuotiaat asukkaat, joilla on halua tai kykyä käyttää sähköisiä palveluita. Palvelu vaatii asukkaalta vahvaa tunnistautumista, mikäli tämä haluaa lähettää vastauksensa terveydenhuollon ammattilaiselle. 

Ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa on käytössä lakisääteisten terveystarkastusten esitietolomakkeita ja näiden osalta kohderyhmänä ovat lasten ja koululaisten huoltajat sekä toisen asteen opiskelijat. Lomakkeisiin vastaaminen edellyttää vahvaa tunnistautumista. 

Omaolo-palvelun Muu yhteydenoton sosiaalihuollon aiheet ovat alueen asukkaille käytettävissä kiireettömään asiointiin. Palvelu vaatii asukkaalta vahvaa tunnistautumista. 
Terveydenhuollon ja ehkäisevän terveydenhuollon aiheet jätettiin alueella ottamatta käyttöön, ne ovat tarjolla alueen oman sähköisen alustan kautta. 

Lisäksi kohderyhmänä ovat myös Omaolo-palvelun ammattilaisen käyttöliittymään koulutetut ja luvitetut alueen ammattilaiset. He kirjautuvat palveluun vahvan tunnistautumisen kautta. Ammattilaisilta on saatu aktiivisesti palautteita ja kehitysehdotuksia, joita on viety eteenpäin DigiFinlandille sekä Duodecimille jatkotyöstettäväksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallien juurruttamiseksi on tarvittu:

  • johdon tuki muutokselle
  • hyvin suunnitellut toimintamallit ja valmius tarvittaessa hienosäätää niitä matkan varrella saatujen kehitysehdotusten ja palautteiden perusteella, substanssiosaajia/asiantuntijoita mukana suunnittelun eri vaiheissa
  • alueen Omaolo-pääkäyttäjien toimesta:
    • ammattilaisten koulutus siten, että he perehdyttävät jatkossa omat uudet työntekijät
    • pääkäyttäjien tukea saatavilla matalalla kynnyksellä käyttöönoton ajan ja sen jälkeen
    • käyttöoikeuksien luvitus työjonoille
    • Omaolossa palveluohjausten rakentaminen sekä niiden testaaminen
  • viestintä asukkaille ja ammattilaisille
  • käyttöönoton jälkeinen seuranta tuotannossa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolo-palvelun oirearviot ovat nyt koko hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä vuorokauden ympäri, viikon jokaisena päivänä. Oirearvioiden käyttö on lisääntynyt: niiden määrä nousi 18 % vuodesta 2023 vuoteen 2024. Oirearviotehtävien käsittelyn keskittäminen on tuonut asukkaille tasalaatuisempaa palvelua ja nopeuttanut ammattilaiskontaktin saamista.

Sähköisten määräaikaistarkastuslomakkeiden käyttöönotolla yhtenäistettiin neuvoloiden, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon käytäntöjä syksyllä 2024. Ammattilaiset ovat kokeneet sähköisen lomakkeen helpoksi käyttää, ja paperisten lomakkeiden käsittely on vähentynyt merkittävästi. Lomakkeiden täyttöjen määrä tammi–toukokuussa 2025 on jo ylittänyt koko vuoden 2024 kokonaismäärän.

Sosiaalipalveluissa otettiin käyttöön sähköinen yhteydenottokanava kiireettömiä asioita varten. Yhteydenoton perusteella asiakkaan tilannetta voidaan arvioida ja ohjata sujuvasti myös muihin palveluihin, kuten terveys- tai suun terveydenhuoltoon. Asiakkaan ei tarvitse tehdä erillisiä yhteydenottoja eri palveluihin, vaan asiointi jatkuu saman kanavan kautta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Varaa riittävästi aikaa valmistelutyölle, mukana on hyvä olla substanssiosaajia/asiantuntijoita. Varmista, että johto ymmärtää mitä ollaan tavoittelemassa, se edesauttaa tärkeän tuen saamista. 
Mikäli ammattilaisia on paljon ja/tai esiintyy paljon vaihtuvuutta, niin koulutuksia kannattaa tallentaa, jotta niitä voidaan alueella myöhemmin käyttää uusien ammattilaisten perehdyttämisen tukena, samoin vanhat voivat palata niihin muistin virkistämiseksi. Ammattilaisilla on myös hyvä olla matalan kynnyksen tuki mahdollisten ongelmatilanteiden varalta.
Ota viestintä ajoissa mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan asukasviestintää, palvelu on tarkoitettu heille käytettäväksi.