Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I1, I4)

Toimintamalli edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja. 

 

Toimintamallin nimi
Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja. 

 

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Mitä on hyte? Se on hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Kuvateksti
Hyte-kortti asukkaiden ja ammattilaisten tueksi hyten puheeksi ottoon ja erilaisten hyte-toimintojen tutuksi tekemiseen.
Kuva
Etelä-Savon hyte-palvelukonseptin yleiskuvaus
Kuvateksti
Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Etelä-Savossa

Tekijä

Anni Pietarinen

Luotu

22.9.2023

Viimeksi muokattu

5.11.2025
Ratkaisun perusidea

Hyte osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa hyte-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista hyte-palveluista ja toiminnasta. Toimintamalli vahvistaa myös alueellista yhteistyötä ja eri toimijoiden keskinäistä tunnettavuutta. 

Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Hyte-kortti toimii ohjauksen tukena ammattilaisille  ja myös asukkaiden itsenäisen hyte-toimintojen etsimisen tukena. Ammattilaisilla on käytössään myös monialaisen hyte-ohjauksen kuvaus, "polkukortti". Ammattilaisten hyte-työotteen vahvistamiseksi on toteutettu hyte-perehdytys osaksi organisaation perehdytysohjelmaa sekä hyte-koulutusmateriaali ammattilaisten käyttöön yhteistyössä alueen asiantuntijoiden kanssa. Keskeiset työkalut, materiaalit ja koulutukset on koottu yhteen paikkaan.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksi oton linkitykset erilaisiin ammattilaisten käyttämiin järjestelmiin ovat keskeisiä hyte-ohjauksen helpottamiseksi ja sujuvoittamiseksi. Asukkaita varten Etelä-Savon hyvinvointitarjotin on linkitetty hyvinvointialueen sivustolle sekä hyvinvointialueen mobiilisovellukseen ja alueen kuntien verkkosivustoille. 

Toimintamallissa kuvataan myös Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne ja toimintatapa. 

 

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa ja muutos hyvinvointialueeksi kosketti lähes 8000 työntekijää. Eloisa toimii 11 kunnan alueella ja noin 190:ssä palvelu- tai toimipisteessä. Eloisa tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 130 000 asukkaalle. 

Etelä-Savon toimintaympäristö on erittäin haasteellinen. Alueella ei ole selkeää keskuskaupunkia, jonka rakenteen ympärille alueelliset palvelut muodostuisivat, kesäaikaisten asukkaiden määrä lähes tuplaa alueen väestöpohjan ja alueen todennettu palvelutarve on maan korkeinta. Toimintaympäristön haasteiden lisäksi henkilöstön saatavuuden ongelmat lisättynä alueen ikäprofiiliin ja covidin palveluvajeeseen tuovat palvelujen uudistamiselle isot tavoitteet ja velvoitteet. Palvelujen digitalisoituminen vaikuttaa voimakkaasti palvelujen kehittämiseen tulevaisuudessa. Alueella hyte-palveluja ja toimintaa järjestävien eri tahojen välisen yhteistyön merkitys tulee korostumaan.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on koko Etelä-Savon alueen väestö sekä asiakas- ja palveluohjusta tekevät ammattilaiset. 

Asukkaiden osallistamiseksi toteutettiin nimikilpailu uudesta digitaalisesta palvelutarjottimesta keväällä 2024.

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, josta saatuja kokemuksia ja palautetta hyödynnetään oman palvelutarjottimen kehittämistyössä. 

Asiakas- ja potilastyötä tekeviä ammattilaisia on osallistettu kehittämistyössä. Ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä hyte-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin. 

Toimintamallin kehitystyötä on esitelty vanhus- ja vammaisneuvostolle, Yhes-järjestöneuvottelukunnalle sekä Etelä-Savon laaja-alaiselle hyte-verkostolle. Vanhus- ja vammaisneuvosto on osallistunut tarjottimen testaukseen ja antanut palautetta käytettävyydestä ja saavutettavuudesta. Kuntien järjestöilloissa on esitelty ja testattu tarjotinta käytännössä.

Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen pilotointi oli joulukuussa 2024 ja pilottiin osallistui useiden kymmenien ihmisten joukko, joka koostui sekä asukkaista, että eri tahojen (hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt) ammattilaisista. Pilottiin osallistujilta pyydettiin palautetta palautekyselyn muodossa. Pilotin jälkeen tarjotin suljettiin jatkokehittelyä varten ennen varsinaista julkaisua. Tarjotin julkaistiin helmikuussa 2025. Julkaisun jälkeen tarjottimella toteutettiin pop up-kysely käyttäjille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta -toimintamalli vaatii eri tahojen yhteistyötä ja pysyviä rakenteita yhteistyön toteuttamiseksi.  Etelä-Savossa toimintamallityöskentelyn kannalta keskeisiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenteita ovat muun muassa:

  • alueellinen laaja-alainen hyte-verkosto
  • Etelä-Savon hyvinvointikoordinaattoreiden verkosto
  • kuntien PTV-verkosto
  • YhES-järjestöneuvottelukunta
  • alueen sote-verkostojärjestöt

Hyvinvointialueen hyte-koordinaattori ja hyte-ryhmä sekä yhteistyöverkostot toimivat toimintamallin tukena juurruttamisvaiheen jälkeen. Laaja-alaisen verkostoyhteistyön avulla vahvistetaan palvelutietovarannon päivitystyötä myös tulevaisuudessa. 

Toimintamallin keskiössä on uusi Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Etelä-Savon hyvinvointialueen johtoryhmä päätti 6.6.2024 ottaa käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ratkaisun verkkosivulaajennuksen ja päätti palvelun omistajuuden kuuluvan digi- ja tietopalveluille ja ylläpitovastuun viestintäpalveluille. Etelä-Savon hyvinvointitarjotin julkaistiin 12.2.2025 ja Etelä-Savon hyvinvointialueen johtoryhmä päätti Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella -toimintamallin käyttöönotosta 20.2.2025. 

Hyvinvointialueen ammattilaisille toimintamallista viestitään "muista pelata hyte-kortti" -kampanjalla, jossa ammattilaisten käyttöön tuodaan asiakkaille jaettava hyte-kortti, josta pääsee QR-koodin kautta hyvinvointitarjottimelle. Hyte-kortti toimii myös puheeksi oton työvälineenä samoin kuin hyte-huoneentaulut vastaanotto- ja asiakastiloissa. Ytimessä on viestintä eri tahoille yhtenäisellä viestillä ja helposti saavutettavalla koulutuksella. Ammattilaisilla on käytössään myös monialaisen hyte-ohjauksen kuvaus, polkukortti. 

Hyvinvointialueen ammattilaisille on tehty hyte-koulutuskokonaisuus, joka löytyy intrasta sekä jokaisen työntekijän perehdytyskokonaisuudesta. Tällä koulutuskokonaisuudella vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja tuodaan hyvinvointitarjotin osaksi arkea. Monialaista koulutusta on suunniteltu ja toteutettu yhdessä mm. Etelä-Savon maakuntaliiton ja  XAMK:n Active Life Lab:in asiantuntijoiden kanssa (kulttuurihyvinvointi ja luonnon hyvinvointivaikutukset). 

Hyte-ajattelu ja hyvinvointitarjotin tuodaan myös osaksi eri yksiköiden käytössä olevia järjestelmiä sekä esiin sähköisiin järjestelmiin, jolloin se leviää osaksi arjen toimintaa ja siitä tulee vakiintunut tapa toimia. 

Levittämisen ja juurruttamisen vaiheessa tarvitaan aika- ja henkilöresursseja toimintamallin esittelyyn ja kouluttamiseen, viestinnän toteuttamiseen, materiaalien jakoon ja kehittämistyön jatkamiseen saadun palautteen pohjalta. Etelä-Savon toimintamallin kehittämistyössä on ollut kolme kokoaikaista hankehenkilöä ja tämän lisäksi aikaa ja osaamista on saatu säännöllisesti kokoontuvalta asiantuntijoiden ryhmältä (heimoneuvosto) sekä organisaation viestintäyksiköltä ja muilta asiantuntijoilta. Toimintamallin levittäminen ja markkinointi organisaation ulkopuolelle toteutuu laajassa yhteistyössä aiemmin kuvattujen verkostojen kanssa. 

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttaminen edellyttää Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen levittämisen myös alueen asukkaiden käyttöön. Tämä lisää asukkaiden itsenäistä tiedonhakua ja tuo ennaltaehkäiseviä palveluja kaikkien ulottuville yhteen paikkaan. Digitaalisella ja yhteistyöverkostojen kanssa toteutetulla asukasviestinnällä vahvistetaan alueen asukkaiden tietämystä arjen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja Etelä-Savon hyvinvointitarjottimesta (hyte-kortti). 

