Kehittäjäasiakastoiminta, Lapin hva, (RRP, P4, I1)

Kehittäjäasiakkaat ovat osallistunet laajasti Vasa 2 -hankkeen kehittämiseen. Kehittäjäasiakastoimintaa on vahvistettu mentorointipilotilla, jossa kokeneemmat kehittäjäasiakkaat auttavat uusia kehittäjäasiakkaita kiinnittymään kehittämistoimintaan.

Toimintamallin nimi
Kehittäjäasiakastoiminta, Lapin hva, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittäjäasiakkaat ovat osallistunet laajasti Vasa 2 -hankkeen kehittämiseen. Kehittäjäasiakastoimintaa on vahvistettu mentorointipilotilla, jossa kokeneemmat kehittäjäasiakkaat auttavat uusia kehittäjäasiakkaita kiinnittymään kehittämistoimintaan.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lappi
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Hiltula

Luotu

28.4.2025

Viimeksi muokattu

28.10.2025
Ratkaisun perusidea

Kehittäjäasiakkaat ovat olleet keskeinen osa Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen (Poske) kehittämistyötä jo 2000-luvun alusta. Toiminta on vakiintunut osaksi Posken (2002-2025) rakenteita ja vahvistanut asiakaslähtöistä kehittämiskulttuuria.

Kehittäjäasiakkaiden kanssa on vuosien varrella kehitetty erilaisia yhteiskehittämisen muotoja ja järjestetty säännöllisiä valmennuksia, joissa mukana ovat olleet sekä asiakkaat että ammattilaiset suunnittelijoina ja toteuttajina. Viimeisimmän valmennuskokonaisuuden (2024) yhteydessä haluttiin vahvistaa uusien osallistujien kiinnittymistä kehittämisrakenteisiin. Tästä syntyi ajatus mentorointimallista, jossa kokeneemmat kehittäjät tukevat ja ohjaavat uusia toimijoita yhteisessä kehittämistyössä. Valmennuskokonaisuudesta vastasi HOP-hanke, jonka kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä. 

Kehittäjäasiakkaat ovat olleet tiivisti mukana kaikissa VASA2-hankkeen kokonaisuuksissa. He ovat olleet mukana kehittämässä mm. 

  • Sosiaalipalveluiden kehittämiskokonaisuus:
    • Vammaispalvelut - PTA-valmennus
    • Ensiarvioinnin pilotti - asiakaspalautelomakkeet
  • Kehittäjäasiakasvalmennus
  • Kehittäjäasiakasmentorointi
  • Mielenterveys ja riippuvuuspalveluiden kehittäminen
    • Psykososiaaliset menetelmät – palaute ja verkostoesittely
    • Nepsy-palvelupolku
    • Päihde- ja riippuvuuspalveluketju
    • Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen + esite asiakkaan ääni monialaisessa yhteistyössä
  • Terveyspalveluiden kehittämiskokonaisuus
    • Hoidon jatkuvuusmallin seminaari
    • Pitkäaikaissairauksien omahoidon seurantalomakkeet
    • Terveysaseman asiointiohjeen kehittämistyöpaja
  • Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kehittämiskokonaisuus
    • Hyvinvointia arkeesi –sivuston kehittäminen
    • Arkeen Voimaa -ryhmät vertaisohjaajakoulutus

 

Toimintaympäristö

Kehittäjäasiakkaat ovat keskeinen osa palvelujen ja toimintamallien kehittämistä VASA2-hankkeessa. Kehittäjäasiakkaita on kutsuttu mukaan kaikkiin hankkeen kokonaisuuksiin, jotta palveluiden suunnittelu ja toteutus perustuisi aidosti ihmisten kokemuksiin ja tarpeisiin. 

Kehittäjäasiakastoiminnan vahvistaminen vastaa sekä valtakunnallisia että alueellisia linjauksia, joissa painotetaan osallisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja yhteiskehittämistä. Hyvinvointialueita koskeva lainsäädäntö edellyttää, että palveluiden kehittämisessä otetaan huomioon asukkaiden ja palvelujen käyttäjien näkemykset. Samalla se luo rakenteita osallistumisen ja vaikuttamisen edistämiseksi. 

Lapin laaja ja monimuotoinen toimintaympäristö, pitkät välimatkat ja väestörakenteen erityispiirteet korostavat tarvetta kehittää palveluja yhdessä asiakkaiden kanssa. Kehittäjäasiakkaiden osallistuminen tuo esiin erilaisia arjen näkökulmia ja varmistaa, että ratkaisut ovat toimivia koko maakunnan mittakaavassa. Tämä vahvistaa sekä palveluiden laatua että alueellista yhdenvertaisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittäjäasiakastoiminnassa kohderyhmänä ovat olleet paitsi asiakkaat, joilla on kokemusta sote-palveluiden käyttämisestä, mutta myös ammattilaiset. Kehittäjäasiakastoiminnan tavoitteena on asiakkaiden ja työntekijöiden molemminpuolisen ymmärryksen lisääminen palvelujen kehittämisen tarpeista ja tavoitteista. Yhteiskehittämisen toimintamallilla luodaan sosiaali- ja terveyspalveluihin avointa toimintakulttuuria ja parannetaan palveluita. 

Kehittäjäasiakasmentorointi on ollut kokonaan asiakaslähtöinen pilotti; idea kokeneemman kehittäjäasiakkaan tarjoamasta tuesta ja ohjauksesta tuoreemmalle kehittäjäasiakkaalle on kehittäjäasiakkaiden tuottama. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Rakenteet tukevat toimintamallin juurtumista: esimerkiksi säännöllisesti kokoontuva kehittäjäasiakasverkosto
    • Yhteinen alusta, jossa soteammattilaiset, kehittämishankkeet ja kehittäjäasiakkaat kohtaavat
    • Vekosto tukee kehittäjäasiakkaiden sitoutumista ja vahvistaa osaamista
  • Kehittäjäasiakavalmennus
    • Säännölliset infot ja valmennukset
    • Voidaan rekrytoida uusia kehittäjäasiakkaita mukana toimintaan
    • Valmennusten yhteydessä tarjotaan kehittäjäasiakasmentorointia uusien kehittäjäasiakkaiden tueksi ja osaamisen vahvistamiseksi. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittäjäasiakkaiden mukana olo on syventänyt asiakasymmärrystä ja pitänyt asiakkaan ääntä kuuluvilla kaikissa kehittämiskokonaisuuksissa ja toimintamallien kehittämisprosesseissa. Kehittäjäasiakasmentorointi tarjosi uusille kehittäjäasiakkaille tukea ja kaivattua reflektiopintaa yhteiskehittämisen alkuvaiheessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on käyttöönotettavissa laajasti eri organisaatiossa, niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla, myös sotepalveluiden ulkopuolella. Tärkeää on panostaa yhteisiin rakenteisiin ja huolehtia riittävästä tuesta sekä osaamisesta sekä asiakkaiden että ammattilaisten osalta. Asiakkaiden mukaan ottaminen vaatii ammattilaisilta rohkeutta ja valmiutta tarkastella avoimesti organisaation toimintaa ja ammattilaisten tekemää työtä.