Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4
Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4
Kehitetty työkalu segmentoi ikäihmisiä ja ennakoi palveluntarvetta analysoimalla tekijöitä, jotka johtavat siirtymään kevyistä palveluista raskaimpiin. Tämä tukee ennakoivien ja ennaltaehkäisevien ratkaisujen, kuten digipalvelujen, suunnittelua.
Toimintamallin nimi
Kehitetty työkalu segmentoi ikäihmisiä ja ennakoi palveluntarvetta analysoimalla tekijöitä, jotka johtavat siirtymään kevyistä palveluista raskaimpiin. Tämä tukee ennakoivien ja ennaltaehkäisevien ratkaisujen, kuten digipalvelujen, suunnittelua.
Projektin tavoitteena oli luoda strateginen työkalu, jonka avulla ikäihmiset voidaan segmentoida kognitiivisten ja arkisuoriutumisen haasteiden perusteella sekä ennakoida heidän tulevaa palveluntarvetta. Segmentoinnin avulla palvelut – mukaan lukien digitaaliset ratkaisut – voidaan kohdentaa tehokkaammin ja ennakoida tulevaa palvelutarvetta. Malli tukee organisaatiota suunnittelemaan palvelut asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.
Kehittämiseen vaikuttavat erityisesti väestön nopea ikääntyminen, palveluiden saatavuus ja digitalisaationroolin kasvu. Taloudelliset paineet sekä hyvinvointialueiden rahoitusmallit korostavat kustannustehokkuutta. Ikäihmisten sekä heidän omaistensa odotukset palveluiden saatavuudesta sekä kustannustehokkkuuden vaatimukset ohjaavat palveluiden suunnittelua. Työvoiman saatavuus tuelvaisuudessa osaltaan määrittää toteutusmahdollisuudet. Lisäksi odotukset uusista, innovatiivisista ratkaisuista perinteisiin haasteisiin ovat merkittäviä.
Koska kyseessä on ammattilaisten ja johdon strateginen työkalu, asiakkaita ei ole suoranaisesti osallistuttu kehittämistyöhön. Välillisesti asiakas otetaan huomioon, koska työkalun luomisen pohjana on hyödynnetty kotihoidon RAI-arvioitujen ikäihmisten dataa, sekä heidän palveluiden käytön historiadataa.
Työkalu on toteutettu dynaamisena Power Bi -raporttina, jonka tiedot päivittyvät ajantasaisen datan perusteella kerran kuussa. Ratkaisua, joka on täysin uusi hyvinvointialueella, on kehitetty vaiheittain ja lopullinen visuaalinen toteutus valmistui projektin loppuvaiheessa.
Työkalun sisältöön ja sen hyödyntämiseen liittyvää koulutusta on järjestetty ikäihmisten palveluiden johdolle. Koska työkalu on ollut käytössä vain lyhyen aikaa, sen käyttöä ja hyödyntämistä suunnitellaan edelleen organisaatiossa. Jatkokehittäminen on tarpeen, jotta työkalua voidaan hyödyntää optimaalisesti. Organisaatio omistaa työkalun ja vastaa sen käytöstä, jalkauttamisesta sekä mahdollisesta jatkokehittämisestä.
Segmentointi on lisännyt ymmärrystä ikäihmisten erilaisista tarpeista sekä siitä, kuinka moni kotihoidon asiakas kuuluu eri segmentteihin. Vaikka tieto on ollut saatavilla aiemminkin, nyt se on tuotu näkyväksi ja esitetty selkeässä visuaalisessa muodossa.
Työkalun hyödyntäminen edellyttää uudenlaista näkökulmaa palvelunkäyttäjien tarkasteluun ja palveluiden suunnitteluun. Ennakointi ja kustannusten tarkastelun mahdollisuus auttaa muodostamaan kokonaiskuvan asiakkaiden palveluiden käytöstä ja niistä syntyivstä kustannuksista.
Kansikuva