Erityistä tukea tarvitsevien ja heikossa asemassa olevien tukena monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa ovat myös monet eri toimijoiden matalan kynnyksen ohjauspaikat, kuten Etelä-Savon hyvinvointialueen elintapaohjaus, ikäneuvolatoiminta ja kolmelta paikkakunnalta löytyvät OLKA-pisteet sekä kuntien ja järjestöjen matalan kynnyksen kohtaamispaikat.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne ja toimintatapa on kuvattu. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkostoyhteistyö on vahvistunut.
  • Palvelukokonaisuuden digitaalisen ratkaisun määrittelytyö ja käyttöönotto. Digitaalinen ratkaisu on Etelä-Savon hyvinvointitarjotin, jonka määrittelytyö tehtiin vuoden 2024 aikana, pilotointi 26.11.-31.12.2024 ja tarjotin julkaistiin 12.2.2025.
  • Toimintamalli on pilotoitu valituissa kohderyhmissä joulukuussa 2024 ja otettu käyttöön hyvinvointialueella 20.2.2025.
  • Verkkokoulutuksen valmistuminen ammattilaisille. Koulutus on ammattilaisten saatavilla intrassa.
  • Hyte-perehdytys on julkaistu osana työntekijöiden yleisperehdytystä.
  • Toimintamallin konkreettisia työkaluja tuotu ammattilaisten käyttöön:  hyvinvointitarjotin, hyte-kortti, hyte-huoneentaulu ja polkukortti.
  • Järjestöjen määrä lähellä.fi:ssä: 256 (10/25) järjestöä Etelä-Savon alueella (lähtötilanteessa Etelä-Savossa ei ollut käytössä lähellä.fi -alustaa).
  • Kuntien lukumäärä, joilla hyte-palvelukuvauksia (minimikriteerit): 10 /11 kuntaa
  • Alueellisten PTV-palvelukuvausten (hyte-minimikriteerit) seurantatyökalussa olevien palvelukuvausten määrä 10/25: 418 ( minimikriteerit ja niitä täydentävät: 514)  
  • Keskimääräinen päivittäinen kävijämäärä Etelä-Savon hyvinvointitarjottimella: 133 (4.11. tilanne)
Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta on toimintamalli, joka soveltuu alueen jokaiselle asiakas- ja potilastyötä tekevälle ammattilaiselle ja työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Hyvinvointitarjotin on toki myös jokaisen asukkaan saatavilla itsenäisesti käytettäväksi. Hyte-ajattelun vahvistamisessa ja hyvinvointitarjottimen jalkautuksessa on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että ammattilaiset ovat mukana toimintamallin kehittämisessä ja rakentamisessa. Toimintamalli muotoutuu jokaisen toimialan omista tarpeista käsin ja voi sisältää erilaisia ratkaisuja toimialasta riippuen. Etelä-Savon hyvinvointialueella yhteiskehittämistä tehtiin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen, mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen sekä pitkäaikaissairaiden palvelujen kanssa. Yhteiskehittäminen sisälsi mm. työpajoja, joissa heräteltiin hyte-ajattelua ja pohdittiin mitä hyte on osana omaa työtä. Työpajojen kautta Etelä-Savon hyvinvointitarjotin tuli osaksi asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleja ja prosesseja. Jos toimialat eivät ole kehittämistyössä mukana, on toimintamalli vaikea juurruttaa ja saada toimivaksi osaksi arjen työtä. Toimintamallin sanoitus kullekin kumppanille sopivaksi, käyttöönoton vaivattomuus ja toimintamallin hyödyn tunnistaminen ovat keskiössä juurtumisen onnistumisessa. 

Tärkeänä osana toimintamallia on hyvinvointitarjottimelta löytyvien hyte-palvelujen ajantasaisuus ja tämä vaatii alueellisesti organisoitua pysyvää toimintaa ja toimintaa tukevia rakenteita. Etelä-Savon hyvinvointialueella tämä tarkoittaa alueellista kumppanuusstrategiaa, hyte-koordinaattoreiden verkostoa, järjestöneuvottelukuntaa, alueellista lähellä.fi verkoston toimijaa sekä PTV-päivittäjien verkostoa, joiden toiminta jatkuu toimintamallin käyttöönoton jälkeen ja tukee Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen jatkoa osana asiakas- ja palveluohjausta hyvinvointialueella ja muissa alueen organisaatioissa. Hyvinvointialueen sisällä hyvinvointitarjotinverkkosivun ylläpidosta vastaavan viestintäpalvelujen lisäksi toimintamalli on osa hyvinvointialueen hyte-ryhmän työskentelyä. 

Kansikuva
Hyvinvoinnin osa-alueet Stiglitzin komission mukaan ja esimerkkejä hyte-palveluista ja -toiminnasta.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt