Muistihoitajien etävastaanotot, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Muistihoitajien etävastaanotosta saadut kokemukset ovat olleet positiivisia. Etävastaanotto mahdollistaa joustavasti omaisen osallistumisen vastaanotolle, mikä parantaa tiedonkulkua ammattilaisen ja asiakkaan sekä lähipiirin välillä.

Toimintamallin nimi
Muistihoitajien etävastaanotot, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Muistihoitajien etävastaanotosta saadut kokemukset ovat olleet positiivisia. Etävastaanotto mahdollistaa joustavasti omaisen osallistumisen vastaanotolle, mikä parantaa tiedonkulkua ammattilaisen ja asiakkaan sekä lähipiirin välillä.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

13.11.2025

Viimeksi muokattu

13.11.2025
Ratkaisun perusidea

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on muistihoitajien käyntejä tarjottu ainoastaan lähivastaanottoina. Muistihoitajien etävastaanottojen pilotointi käynnistettiin suunnitteluvaiheella toukokuussa 2025 määrittelemällä mitkä palveluprosessin vastaanotoista soveltuivat etävastaanottoina pidettäviksi. Etävastaanotoksi soveltuvaksi vastaanottokäynniksi tunnistettiin asiakkaan ensimmäinen kontrollikäynti muistisairausdiagnoosin saamisen jälkeen

Kontrollikäynti muistihoitajalla painottuu paljon ohjaamiseen ja neuvontaan, etävastaanoton koettiin soveltuvan hyvin käynnin tarpeisiin. Myös terveys- ja hoitosuunnitelman laatiminen yhdessä asiakkaan ja läheisen kanssa onnistui hyvin muistihoitajan etävastaanottona.  

Etävastaanotto mahdollistaa joustavasti omaisen osallistumisen vastaanotolle, mikä parantaa tiedonkulkua ammattilaisen ja asiakkaan sekä lähipiirin välillä. Etävastaanotto mahdollistaa myös sen, ettei asiakkaan tarvitse liikkua kotoa mihinkään

Toimintaympäristö

Etävastaanottoja toteutetaan vastaanottopalveluissa, osana muistihoitajien työnkuvaa. 

Etävastaanottojen kehittäminen on yksi hyvinvointialueen strategisista tavoitteista. Digitaalisten asiointikanavien mahdollistaminen on nykyaikaista ja asiakasystävällistä. Palveluiden monikanavaistuminen mahdollistaa digitaalisten palveluiden kokonaisuuksien kehityksen myös tulevaisuudessa. Etävastaanottoja hyödynnetään laajasti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-palveluissa (ETÄVASTAANOTOT SOTE-PALVELUISSA | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1) | Innokylä).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmänä ovat muistisairausdiagnoosin saaneet asiakkaat sekä heidän läheiset, joilla on halu sekä kyky asioida digitaalisissa palveluissa. Hyvinvointialueen digitaalisissa palveluissa läheinen voi asioida yli 18-vuotiaan puolesta Suomi.fi valtuuksilla. Puolesta asiointi tunnistettiin muistisairaiden hoidossa tärkeäksi tekijäksi, sillä läheiset osaavat antaa tärkeää tietoa asiakkaan arjen toimintakyvystä.

Etävastaanotoille soveltuvat sellaiset vastaanottopalvelut, joissa ei vaadita fyysistä tutkimusta tai hoitoa. Muistisairastuneen etävastaanotolle soveltuvuuden arvioinnissa ammattilaisella on merkittävä rooli ja se edellyttää ammattilaiselta suunnittelua. Etävastaanottoa edeltävästi ammattilainen arvioi millaiset digitaidot asiakkaalla on, onko asiakkaalla riittävät välineet asiointiin ja onko läheisiä, joilta saisi tukea. Samalla on mahdollisuus myös käydä läpi ohjeet ja antaa neuvontaa etävastaanottoon liittyen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Ammattilaisia osallistetaan suunnitteluvaiheesta lähtien
  • Tunnistaa, mitkä vastaanotot soveltuvat etävastaanottoina toteutettaviksi
  • Ammattilaisen tulee osata arvioida etävastaanotolle soveltuvat asiakkaat ja hänellä tulee olla riittävä osaaminen ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä ja puolesta asiointiin liittyen
  • Ammattilaisilla toimivat työvälineet ja koulutus etävastaanottojen pitämiseen

Etävastaanottojen käyttöönotto ei edellytä lisäresursointia, kun se suunnitellaan joustavasti osaksi ammattilaisen työaikaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana toteutetuista etävastaanotoista läheisiltä saatiin positiivista palautetta. Puolesta asioiden etävastaanotolle liittyminen onnistui helposti. Läheisen avulla etävastaanotolla asioiminen sujui vaivattomasti tilanteissa, joissa asiakas ei itse voi digitaalisia välineitä käyttää esimerkiksi näkövamman vuoksi. Etävastaanoton käyttö koettiin helpoksi ja etävastaanotolle liittyminen onnistui myös OmaEP digipalvelua ensikertaa käyttäviltä asiakkailtakin. 

Ammattilaiset kokivat etävastaanoton soveltuvan hyvin kontrollikäynnin tarpeisiin. Myös terveys- ja hoitosuunnitelman laatiminen yhdessä asiakkaan ja läheisen kanssa onnistui hyvin muistihoitajan etävastaanottona. Ammattilaiset olivat halukkaita jatkossakin tarjoamaan etävastaanottoja siihen soveltuville asiakkaille. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etävastaanottojen toimintamalli on sovellettavissa myös muihin vastaanottopalvelussa pidettäviin pitkäaikaissairauksien seurantoihin. Liikkeelle lähtö on tärkein tekijä etävastaanottojen käyttöönotoissa. Kun etävastaanotto saadaan systemaattiseen käyttöön ja käytöstä saadaan kokemusta, sen soveltaminen muihin palveluihin on helpompaa.

Kansikuva
Muistihoitajan etävastaanotto

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä