Integraation vahvistaminen sote-keskuksessa, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Integraation vahvistaminen sote-keskuksessa, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Integraation nykytilan kartoituksen pohjalta laadittiin tiekartta konkreettisista toimenpiteistä. Palvelujen integraation lisäämiseksi sote-keskuksessa ehdotettiin monialaisen yhteistyön tukemista sekä yhteistä digialustaa tiedonkulun parantamiseksi.
Toimintamallin nimi
Integraation nykytilan kartoituksen pohjalta laadittiin tiekartta konkreettisista toimenpiteistä. Palvelujen integraation lisäämiseksi sote-keskuksessa ehdotettiin monialaisen yhteistyön tukemista sekä yhteistä digialustaa tiedonkulun parantamiseksi.
Organisaatiomuutoksen myötä Pirkanmaan hyvinvointialueella muodostettiin sote-keskus, jonka palveluja järjestetään viidellä eri avopalveluiden vastuualueella: avokuntoutuksessa, mielenterveys- ja päihdepalveluissa, suun perushoidossa, työikäisten sosiaalipalveluissa ja vastaanottopalveluissa. Vastuualueiden välinen yhteistyö vaihtelee huomattavasti eri puolilla Pirkanmaata. Myös eri tietojärjestelmät haastavat yhteistyötä. Jatkossa SOTE-suostumus Kanta-järjestelmään (arvio 2027) tulee vaikuttamaan tiedon luovutukseen ja digialustan käyttöön.
THL:n ennakointi osoittaa, että palvelutarve kasvaa erityisesti työikäisillä kasvukeskuksissa (mm. Pirkanmaa) työperäisen maahanmuuton ja väestönkasvun vuoksi. Myös ikääntyneiden palvelutarpeen kasvu jatkuu. Tämä lisää painetta kustannusten hillitsemiseksi, jolloin toimivan integraation ja sujuvan monialaisen yhteistyön merkitys korostuu entisestään.
Kohderyhmänä on sote-keskusten eri vastuualueiden ammattilaiset (sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät, esihenkilöt). Lähiesihenkilöille ja ammattilaisille suunnattujen kyselyiden avulla saatiin koottua vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat integraatiossa. Työpajoissa kerättiin ammattilaisten näkemyksiä digialustan hyödyistä ja käytön edellytyksistä. Lisäksi tehtiin sidosryhmäyhteistyötä mm. eri hankkeiden sekä vastuualueiden johtotiimien kanssa.
Projekti käynnistettiin nykytilan kartoituksella (kyselyt, SWOT), jonka pohjalta määriteltiin neljä ydinteemaa. Rajallisen ajan vuoksi keskityttiin erityisesti yhteydenottokanavan kehittämiseen, mutta tiekartta laadittiin myös muiden teemojen edistämiseksi. Tiekarttaan on merkitty toimenpiteiden lisäksi myös suunnitellut aikataulut sekä vastuutahot ja henkilöt. Projektin päätyttyä vuoden 2025 lopussa vastuu siirtyy Hoidon ja palvelujen jatkuvuuden monialaiselle työryhmälle, ja toimenpiteiden käytäntöön viemisestä vastaavat vastuualueiden johtotiimit yhdessä lähiesihenkilöiden kanssa. Tämä edellyttää edelleen johdon sitoutumista ja aktiivista edistämistä.
Jatkossa toteutetaan digialustan pilotointi ja käyttöönotto sekä perehdytys, mikä vaatii myös taloudellisia resursseja. Monialaisen yhteistyön osaamista vahvistetaan Pirha-Akatemian kanssa. Lisäksi laadittiin viestintäsuunnitelma, jossa viestintäkanaviksi valittiin mm. intra, Pirha.fi, sosiaalinen media ja Teams-infot. Viestinnästä vastaavat esihenkilöt sekä viestintäpalvelut.