Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4

Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4

Kehitetty työkalu segmentoi ikäihmisiä ja ennakoi palveluntarvetta analysoimalla tekijöitä, jotka johtavat siirtymään kevyistä palveluista raskaimpiin. Tämä tukee ennakoivien ja ennaltaehkäisevien ratkaisujen, kuten digipalvelujen, suunnittelua.

Toimintamallin nimi
Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetty työkalu segmentoi ikäihmisiä ja ennakoi palveluntarvetta analysoimalla tekijöitä, jotka johtavat siirtymään kevyistä palveluista raskaimpiin. Tämä tukee ennakoivien ja ennaltaehkäisevien ratkaisujen, kuten digipalvelujen, suunnittelua.

Toteutuspaikka
RRP, P4, I4. Pohjanmaan hyvinvointialueen Prima Botnia-hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tekijä

Maria Vilkas

Luotu

Luotu

27.2.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

17.12.2025
Ratkaisun perusidea

Projektin tavoitteena oli luoda strateginen työkalu, jonka avulla ikäihmiset voidaan segmentoida kognitiivisten ja arkisuoriutumisen haasteiden perusteella sekä ennakoida heidän tulevaa palveluntarvetta. Segmentoinnin avulla palvelut – mukaan lukien digitaaliset ratkaisut – voidaan kohdentaa tehokkaammin ja ennakoida tulevaa palvelutarvetta. Malli tukee organisaatiota suunnittelemaan palvelut asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti. 

Toimintaympäristö

Kehittämiseen vaikuttavat erityisesti väestön nopea ikääntyminen, palveluiden saatavuus ja digitalisaationroolin kasvu. Taloudelliset paineet sekä hyvinvointialueiden rahoitusmallit korostavat kustannustehokkuutta. Ikäihmisten sekä heidän omaistensa odotukset palveluiden saatavuudesta sekä kustannustehokkkuuden vaatimukset ohjaavat palveluiden suunnittelua. Työvoiman saatavuus tuelvaisuudessa osaltaan määrittää toteutusmahdollisuudet. Lisäksi odotukset uusista, innovatiivisista ratkaisuista perinteisiin haasteisiin ovat merkittäviä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Koska kyseessä on ammattilaisten ja johdon strateginen työkalu, asiakkaita ei ole suoranaisesti osallistuttu kehittämistyöhön. Välillisesti asiakas otetaan huomioon, koska työkalun luomisen pohjana on hyödynnetty kotihoidon RAI-arvioitujen ikäihmisten dataa, sekä heidän palveluiden käytön historiadataa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työkalu on toteutettu dynaamisena Power Bi -raporttina, jonka tiedot päivittyvät ajantasaisen datan perusteella kerran kuussa. Ratkaisua, joka on täysin uusi hyvinvointialueella, on kehitetty vaiheittain ja lopullinen visuaalinen toteutus valmistui projektin loppuvaiheessa. 

Työkalun sisältöön ja sen hyödyntämiseen liittyvää koulutusta on järjestetty ikäihmisten palveluiden johdolle. Koska työkalu on ollut käytössä vain lyhyen aikaa, sen käyttöä ja hyödyntämistä suunnitellaan edelleen organisaatiossa. Jatkokehittäminen on tarpeen, jotta työkalua voidaan hyödyntää optimaalisesti. Organisaatio omistaa työkalun ja vastaa sen käytöstä, jalkauttamisesta sekä mahdollisesta jatkokehittämisestä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Segmentointi on lisännyt ymmärrystä ikäihmisten erilaisista tarpeista sekä siitä, kuinka moni kotihoidon asiakas kuuluu eri segmentteihin. Vaikka tieto on ollut saatavilla aiemminkin, nyt se on tuotu näkyväksi ja esitetty selkeässä visuaalisessa muodossa.  

Työkalun hyödyntäminen edellyttää uudenlaista näkökulmaa palvelunkäyttäjien tarkasteluun ja palveluiden suunnitteluun. Ennakointi ja kustannusten tarkastelun mahdollisuus auttaa muodostamaan kokonaiskuvan asiakkaiden palveluiden käytöstä ja niistä syntyivstä kustannuksista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Projektiryhmä tulisi koostua monipuolisesta asiantuntijajoukosta ja edellyttää johdon sitoutumista. Teknisiä resursseja tarvitaan datan keräämiseen, käsittelyyn ja visualisointiin. Hajanainen ja puutteellinen data heikentää segmentoinnin luotettavuutta, joten datan sisältöön ja laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. 

Työkalun suunnittelussa on tärkeää määritellä tarkasti, mihin kysymyksin ja haasteisiin halutaan vastauksia. Alkuvaiheessa nämä kannattaa pitää rajattuina ja laajentaa vähitellen. Visualisointi on hyvä toteuttaa jo alkuvaiheessa, jotta syntyy konkreettinen ja näkyvä ratkaisu, jota voidaan muokata, soveltaa, kehittää  ja räätälöidä organisaation tarpeisiin. Ratkaisun käytön ja hyödynnettävyyden koulutukseen kannatta panostaa, varsinkin kun on uusi tapa tarkastella palveluita ja niiden suunnittelua. 

Työkalun perusratkaisua voidaan hyödyntää moniin eri tarkoituksiin ja eri ikäryhmien palveluiden suunnittelussa, mutta jatkokehittäminen edellyttää riittäviä resursseja, työpanosta ja rahoitusta.