Etävastaanotot aikuisvastaanotolla, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat voivat jatkossa valita aikuisvastaanoton ajanvarauksesta myös etävastaanoton määritellyissä palveluissa. 

Toimintamallin nimi
Etävastaanotot aikuisvastaanotolla, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat voivat jatkossa valita aikuisvastaanoton ajanvarauksesta myös etävastaanoton määritellyissä palveluissa. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

12.11.2025

Viimeksi muokattu

13.11.2025
Ratkaisun perusidea

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on aikuisvastaanottokäyntejä tarjottu ainoastaan lähivastaanottoina. Etävastaanottojen avulla voidaan parantaa palvelun saatavuutta ja helpottaa asiakkaiden asiointia. Alkuvuodesta 2025 kartoitettiin etävastaanotoiksi soveltuvia palveluita yhdessä vastaanottopalveluiden ammattilaisten kanssa. Palvelualueella päädyttiin toteuttamaan etävastaanottona seuraavat palvelut:  

  • todistus elintarviketyöhön 
  • terveystarkastus 
  • tupakoinnin lopettamisen tukeminen 

Asiakkaat voivat varata ajan etävastaanotolle digitaalisen ajanvarauksen kautta. Asiakasta ohjataan varaamaan aika ensisijaisesti omalta sote-keskus alueeltaan.  

Toimintaympäristö

Etävastaanottoja toteutetaan vastaanottopalveluissa, osana aikuisvastaanoton ammattilaisten työnkuvaa.  

Etävastaanottojen kehittäminen on yksi hyvinvointialueen strategisista tavoitteista. Digitaalisten asiointikanavien mahdollistaminen on nykyaikaista ja asiakasystävällistä. Palveluiden monikanavaistuminen mahdollistaa digitaalisten palveluiden kokonaisuuksien kehityksen myös tulevaisuudessa. Etävastaanottoja hyödynnetään laajasti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-palveluissa (ETÄVASTAANOTOT SOTE-PALVELUISSA | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1) | Innokylä). 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmänä ovat terveydenhuollon palveluita käyttävät Etelä-Pohjanmaan asukkaat, joilla on halu sekä kyky asioida digitaalisissa palveluissa. Alle 12-vuotiaan lapsen asioita voivat hoitaa heidän huoltajansa. Kaikenikäiset voivat asioida palvelussa omilla, henkilökohtaisen tunnistautumisen välineillä. Yli 18-vuotiaiden puolesta voivat asioida läheiset, joille asiakas on antanut Suomi.fi puolesta asioinnin valtuudet.  

Etävastaanottoja koskevissa työpajoissa ammattilaiset ovat nimenneet etävastaanotolle soveltuvia asiakasryhmiä. Etävastaanotoille soveltuvat sellaiset vastaanottopalvelut, joissa ei vaadita fyysistä tutkimusta tai hoitoa.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Ammattilaisia osallistetaan suunnitteluvaiheesta lähtien
  • Etävastaanotto otetaan yhteisesti sovitun mukaisesti systemaattiseen käyttöön ja toteutusta seurataan
  • Ammattilaisilla toimivat työvälineet ja koulutus etävastaanottojen pitämiseen
  • Sisäinen ja ulkoinen viestintä uudesta palvelukanavasta
  • Sujuvat palveluprosessit asiakkaan ja ammattilaisen näkökulmasta

Etävastaanottojen käyttöönotto ei edellytä lisäresursointia, kun se suunnitellaan joustavasti osaksi ammattilaisen työaikaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Aikuisvastaanotolla on saatavilla etävastaanottoina marraskuussa 2025 elintarviketyötodistus sekä terveystarkastus vastaanottoja. Tupakoinnin lopettamisen tukemisen etävastaanottoja ei ole vielä käyttöönotettu, ammattilaisille tarvitaan lisäkoulutusta ennen käyttöönottoa. 

Osana etävastaanottojen käyttöönottoa on myös yhtenäistetty elintarviketyön todistuspohja sekä tehty ohjeet ammattilaiselle vastaanotolla toimimisen tueksi. Lisäksi osana toimintamallia käyttöönotettiin sähköinen todistuksenlähetys, jolla vältytään postimaksujen syntymiseltä. 

Osana terveystarkastuksen etävastaanottojen käyttöönottoa terveystarkastuksen osalta otettiin käyttöön digitaalinen esitietokysely, minkä asiakas saa täytettäväkseen varatessaan ajan terveystarkastukseen etävastaanotolle.  

Ammattilaisten kokemukset etävastaanottojen pitämisestä ovat myönteisiä. Erityisesti elintarviketyötodistus vastaanotto onnistuu ammattilaisten mukaan oikein hyvin etävastaanottona toteutettavaksi.  

Jatkossa palvelun markkinoinnissa on tärkeä tuoda vahvemmin esiin etävastaanoton mahdollisuus palvelussa. Lisäksi ammattilaisten on tärkeää kannustaa asiakkaita kokeilemaan vastaanottoa etävastaanottona.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etävastaanottojen toimintamalli on sovellettavissa myös muihin vastaanottopalveluihin. Liikkeelle lähtö on tärkein tekijä etävastaanottojen käyttöönotoissa. Kun etävastaanotto saadaan systemaattiseen käyttöön ja käytöstä saadaan kokemusta, sen soveltaminen muihin vastaanottopalveluihin on helpompaa. Toiminnan kehittämisessä oleellista on tiivis yhteistyö palvelualueen ja digikehittämisen välillä. Markkinointiin panostaminen ja sidosryhmien tunnistaminen sisäisessä markkinoinnissa on tärkeää. 

 

Kansikuva
Etävastaanotot aikuisvastaanotolla

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä