Etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollon palveluja, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 & I4)

Etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollon palveluja, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 & I4)

Etänä toimiva psykologi tukee opiskelijoiden mielenterveyttä ja oppimista, sekä edistää koko oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Psykologi tarjoaa keskusteluapua ja neuvontaa sekä ohjaa tarvittaessa muun sopivan avun piiriin tilanteestasi riippuen.

 

Toimintamallin nimi
Etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollon palveluja, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 & I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etänä toimiva psykologi tukee opiskelijoiden mielenterveyttä ja oppimista, sekä edistää koko oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Psykologi tarjoaa keskusteluapua ja neuvontaa sekä ohjaa tarvittaessa muun sopivan avun piiriin tilanteestasi riippuen.

 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, opiskeluhuollon palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa näkyy Euroopan unionin rahoittama-tunnus

Tekijä

Tekijä

Suvi Vallenius

Luotu

Luotu

19.3.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

6.11.2025
Ratkaisun perusidea

Etäpsykologi

  • Toteuttaa yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä etäyhteydellä: yksilölliset tukikeskustelukäynnit, monialaiset asiantuntijaryhmät, psyykkisen voinnin arvioinnit ja vanhempainohjaus.
  • Konsultoi etäyhteydellä oppilaitosten henkilöstöä opiskelijan oppimiseen ja opintojen etenemiseen liittyvissä haasteissa ja osallistuu pedagogisen tuen suunnitteluun ja arviointiin.
  • Tekee yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä etäyhteydellä: osallistuu ennaltaehkäisevän hyvinvointia edistävän työ suunnitteluun, kehittämiseen ja toteuttamiseen oppilaitoksissa.
  • Tuo psykologin asiantuntemusta oppilaitosyhteisöön etäyhteydellä konsultoimalla oppilaitoksen henkilökuntaa ryhmätason ilmiöissä ja kouluttamalla oppilaitosten henkilöstöä.

    Huomioitavaa on, että etänä työskentelevä psykologi ei toteuta itse tutkimuksia, mutta häneen ollaan yhteydessä mikäli mietitään tutkimuksen tarvetta.

Mitä opiskelija tarvitsee osallistuakseen tapaamiseen

  • Toimiva laite, jossa on kamera (puhelin, tietokone tai tabletti)
  • Hyvä nettiyhteys
  • Rauhallinen ja yksityinen tila keskustelua varten
  • Henkilöllisyystodistus ensimmäiselle tapaamiselle
Toimintaympäristö

Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma toteutuu. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa.  Opiskelijoille suunnattujen palvelujen palvelupolkuja kehitetään alueellisesti yhdessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskeluhuollon psykologipalveluja tulee olla jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Etäpsykologin palvelut on Kymenlaaksossa kohdennettu toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoiden ja ammattilaisten käyttöön etäyhteyden avulla.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  1. Kuvataan toimintamalli (mm. kuvataan asiakasryhmä, kenelle tarjotaan ensisijaisena vaihtoehtona, ohjautuminen).
  2. Mahdollistetaan etätyö osana kaikkien opiskeluhuollon psykologien tehtävänkuvaa.
  3. Hyväksytetään toimintamalli vaadittavissa päätöksentekoelimissä.
  4. Muuta: varmistetaan resurssit, rekrytointi ja tarvittavat etätyölaitteet.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Onnistunut rekrytointi

Etänä toimivat psykologit ovat onnistuneesti vakiinnuttaneet paikkansa osana opiskeluhuollon palveluita alueella, jossa rekrytointi on aiemmin ollut haastavaa. Uusi toimintamalli herätti laajaa kiinnostusta – paikkaa haki ennätysmäärä psykologeja. Tämän myötä psykologipalvelut on saatu tarjottua kaikille Kymenlaakson 2. asteen opiskelijoille.

Vaikutukset opiskelijoihin:

  • Opiskelijat ovat löytäneet palvelun aktiivisen viestinnän (some, kampusmainonta, tiedotteet) ansiosta.
  • Palveluun on hakeuduttu sekä itsenäisesti että ohjattuna.
  • Etävastaanotot ovat mahdollistaneet matalan kynnyksen tuen – esimerkiksi kotoa tai kävelyltä käsin.
  • Palautteet ovat olleet myönteisiä – palvelu koetaan helposti lähestyttäväksi ja joustavaksi.

Etäpsykologin toiminta:

  • Asiakkuuksia on käynnistynyt aktiivisesti.
  • Psykologi on panostanut oppilaitosyhteistyöhön ja yhteisölliseen työhön.
  • Palautetta on kerätty jatkuvasti yksilöasiakkailta palvelun kehittämiseksi.
  • Etätyö on mahdollistanut työn joustavan sovittamisen eri elämäntilanteisiin.

Yhteistyö oppilaitosten kanssa:

  • Oppilaitosten henkilöstö on ollut sitoutunut ja kehittämismyönteinen.
  • Psykologi on osallistunut yhteisöllisiin työryhmiin ja tapahtumiin.
  • Viestintä psykologipalveluista on ollut monikanavaista ja näkyvää.

Ammattilaisten kokemuksia:

  • Etätyö on mahdollistaa työskentelyn paikkakunnasta riippumatta.
  • Uusi työmuoto tarjoaa mahdollisuuden kehittää opiskeluhuoltoon uudenlaista lähestymistapaa.
  • Psykologi kokee vastaanoton innostavaksi ja yhteisön avoimuuden tukevaksi.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Opiskeluhuollossa

  •  Etäpsykologin työ opiskeluhuollossa edellyttää psykologin ydinosaamisen lisäksi perehtyneisyyttä koulutusjärjestelmään, opiskeluhuollon lainsäädäntöön ja oppilaitosympäristöön.
  • Etätyö vaatii uudenlaisten työmenetelmien ja digitaalisten välineiden hallintaa sekä kykyä rakentaa luottamuksellinen vuorovaikutus etäyhteyksin.

Muissa palveluissa

  • Toimintamalli on sovellettavissa myös muihin psykologipalveluihin, kuten perheneuvoloihin tai muihin hyvinvointialueen palveluihin.


 

Kansikuva
Kuvassa näkyy Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä